شناسهٔ خبر: 24288686 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

نقش آفرینی جدید ریاض در عراق

تمایل عربستان برای سرمایه‌گذاری در عراق هدفی جز تضعیف مقاومت در این کشور ندارد.

صاحب‌خبر -

نقش آفرینی جدید ریاض در عراقبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، در روز‌های اخیر شاهد برخی تغییرات جدی در تاکتیک‌های خاورمیانه‌ای عربستان سعودی به ویژه در عراق بوده ایم. سرازیر شدن سرمایه‌گذاران عربستانی به بغداد و تاسیس نمایشگاه‌های تجاری در این کشور و همچنین چندی قبل بازگشایی گذرگاهی که ۲۷ سال محل مناقشه بود، از این مننظر ارزیابی می‌گردد. ظاهرا هدف این اقدامات نفوذ در عراق و تاثیرگذاری بر انتخابات پارلمانی آتی این کشور است.

سعودی‌ها قبلا هم سعی کردند با درب باغ سبز نشان دادن به مقتدی صدر رهبر جیش المهدی میان صفوف شیعیان اختلاف بیاندازند و زمینه‌های بازگشایی کنسولگری خود را در نجف مهیا سازند.  

رکس تیلرسون وزیر امور خارجه امریکا نیز اخیرا در نشستی ضمن طرح ادعایی مبنی بر حضور نظامی ایران و جنبش حزب الله لبنان در عراق گفت: حالا باید پس از شکست داعش نیرو‌های خارجی به خانه خود بروند. وی حشدالشعبی را هم مثل حزب الله به این بهانه که به ایران نزدیک است هدف حمله خود قرار داد.  

سفر وزیر امور خارجه آمریکا را می تواند مکمل نقش آفرینی جدید عربستان در عراق برای تضعیف مقاومت در این کشور دانست.  

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در شماره اخیر خود بدون اشاره به نقش هدایتگر آمریکا و رژیم صهیونیستی در نقش آفرینی منطقه‌ای سعودی‌ها نوشت: اکنون عراق به جبهه مقدم نبرد بین عربستان و ایران برای رسیدن به مقام رهبری حوزه خلیج فارس مبدل شده و ریاض همه تلاش خود را به کار انداخته تا بغداد را از محور تهران جدا سازد، اما به نظر می‌رسد که این کار بسیار دشوار خواهد بود.  

ظاهرا سعودی‌ها- به پیروی از آمریکا و رژیم صهیونیستی پس از پیروز‌های مقاومت اسلامی در برابر تروریست‌ها در سوریه و عراق نگران قدرت مضاعف مقاومت اسلامی در منطقه هستند بنابراین سعی می کنند با هزینه کردن دلار‌های نفتی در این کشور جای پایی برای خود و متحدانش در عراق ایجاد کند و زمینه را تضعیف مقاومت در این کشور فراهم کنند.

منبع: صدا و سیما

نظر شما