شناسهٔ خبر: 24288671 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

فارس| جشن شروع اسفند با آئین سنتی هلیم‌پزان اقلید

R41382/P1361/S6,61/CT7

هرساله با فرا رسیدن ماه اسفند بنا به رسمی دیرینه و کهن مردم اقلید جهت برپایی مراسمی که هلیم‌پزان نامیده می‌شود، گرد هم می‌آیند و با پخت هلیم اول اسفند را جشن می‌گیرند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اقلید، یکی از آیین‌های اجتماعی که از دوران کهن تاکنون در اقلید برپا می‌شود، آیین هلیم پزان است که به رسم هرساله در ابتدای اسفندماه برگزار می‌شود. 

در این مراسم خانواده‌ها از هفته‌های پایانی بهمن ماه به فکر مهیا کردن لوازم و مواد لازم پخت هلیم اسفندماه هستند و این آیین را برای آخر سال و آغاز سال نو خوش یُمن می‌دانند و همواره سعی در استمرار هر ساله پخت هلیم دارند. از طرفی از دیرباز در اقلید ابتدای اسفندماه روز نکوداشت بانوان و بهانه‌ای برای هدیه دادن به آنان نیز محسوب می‌شده است.

در گذشته این غذای محلی مقوی و لذیذ به این صورت تهیه می‌شده که در ابتدا گندم را آسیاب می‌کردند یا در هاون سنگی که «جوغن» نامیده می‌شود، می‌کوبیدند سپس با افزودن آب و ادویه آن را در ظرف مسی یا سفالی که در اصطلاح محلی به آن «دو دسته» می‌گویند شب تا صبح طبخ میدادند تا آش پخته شده و به اصطلاح کش بیاید. 

 همچنین در ظرف دیگری گوشت گوساله یا گوسفند را می‌پختند و آن را به آش هلیم می‌افزودند و با کمک اعضای خانواده ورز می‌دادند تا به طور کامل هلیم پخته و آماده شود. در گذشته به دلیل اعتقاد بالای مردم به خوش یمنی هلیم و خوردن آن، همسایه‌ها برای خانوادههای بی‌بضاعت هلیم می‌بردند تا آن‌ها نیز از این رسم بی‌بهره نمانند.

امروزه نیز اگرچه ممکن است دیگر از وسایل قدیمی برای پخت هلیم استفاده نشود اما هنوز این رسم زیبا و کهن در اقلید با وسایل امروزی انجام می‌شود و بهانه‌ای است برای گرد هم آمدن خانواده‌ها که یادآور جشنی کهن در این دیار است؛ در پایان این دورهمی هلیم در سینی بزرگی ریخته می‌شود و همراه با افزودن روغن مرغوب محلی، دارچین و شکر خورده می‌شود.

ماریا و مونیکا دو گردشگر سوئیسی شرکت‌کننده در آئین هلیم پزان اقلید بودند. مونیکا در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به صمیمیت مردم اقلید گفت: بسیار  خوشحالم که در اینجا حضور دارم  و هلیم پزان واقعا مراسم قشنگ و جذابی است. ماریا، دیگر گردشگر سوئیسی حاضر در این مراسم  نیز گفت: از همه دعوت می‌کنم که به اقلید بیایند تا از جاذبه‌های این منطقه لذت ببرند.

به همین مناسبت به همت شورای اسلامی شهر، شهرداری، میراث فرهنگی و گردشگری و انجمن اندیشه نیکان طبیعت زاگرس اقلید امسال دومین جشنواره و آیین هلیم پزان با شرکت گروه‌های مردمی و خانواده‌ها و با حضور گردشگران داخلی و خارجی برگزار شد و از گروه‌های برتر با اهدای جایزه و لوح یادبود تقدیر به عمل آمد.

مژگان ثابت قدم، مسئول حوزه مطالعات مردم‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی فارس در این باره گفت: مراسم هلیم پزان در اقلید از جمله آثار دارای پرونده ناملموس استان است که پس از تصویب در شورای ثبت اداره کل فارس برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور به سازمان مرکزی ارسال شده است.

لازم به ذکر است میراث فرهنگی ناملموس (‌Intangible cultural heritage) توسط یونسکو به‌عنوان همتای میراث جهانی یونسکو ترویج می‌شود و تمرکز عمده آن بر جنبه‌های ناملموس فرهنگ است.

بنا به گفته‌ کارشناسان تغذیه نیز آش هلیم به دلیل داشتن موادی چون گندم و سبوس، گوشت و حبوبات همچنین دارچین و روغن خوب یک غذای کامل، مقوی و مغذی برای کسانی است که فعالیت‌های سنگین به ویژه کشاورزی را انجام می‌دهند.

گزارش از حامد ثابت اقلیدی

انتهای پیام/ت

نظر شما