شناسهٔ خبر: 24288515 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

پیمانه اقتصادی

از «کاهش ۸ دلاری قیمت نفت ایران در ۱۶ روز» تا «نتایج نظرسنجی بهترین برند خودروی سال ۲۰۱۸»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون سبزپوشی حافظ با فرمان سایپا و پارس خودرو، صعود سهام وال‌استریت در آخرین روز کاری، حقوق و عیدی تمام کارکنان دولت پرداخت شد، سکه طرح جدید گران شد، کاهش 1.4 درصدی ارزش طلا، یورو پس از 34 روز دوباره به کانال 5400 تومان بازگشت، کاهش تولید چین سنگ آهن را گران کرد، شیرینی شب عید گران می‌شود؟ و احتمال نهایی‌شدن قیمت شیرخام در هفته جاری را در بر دارد.

صاحب‌خبر -

از «کاهش ۸ دلاری قیمت نفت ایران در ۱۶ روز» تا «نتایج نظرسنجی بهترین برند خودروی سال ۲۰۱۸»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون سبزپوشی حافظ با فرمان سایپا و پارس خودرو، صعود سهام وال‌استریت در آخرین روز کاری، حقوق و عیدی تمام کارکنان دولت پرداخت شد، سکه طرح جدید گران شد، کاهش 1.4 درصدی ارزش طلا، یورو پس از 34 روز دوباره به کانال 5400 تومان بازگشت، کاهش تولید چین سنگ آهن را گران کرد، شیرینی شب عید گران می‌شود؟ و احتمال نهایی‌شدن قیمت شیرخام در هفته جاری را در بر دارد.

 

سبزپوشی حافظ با فرمان سایپا و پارس خودرو

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه پنجم اسفند ماه 96 با افزایش اندک 19 واحدی معادل 0.02 درصد به رقم 98 هزار و 176 واحد رسید. این در حالی است که نماگر اصلی بازار سهام هفته گذشته را در مجموع با افت 190 واحد به پایان رسانده بود. بر این اساس، تالار شیشه ای در اولین روز کاری از هفته جاری، شاهد روند صعودی اکثر شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 6 واحدی معادل 0.02 درصد به رقم 31 هزار و 300 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن، با افت 2 واحدی معادل 0.01 درصد، عدد 17 هزار و 612 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 1 واحدی معادل 0.01 درصد به رقم 13 هزار و 199 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.02 درصد همراه شد و 20 واحد افزایش را رقم زد و به سطح 105 هزار و 319 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 0.42 واحد افزایش به رقم 69 هزار و 791 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با 112 واحد افزایش معادل 0.05 همراه بود و عدد 208 هزار و 787 واحد را به نمایش گذاشت. نماد معاملاتی خساپا (سايپا) با 28 واحد، نماد خپارس (پارس‌ خودرو) با 21 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را در رشد شاخص کل بورس داشتند.

 از «پرداخت ٣٨٠٠ میلیارد تومان یارانه در هر ماه» تا «نتایج نظرسنجی بهترین برند خودروی سال ۲۰۱۸»

سهام وال‌استریت در آخرین روز کاری هفته، صعود کرد

در پایان معاملات روز جمعه در آمریکا، سهام این کشور با صعود سهام تکنولوژی و عقب‌نشینی سود اوراق خزانه داری، به رشد خود ادامه داد. شاخص صنعتی داوجونز ۳۴۷.۵۱ واحد یا ۱.۳۹ درصد بالا رفت و مجددا از مرز ۲۵ هزار واحد عبور کرد و به ۲۵۳۰۹.۹۹ واحد رسید. اس‌اندپی ۵۰۰ با جهشی ۱.۶۰ درصدی با ۴۳.۳۴ واحدی به ۲۷۴۷.۳۰ واحد رسید. نزدک هم ۱.۷۷ درصد یا ۱۲۷.۳۰ واحد جهش کرد و به ۷۳۳۷.۳۹ واحد رسید. نرخ سود اوراق خزانه‌داری ۱۰ ساله آمریکا از ۲.۹۱۷ درصد در روز پنج‌شنبه، به ۲.۸۷۱۴ درصد کاهش یافت. برای این هفته شاخص داو جونز ۰.۳۷ درصد، اس‌اندپی ۰.۵۶ درصد و نزدک ۱.۳۵ درصد به ارزش خود افزودند. ارزش دلار در برابر سبد ارزهای مهم جهان اندکی بالا رفت و همچنان به بهبود خود از پایین‌ترین مقدار ۳ ساله که در هفته گذشته برای خود ثبت کرده بود، ادامه داد. شاخص دلار با ۰.۱۲ درصد افزایش در برابر ۶ ارز مهم جهان به ۸۹.۸۴۷ واحد رسید. این شاخص روز ۱۶ فوریه به ۸۸.۲۵۳ واحد که پایین‌ترین میزان ۳ ساله آن بود دست یافته بود.

کاهش ۸ دلاری قیمت نفت ایران در ۱۶ روز

قیمت نفت سبک ایران از ابتدای ماه فوریه تا شانزدهم ماه فوریه بیش از هشت دلار برای هر بشکه کاهش یافت. میانگین قیمت نفت خام سبک ایران در هفته منتهی به ۱۶ فوریه (جمعه، ۲۷ بهمن‌ماه) با سه دلار و ۱۸ سنت کاهش به ۵۹ دلار و ۹۶ سنت برای هر بشکه رسید. میانگین قیمت نفت خام ایران از ابتدای سال ۲۰۱۸ تاکنون، ۶۶ دلار و ۲۰ سنت برای هر بشکه بوده است.
میانگین قیمت نفت خام سنگین ایران در دوره مورد بررسی ۲ دلار و ۷۱ سنت برای هر بشکه کاهش یافت و به ۶۰ دلار و ۹ سنت برای هر بشکه رسید. میانگین قیمت نفت خام سنگین ایران نیز از ابتدای امسال تاکنون ۶۴ دلار و ۵۶ سنت برای هر بشکه بوده است. میانگین قیمت سبد نفتی اوپک نیز در هفته منتهی به ۱۶فوریه، به ۶۱ دلار و ۳۴ سنت رسید که نسبت به هفته گذشته، ۲ دلار و  ۵۲ سنت کاهش نشان می‌دهد. میانگین قیمت نفت خام شاخص دبلیوتی‌آی در هفته منتهی به دوره مورد بررسی، یک دلار و ۵۲ سنت کاهش یافت و به ۶۰ دلار و ۴۲ سنت برای هر بشکه رسید. در هفته مورد بررسی، قیمت نفت خام شاخص برنت با ۲ دلار و ۷۱ سنت کاهش، بشکه‌ای ۶۲ دلار و ۶۵ سنت معامله شد. میانگین قیمت نفت خام شاخص‌های دوبی و عمان نیز در دوره مورد بررسی به ترتیب ۲ دلار و ۷۱ و ۲ دلار و ۸۸ سنت برای هر بشکه کاهش یافت و هر بشکه ۶۰ دلار و ۶۳ سنت و ۶۰ دلار و ۷۶ سنت معامله شد. /شانا

حقوق و عیدی تمام کارکنان دولت پرداخت شد

در حالی برخی دستگاه های دولتی هنوز عیدی و حقوق بهمن ماه کارکنان را واریز نکرده اند که رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره این موضوع به ایسنا گفت که اخرین گزارش دریافتی وی حاکی از واریز کامل است. وی همچین گفت که دولت برای حقوق بهمن و عیدی در مجموع حدود ٢٤ هزار میلیارد تومان هزینه داشته است. نوبخت تاکید کرد که دولت در نظر دارد حقوق اسفندماه را بین ١٥ تا بیستم این ماه پرداخت کند.

سکه طرح جدید گران شد

در جریان معاملات روز شنبه بازار آزاد تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزایش قیمت مواجه شد. بر این اساس نرخ به یک میلیون و ۴۷۹ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. همچنین هر سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم یک میلیون و ۴۴۵ هزار تومان، نیم سکه ۷۲۲ هزار تومان، ربع سکه ۴۴۲ هزار تومان و سکه یک گرمی ۳۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شد. /مهر

رشد «تسه»ها در بازار اوراق مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد 1/ 0 درصدی به قیمت 69 هزار و 322 تومان معامله شدند. پس از روند کم‌نوسان «تسه»ها زیر سطح 72 هزار تومانی در بهمن، از ابتدای اسفند رشد آرام قیمت اوراق تسهیلات را شاهد هستیم. با وجود تشدید نوسانات بازار مسکن در ماه‌های آذر و دی (رشد 7/ 16 درصدی قیمت تهران در دی نسبت به دی سال گذشته) با سیگنال‌های ورود نقدینگی همگام با سایر بازارها، گزارش‌ها تا حدی فروکش هیجانات را در بازار مسکن در بهمن نشان می‌دهند. با وجود این، رشد تدریجی تقاضا و تقویت سمت عرضه چشم‌انداز خروج بازار مسکن از رکود را تقویت کرده است. به نقل از دنیای اقتصاد، دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در ۹ ماه ابتدایی سال جاری رشد ۴/ ۱۲ درصدی حجم معاملات مسکن در تهران و رشد ۴/ ۷ درصدی قیمت مسکن را نسبت به مدت مشابه سال گذشته اعلام کرد.

کاهش 1.4 درصدی ارزش طلا

با تقویت دلار قیمت طلا طی هفته گذشته بیشترین کاهش هفتگی در 2 ماه و نیم اخیر را ثبت کرد. ارزش دلار آمریکا با پشتوانه ارزش بیشتر اوراق قرضه خزانه‌داری این کشور از کمترین رقم در 3 سال گذشته بالا رفت. طلا در هفته گذشته به علت ترمیم قیمت دلار و انتظار برای افزایش نرخ بهره آمریکا در سال جاری، تحت فشار شدید قرار گرفت. افزایش ارزش اوراق قرضه آمریکا دلار را در مسیر ثبت بیشترین افزایش هفتگی برای دومین بار در سال جاری قرار داد. هر اونس طلا در آخرین روز کاری بازارهای جهانی با 3.35 دلار کاهش 1328.70 دلار فروخته شد که پنجمین روز متوالی کاهشی برای طلا بود. ارزش طلا هفته گذشته 1.4 درصد کاهش یافت که بیشترین کاهش هفتگی از اوایل ماه دسامبر به شمار می‌رود. جزئیات بیشتر

یورو پس از 34 روز دوباره به کانال 5400 تومان بازگشت

بر اساس اطلاعات سنا، در پایان معاملات بازار ارز، هر دلار آمریکا با کاهش 185 ریال نسبت به روز پنج شنبه، به طور میانگین به قیمت 44 هزار و 758 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افت 290 ریال همراه شد و به رقم فروش 54 هزار و 945 ریال رسید. همچنین در نرخ های مبادله بانک مرکزی، هر دلار آمریکا  با 2 ریال کاهش نسبت به روز پنج‌شنبه، 37هزار و 208یال قیمت خورد و هر یورو با 62ریال افزایش 45هزار و 744یال ارزش‌گذاری شد.

کاهش تولید چین، سنگ آهن را گران کرد

آخرین قیمت سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد استرالیا ۷۵ سنت رشد داشت و ۷۹ دلار هر تن سی اف آر چین ثبت شد. در بورس دالیان چین نیز قیمت قرارداد سنگ آهن ۱.۶ دلار هر تن بالا  رفت. بیلت در بازار داخلی چین هم رشد قیمت داشت و در بورس شانگهای قیمت قرارداد میلگرد ۱۳ دلار هر تن بالا رفت. با انتشار خبر رسمی مقامات شهر تانگشان چین که قصد دارند کاهش تولید های فولاد را تا اواسط نوامبر ادامه دهند بازار متحول شد. البته ظاهرا سختگیری ها به اندازه زمان اوج آلودکی هوا نخواهد بود. کارخانه هایی که در داخل این شهر قرار دارند باید تولید کوره های قوس الکتریکی را از ۱۶ مارس تا ۱۴ نوامبر تا ۱۵ درصد کاهش دهند و کارخانه های خارج از شهر نیز حداقل ۱۰ درصد کاهش تولید خواهند داشت. البته به طور کلی بعید است این تصمیمات تاثیر جدی بر بازار سنگ آهن بگذارد  زیرا حجم کاهش تولید چندان بزرگ نیست و تنها تاثیرات موقتی بر جو بازار می گذارد. آخرین موجودی سنگ آهن بنادر چین به ۱۵۷ میلیون تن رسیده که دو هفته اخیر رشد زیادی داشته است.

شیرینی شب عید گران می‌شود؟ 

رییس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروشی و کافه قنادی اعلام کرد وضعیت تولید انواع شیرینی در شرایط کنونی بسیار مناسب است و همه تولیدکنندگان و عرضه کنندگان در واحدهای صنفی مشغول تولید و تامین نیاز بازار شب عید هستند که از بیستم اسفندماه بازار شیرینی و قنادی‌ها داغ‌تر شده و به اوج خود می‌رسد. علی بهره‌مند در گفت‌وگو با ایسنا افزود: هیچ مشکلی برای تولید و عرضه شیرینی مورد نیاز شب عید مردم وجود ندارد و براساس مصوبات ستاد تنظیم بازار افزایش قیمت نیز نخواهیم داشت، البته هزینه تولید شیرینی افزایش بسیاری داشته است، چرا که قیمت مواد اولیه مانند تخم مرغ، نارگیل، پودر کاکائو و غیره افزایش قابل توجهی یافته است، اما به همکاران توصیه کرده‌ایم تا بعد از ایام عید قیمت محصولات خود را افزایش دهند. وی همچنین گفت: اخرین تغییر قیمت شیرینی مربوط به تیرماه امسال بود که حدود ۲۰ درصد افزایش نرخ اعمال شد، چرا که از سال ۱۳۹۳ تا تیرماه امسال با وجود افزایش هزینه‌های تولید، قیمت شیرینی افزایش نیافته بود و در واقع افزایش نرخی که صورت گرفت مربوط به این سه سال بود.

احتمال نهایی‌شدن قیمت شیرخام در هفته جاری

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران درباره آخرین وضعیت تعیین تکلیف قیمت شیرخام نیز گفت: هفته گذشته سازمان حمایت نظر کارشناسی خود را در زمینه اجرایی شدن مصوبه ١٤٤٠ تومان به ستاد تنظیم بازار اعلام کرده است و امیدواریم ستاد طی هفته جاری این مساله را مورد بررسی قرار دهد و تصمیم گیری کند. سید احمد مقدسی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه فاز سوم مشوق صادراتی لبنیات هنوز به کارخانجات لبنی پرداخت نشده است، اظهارداشت: ٧٦ میلیاردتومان از این یارانه باقی مانده که ما امیدوار هستیم سازمان برنامه و بودجه هر چه سریعتر این مبلغ را تخصیص دهد تا بازارهای صادراتی لبنیات دچار مشکل نشود.

نتایج نظرسنجی بهترین برند خودروی سال ۲۰۱۸

نشریه «کانسومر ریپورتس» (گزارش‌های مصرف‌کنندگان) رده‌بندی بهترین برند خودروی سال ۲۰۱۸ را منتشر کرد. در این رده‌بندی جنسیس، برند لوکس زیرمجموعه خودروسازی هیوندایی موفق شد جایگاه نخست را تصاحب کند. رتبه‌ای که بسیاری تصور می‌کردند از آن آئودی آلمان خواهد بود. این نشریه براساس بررسی‌های کارشناسانه و نیز نتایج نظرسنجی از مالکان بیش از ۶۴۰ هزار دستگاه خودرو رده‌بندی تازه خود را منتشر کرده است. در این فهرست، آئودی پس از جنسیس در جایگاه دوم قرار گرفت. بی‌ام‌و سوم شد و لکسوس در جایگاه چهارم قرار گرفت. جایگاه پنجم در اختیار پورشه قرار گرفت. سوبارو و کیا رتبه‌های بعدی را از آن خود کردند و بهترین برندها در میان خودروهای غیرلوکس شناخته شدند. تسلا، هوندا و تویوتا هم به ترتیب در رده‌های هفتم تا دهم جای گرفتند. /دنیای اقتصاد

 

برچسب‌ها:

نظر شما