شناسهٔ خبر: 24286925 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

تاثیر بیماری های کلیوی برعملکرد مغز کودکان

این مطالعه نشان می‌دهد کودکانی که بیماری کلیه دارند، در مدرسه نیازمند کمک و راهنمایی و تمرین بیشتری هستند

صاحب‌خبر -
شفا آنلاین>سلامت>مطالعه محققان دانشگاه سیدنی در استرالیا نشان می دهد بیماری های مزمن کلیه بر عملکرد مغز کودکان و نوجوانان، به ویژه بیمارانی که دیالیز می‌شوند، موثر است.

به گزارش شفا آنلاین، این مطالعه نشان می‌دهد کودکانی که بیماری کلیه دارند، در مدرسه نیازمند کمک و راهنمایی و تمرین بیشتری هستند.

این مطالعه با بررسی 34 تحقیق بر روی بیش از سه هزار بیمار کلیوی کوچکتر از 21 سال نشان می‌دهد نمرات بهره هوشی (IQ) این بیماران نسبت به سایرین کمتر است و همچنین در زمینه آزمون‌های مربوط با عملکرد اجرایی (توانایی انجام کارها)، حافظه تصویری و کلامی نیز نمرات کمتری کسب کردند.

این مطالعه همچنین نشان می‌دهد مهارت های علمی مرتبط با ریاضیات، خواندن و املا نیز در این افراد کمتر است.

محققان بر این باورند این نتیجه با توجه به اینکه میزان مایعات و تعادل شیمیایی کودکان هنگام دیالیز تغییر می‌کند، این نتیجه قابل پیش‌بینی بود.

با توجه به افزیش عوامل خطری مانند فشار خون(blood pressure) و دیابت در جهان، بیماری مزمن کلیه (CKD ، یک چالش مهم در بهداشت عمومی قلمداد می شود. این عارضه معمولا به کم خونی، ضعف استخوانی، آسیب های عصبی و در نهایت به نارسایی کلیه، بیماری های قلبی و مرگ زودرس منجر می شود.

کلیه اندامی لوبیا شکل و تقریبا به اندازه مشت بسته انسان است و درست زیر قفسه سینه قرار دارد. عملکرد کلیه به زبان ساده، دفع زباله های بدن است. این عضو روزانه حدود 200 لیتر خون تصفیه می کند و از آن حدود 2 لیتر آب اضافی و مواد زاید غربال می کند که از طریق مجاری ادارای دفع می شود.

تنظیم فشار خون، تعادل الکترولیتی و تولید سلول های قرمز خون به عهده کلیه هاست. چنانچه کلیه ها یک روز وظایف خود را به درستی انجام ندهند، عملکرد اکثر ارگان های بدن، به ویژه قلب مختل می شود. از آنجا که نارسایی کلیه(Kidney failure) در ابتدا هیچ علامتی ندارد، لازم است که تمام افراد با رموز آن آشنا شوند.

شایع ترین علایم نارسایی کلیه عبارتند از :
-تهوع و استفراغ
-کاهش میزان ادرار
-تورم، به خصوص در ناحیه مچ پا و دور چشم
-طعم نامطبوع در دهان و احساس بویی شبیه به ادرار در بازدم
-خستگی مزمن
-تنگی نفس
-کاهش اشتها
-مشاهده خون در ادرار
-مشاهده کف در ادرار
-ایجاد ضایعات پوستی
-کاهش حافظه

لازم است که افراد به محض مشاهده این عوامل؛ به خصوص تغییرات ادرار به پرشک مراجعه کنند. تشخیص انواع بیماری های کلیوی به کمک آزمایش خون و ادرار و سونوگرافی انجام می شود.
در صورت مراجعه زودهنگام به پزشک، بسیاری از بیماری های کلیه قابل درمان هستند ولی در صورت بی توجهی به نارسایی منجر می شوند.

نظر شما