شناسهٔ خبر: 24285937 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

جانشین نماینده قوه قضاییه درستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا:

معابرکولبری قانونی باید ساماندهی شوند/ارتزاق ۳۰۰ هزارنفر ازکولبری

سنندج- جانشین نماینده قوه قضاییه در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: معابر کولبری باید در قالب قانون ساماندهی شود وانتظار می رود استان های مرزی کشور هم در این راستا فعالیت کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگارمهر، حسن بابایی  شامگاه شنبه در یازدهمین جلسه اصلی کمیسیون برنامه زیری، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان که در سالن شهدای دولت استانداری تشکیل شد، به مباحثی در ارتباط با اقدامات مرزبانی وانتظامی وکولبری  اشاره کرد و  گفت: از ۷۰ هزار کولبر موجود در کشور ۲۰ هزار نفر آن مربوط به استان کردستان است.

وی با اشاره به اینکه بیشتر کولبران سرپرست خانوار هستند، عنوان کرد: با این وجود،۳۰۰ هزار نفر در کشور ما از طریق کولبری ارتزاق می کنند.

وی با بیان اینکه باید از زوایای حقوق شهروندی و اسلامی به بحث کولبری پرداخته شود، بیان کرد: حق حیات و معیشت اولیه افراد و مبارزه با قاچاق کالا و ارز دو موضوع است که باید بدانیم کدام برای ما در اولویت قرار دارد.

جانشین نماینده قوه قضاییه درستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارزادامه داد: اگر مبارزه با قاچاق موجب از بین رفتن معیشت مردم شود، آیا انجام این کار اقدام صحیحی محسوب می شود؟.

بابایی با بیان اینکه پاسخ سوال مذکور را باید در اسناد بالادستی بیابیم، افزود: یکی از این اسناد فرمایشات مقام معظم رهبری است که در جلسه اردیبهشت ماه سال ۹۵ با مسئولان مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشورمان فرمودند مراد من از قاچاق فلان کولبر ضعیف نیست که می روید یک چیز را برمی دارد و روی کول خود می آورد، با او مبارزه هم نشود، اشکالی ندارد.

وی  اولویت نخست کشور در مبارزه با قاچاق را مبارزه با قاچاق سازمان یافته خواند و اظهارداشت: در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز بارها برمبارزه با قاچاق سازمان یافته و حرفه ای تاکید شده است و در تمامی آیین نامه ها و قوانین بحث مبارزه با کولبر عنوان نشده است.

وی بیان کرد: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی  با بحث فوریت طرح ساماندهی معابر کولبری مخالفت کردند و انتظار می رود نمایندگان مردم استان های مرزی نقش فعال تری در این رابطه داشته باشند.

بابایی اضافه کرد: چراکه کولبری را با مصوبه و آیین نامه نمی توان ساماندهی کرد و دستگاه قضا هم به آیین نامه و مصوبه تمکین نخواهد کرد و در این رابطه نیاز به قانون هست.

وی به موضوع تعطیلی مغازه ها و پاساژهای بانه در راستای اعتراض به بسته شدن مرز اشاره کرد وگفت: در ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، عرضه و فروش کالای قاچاق جرم است و دو برابر و چهار برابر ارزش کالا هم جریمه برای فروشنده باید اعمال شود.

وی عنوان کرد: پاساژهایی که کالای قاچاق عرضه می کنند  طبق قانون مذکور باید با آنها برخورد شود.

جانشین نماینده قوه قضاییه درستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تاکید براینکه با قاچاق باید به طور ریشه ای برخورد شود، بیان کرد: ۷۰ پاساژ در بانه ایجاد شده که برای مردم حق ایجاد کرده ومی بایست در ابتدا مانع از رشد این پاساژها می شدند.

بابایی عنوان کرد: قانون ظرفیت را ایجاد کرده چرا با عواملی که درصدد سوءاستفاده و بهره برداری خود از قاچاق هستند، برخورد نکنیم.

وی اظهارداشت: ما می خواهیم در قالب قانون معابرکولبری ساماندهی شوند و عده ای ازاین طریق ارتزاق کنند ولی عده ای اعتراض و تجمع می کنند و باید در این راستا هوشیار باشیم و مانع از سوءاستفاده افرادی از این موضوع شویم.

نظر شما