شناسهٔ خبر: 24285514 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

در غیاب کارت سوخت

مصرف بنزین به 80 میلیون لیتر در روز رسید

میانگین مصرف بنزین در سال 96 حدود 80 میلیون لیتر در روز بود که هر چه به روزهای پایانی سال جاری نزدیک می‌شویم، مصرف این فرآورده نفتی افزایش و به اوج خود خواهد رسید.

صاحب‌خبر -


به گزارش خبرگزاری فارس، در حالی متوسط مصرف بنزین در کشور به حدود 80 میلیون لیتر در روز رسیده است که مصرف این فرآورده پر تقاضا در سال گذشته به طور میانگین 74 میلیون لیتر در روز بوده است.
افزایش مصرف بنزین در کشور در حالی رخ می‌دهد که به گفته مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی هم اکنون در کشور 74 میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می‌شود که تنها با واردات بنزین و استفاده از ذخایر استراتژیک می‌توان جوابگوی مصرف بنزین در کشور بود.
براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته هرچه به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم مصرف بنزین نیز افزایش می‌یابد و انتظار می‌رود شاهد رکوردشکنی در مصرف این حامل انرژی باشیم.
مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز مدعی هستند، در روزهای انتهای سال شاهد مصرف بنزین بیش از 100 میلیون لیتر خواهیم بود که تنها در صورتی می‌توان این حجم از تقاضا را جوابگو بود که وضعیت ذخیره‌سازی بنزین در کشور مطلوب باشد.
خوشبختانه از حدود دو ماه قبل ذخیره‌سازی بنزین توسط شرکت ملی پالایش و پخش به منظور آماده بودن برای سوخت‌رسانی در تعطیلات نوروز آغاز شده است.
یکی از عواملی که مدیریت مصرف بنزین در کشور را تحت تأثیر قرار داد به حاشیه راندن طرح سهمیه‌بندی بنزین و کارت سوخت بود. از دو سال پیش، با اصرار بیژن زنگنه وزیر نفت دولت یازدهم، سهمیه‌بندی بنزین عملا حذف شد و کارت سوخت از چرخه کنار رفت که یکی از عوامل افزایش مصرف سوخت محسوب می‌گردد. پس از آن بود که میزان مصرف بنزین در کشور رکورد زد.
البته وزیر نفت مدتی بعد هم با تکرار ادعای دو سال پیش خود گفت که اعتقادی به این ندارم که برداشتن سهمیه بندی تأثیری در افزایش مصرف بنزین داشته است!
زنگنه همچنین در آخرین روزهای عمر دولت یازدهم اظهار کرد که «این دولت که در حال تمام شدن است و روزهای پایانی خود را می‌گذراند اما دولت بعدی باید روی افزایش قیمت بنزین فکر کند.»
اما دولت به جای افزایش تدریجی قیمت بنزین در سال‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری، در لایحه بودجه سال 97 تصمیم به افزایش شدید قیمت بنزین گرفت که این تصمیم با عدم رای نمایندگان مجلس منتفی شد و ظاهرا دولت تصمیم جایگزینی هم برای آن ندارد.
با این شرایط ظاهرا باید منتظر افزایش مصرف بنزین در سال 97 نیز باشیم زیرا به طور طبیعی سالانه مصرف بنزین بین 7 تا 8 درصد رشد می‌کند و با این شرایط باید منتظر میانگین مصرف حدود 87 میلیون لیتری بنزین در سال 97 باشیم.

برچسب‌ها:

نظر شما