شناسهٔ خبر: 24285456 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

پایان هفته جاری؛

آغاز عملیات فاز ۳توسعه بندرشهیدرجایی با حضور رئیس جمهوری

بندرعباس - مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از آغاز آغاز عملیات فاز ۳ توسعه بندر شهیدرجایی در هفته جاری با حضور رئیس‌جمهور خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از بنادر و دریانوردی هرمزگان، محمد راستاد در آیین گشایش پنجمین نمایشگاه بین المللی دریایی که در محل دائمی نمایشگاههای بندر عباس با حضور مسئولان استانی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نیز مسئولان ارشد ارگان های دریایی و مقامات استانی برگزار شد، اظهار کرد: این نمایشگاه محلی برای انجام مذاکرات بین نمایندگان شرکت های خصوصی فعال داخلی و خارجی در حوزه دریا و ارگان های دریایی کشور  است.

 وی ادامه داد: علاوه بر این باید با شناسایی فرصت های سرمایه گذاری در راستای افزایش کیفی نمایشگاه گام برداشت تا با برگزاری سالانه حداقل یک یا دو نمایشگاه تخصصی و ترجیحا نمایشگاه های بزرگ بین المللی شاهد ارتقا در این زمینه باشیم. نمایشگاه دریایی نباید صرفا مربوط به خدمات ارائه شده باشد بلکه توجه به صنعت دریا از مسائل بسیار مهمی است که باید به آن پرداخت.

 معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه کشور ما از نظر صنایع دریایی و نیروی متخصص انسانی از ظرفیت بالایی برخوردار است، بیان کرد: باید این ظرفیت ها را در سطح ملی و بین المللی معرفی کنیم و از پتانسیل خود در این بخش بهره مند شویم.

 راستاد با اشاره به اینکه توسعه دریای یک ضرورت بسیار مهم است، گفت: توسعه دریایی در بخش صنایع زنجیره ای از توسعه اشتغال و تولید را در بر می گیرد.

 مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه تحولات مهمی در بندر رجایی در حال انجام است، اعلام کرد: در آستانه عملیات اجرایی فاز ۳ بندر پایانه کانتینری بندر شهیدرجایی هستیم و پیمانکار پروژه انتخاب شده است و امیدواریم که طی هفته جاری  با حضور رییس جمهور کلنگ این پروژه به زمین زده شود.

راستاد ادامه داد: این پروژه ظرفیت کانتینری بندر شهید رجایی راه به ۸ میلیون TEU افزایش می‌دهد و با ۱۴۰۰ متر اسکله می توانیم بزرگترین کشتی های غول پیکر کانتینری جهان را پذیرش کنیم. زمان بندی سه ساله ای در این بخش انجام شده است و ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری صرفا در حوزه تجهیزات صورت می گیرد.

  وی با اشاره به اینکه بخش مهمی از تجهیزات ترمینال شماره ۲ بندر شهید رجایی را توسط تولید کننده داخلی تامین می‌کنیم، خاطرنشان کرد: در تلاشیم در این زمینه تکیه خود به کشورهای دیگر را قطع کنیم و با استفاده از مشارکت داخلی و هدف گذاری توسعه کالای ترانزیتی و ترانشیپی کار را پیش ببریم.

 معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در زمینه ساخت شناورها دستاوردهای خوبی داشته ایم، تاکید کرد: باید تولید کشتی در یاردهای خودمان انجام شود و در آینده ای نزدیک تبدیل به کشوری مهم در صنعت دریا شویم.

راستاد با بیان اینکه مدیریت صاحب خانه ای در واگذاری پایانه های یک و دو بندر شهیدرجایی را به صورت اپراتوری در دستور کار قرار دادیم، عنوان کرد: در مورد پایانه ۳ بندر شهید رجایی نیز چنین فعالیتی خواهیم داشت و پیش بینی می کنیم سرمایه گزاری های دیگری در کنار سرمایه گذاران داخلی داشته باشیم تا بتوانیم به نقطه مطلوب دست یابیم.

وی با اعلام اینکه پروژه های توسعه ای متعدد دیگری نیز در سایر بنادر در دست اجرا داریم، اظهار کرد: حمایت های همه جانبه از بخش گردشگری دریایی را به جدیت در دستور کار قرار داده ایم و علاوه بر مقوله شناورها به بحث زیرساخت های دریایی نیز به منظور رونق این بخش توجه ویژه ای خواهیم داشت.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پایان خاطرنشان کرد: سازمان می تواند با ارائه تسهیلات از وجوه اداره شده حمایت های لازم را در بخش گردشگری دریایی مدنظر قرار دهد. در گذشته تنها حمایت از شناورها را داشتیم اما در حال حاضر حمایت از بسته های دریایی را در دستور کار قرار داده ایم تا انگیزه بخش خصوصی را نیز افزایش دهیم.

نظر شما