شناسهٔ خبر: 24285135 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سوریه در یک نگاه/پنجم اسفند

تلاش آمریکا برای انتقال تروریست ها به غوطه شرقی

تهران - ایرنا - تلاش آمریکا برای انتقال تروریست ها به غوطه شرقی؛ شکست حمله تروریست های تحریرالشام در قنیطره؛ 226 میلیارد دلار هزینه بازسازی سوریه؛ ادعاهای ترامپ علیه روسیه و ایران درباره غوطه شرقی؛ فرار داعشی ها از بازداشتگاه نیروهای تحت حمایت آمریکا؛ درگیری تروریست ها بر سر حفظ مواضع خود در ادلب و برپایی هفته حمایت از عفرین در کردستان عراق از خبرهای مهم روز شنبه سوریه است.

صاحب‌خبر -

** رییس شبکه حقوق بشر سوریه اعلام کرد که آمریکا با بسیج افراد مسلح داعش و دیگر گروه های تروریستی در ادلب و سایر مناطق تلاش می کند آنها را به التنف محل استقرار پایگاه نظامی خود برای اعزام به غوطه شرقی با هدف خنثی کردن برنامه های ارتش سوریه برای پاکسازی منطقه منتقل کند.
به نوشته پایگاه خبری رای الیوم به نقل از احمد خازم، ساکنان دمشق و حومه آن با ارایه گزارش هایی در باره اقدامات عناصر مسلح به این مرکز، خواهان طرح شکایت نزد محاکم سوریه و دادگاه های بین المللی علیه آمریکایی ها با هدف جلب افکار عمومی بین المللی به ویژه شورای امنیت سازمان ملل به حوادث غوطه شرقی شده اند.

** ارتش و نیروهای مسلح سوریه حمله گروه تروریستی تحریرالشام (جبهه النصره) به مواضع نظامی خود در دو محور منشره الحجر و مشتل الزهور در اطراف شهر البعث در استان قنیطره را دفع کردند.
شماری از تروریست ها در جریان این درگیری ها به هلاکت رسیدند.

** بانک جهانی، خسارت های اقتصادی ناشی از درگیری خونبار تروریست ها با ارتش و مردم سوریه از مارس ( اسفند) 2011 تا پایان سال 2017 میلادی را حدود 226 میلیارد دلار برآورد کرد.
خسارت های اقتصادی جنگ علیه تروریسم در سوریه طی شش سال گذشته معادل چهار برابر ارزش تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2010 است.
بانک جهانی در حال حاضر مشغول بررسی نیازهای لازم برای سرمایه گذاری در سوریه می باشد.

** فدریگا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن تاکید بر توقف نبردها در غوطه شرقی و اتحاد جامعه بین المللی برای توقف درد و رنج انسانی در این منطقه، با صدور بیانیه ای به نمایندگی از 28 کشور عضو اتحادیه، خواستار آتش بس فوری در غوطه شرقی شد.
در این بیانیه، اتحادیه اروپا از همه طرف های مناقشه و همچنین تضمین کنندگان مناطق تنش زدایی خواست تا تمام اقدامات لازم را برای تضمین آتش بس فوری و محافظت از مردم سوریه از طریق احترام به قوانین انسانی بین المللی و دسترسی های فوری انسانی انجام دهند.
موگرینی دوشنبه هفته گذشته نیز پس از دیدار و گفت و گو با هیاتی از مخالفان سوری به ریاست نصر الحریری با صدور بیانیه، از تمام طرف های مناقشه سوریه خواست تا برای کاهش خشونت ها اقدام کنند.

** وزیر امور خارجه قزاقستان با انتقاد از زیر سوال بردن اثر بخشی آتش بس و ایجاد مناطق امن در سوریه، تاکید کرد که هیچ دلیلی برای این بدبینی وجود ندارد و نباید تردیدی بر اهمیت روند آستانه و هشت دوره مذاکرات انجام گرفته در قالب آن داشت.
غیرت عبدالرحمان اف یادآور شد که توافقات در قالب روند مذاکرات آستانه شامل فقط یک بخش از حل بحران سوریه یعنی برقراری رژیم آتش بس از ماه دسامبر سال 2016 میلادی و بر مبنای آن ایجاد مناطق امن در این کشور می شود و طرفین این توافقات یعنی روسیه، ایران و ترکیه به عنوان کشورهای ضامن آتش بس، دولت سوریه و ده ها گروه مسلح مخالف دولت بشار اسد هستند که به نمایندگی بیش از دو هزار منطقه مسکونی در این روند مشارکت دارند.
این اظهارات وزیر امور خارجه قزاقستان را می توان نوعی پاسخ به ادعاهای اخیر وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر شکست روند مذاکرات صلح آستانه، تلقی کرد.

** دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با ملکوم ترنبول نخست وزیر استرالیا، ادعا کرد، اقدامات روسیه، ایران و سوریه رسوایی انسانی است.
ترامپ همچنین درباره ماموریت نیروهای آمریکا در سوریه که با کشتار غیرنظامیان همراه بوده است، گفت: من به شما می گویم که ما آن جا (سوریه) هستیم تا داعش را شکست داده و به خانه برگردیم.

** سی ان ان به نقل از یک مقام آمریکایی از فرار تعدادی از داعشی های بازداشت شده توسط نیروهای ارتش دمکراتیک سوریه از یک بازداشتگاه این نیروها خبر داد.
این شبکه آمریکایی امروز در گزارشی، با اشاره به اطلاع مقام های آمریکایی از برنامه فرار داعشی های زندانی در بازداشتگاه نیروهای ارتش دمکراتیک سوریه که توسط آمریکا حمایت می شوند؛ به افزایش نگرانی های جدی و فزاینده ای در میان جامعه نظامی و اطلاعاتی آمریکا و تمهیدات امنیتی مربوط به جنگجویان خارجی داعشی پرداخت.
با توجه به افزایش تعداد جنگجویان بازداشت شده در بازداشت نیروهای دمکراتیک سوریه، مقامات نگران آن هستند که کمپ های محل نگه داری این افراد به محلی تازه برای گروه بندی جدید داعش و توسعه شبکه های آن ها تبدیل شود.

** گروه تروریستی تازه تاسیس جبهه تحریر سوریا امروز منطقه کفریحمول در استان ادلب را از کنترل گروه تروریستی جبهه تحریرالشام (جبهه النصره سابق) خارج کرد.
گروه های تروریستی احرارالشام و نورالدین الزنکی یکشنبه گذشته به دنبال انتشار اخباری مبنی بر قصد گروه تحریرالشام برای حمله به مواضع آن ها، در ائتلاف با یکدیگر گروه جدیدی با نام جبهه تحریر سوریا را با هدف جبران کم کاری و تفرقه میان گروه های مخالف مسلح دولت سوریه تشکیل دادند.
جبهه تحریر سوریا سه روز قبل نیز شهر معره النعمان در استان ادلب را نیز از کنترل تحریرالشام خارج کرده بود.

** ارتش سوریه در پی توافق با نیروهای مدافع خلق کرد سوریه با ورود به شهر تل رفعت در ریف حلب، کنترل این شهر را به دست گرفت.
ورود نیروهای ارتش سوریه به منطقه تل رفعت، مانع پیشروی نیروهای سپر فرات به سمت شهرک منغ و تل رفعت که از دو سال پیش در کنترل نیروهای مدافع کرد است، خواهد شد.
این اقدام در پی توافق نیروهای دولتی و یگان های مدافع کرد برای ورود نیروهای مردمی سوریه به منطقه عفرین برای شرکت در عملیات نظامی در این منطقه صورت گرفته است.

** عملیات شاخه زیتون ترکیه از 20 ژانویه (30 دی ماه) در منطقه عفرین واقع در شمال غربی سوریه آغاز شد.
دولت آنکار مدعی است که هدف از این عملیات، نابودی تروریست‌های حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک)، حزب اتحاد دمکراتیک سوریه (پ.ی.د)، یگان‌های مدافع خلق سوریه (ی.پ.گ)، داعش در عفرین و نجات مردم این مناطق از ظلم و فشار تروریست‌ها است.

** براساس اعلام رسمی کمیته حمایت از عفرین در کردستان عراق از امروز هفته حمایت از شهر عفرین و محکوم کردن حملات ارتش ترکیه به این شهر در شمال سوریه با برپایی راهپیمایی اعتراضی در 8 شهر اقلیم کردستان عراق آغاز شد.
این کمیته در تلاش است از طریق راهپیمایی و صدور بیانیه توجه افکار عمومی جهان را به نقض حاکمیت سیاسی سوریه از سوی دولت ترکیه جلب کند.
این تجمع ها برای یک هفته در اقلیم کردستان عراق ادامه خواهد داشت.

** سفیر روسیه در بیروت روز گذشته پس از دیدار با جبران باسیل وزیر خارجه لبنان، تاکید کرد: کسانی که با پیشرفت فرایند سیاسی و نتایج کنفرانس سوچی درباره سوریه مخالف هستند درباره رخدادهای غوطه شرقی دمشق خبرهای جعلی می سازند.
به گفته الکساندر زاسپکین، در این دیدار، درباره مسایل منطقه به ویژه تلاش های روسیه در سوریه و آزادسازی مناطق این کشور از تروریست ها و پیشرفت در حل و فصل سیاسی در این کشور مبتنی بر قطعنامه شورای امنیت و نتایج کنفرانس سوچی بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

** طی روزهای اخیر تحولات غوطه شرقی دمشق مهم ترین رویداد میدانی در سوریه بوده است.
در حالی که مخالفان مدعی هستند که نیروهای دولتی غیرنظامیان را در این منطقه هدف حملات خود قرار می دهند، دولت سوریه می گوید که این منطقه هدف حملات گروه های تروریستی است و غیرنظامیان را نیز به گروگان گرفته اند.
** 7074*شبس*1613*

انتهای پیام /*

نظر شما