شناسهٔ خبر: 24285020 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

نیکی هیلی: برجام اصلاح نشود، از آن خارج می‌شویم

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد بار دیگر تهدید کرد که اگر آنچه را که وی معایب توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ برشمرد، اصلاح نشود، واشنگتن از آن خارج خواهد شد.

صاحب‌خبر -

العالم ـ آمریکا

«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد که در نشستی در دانشگاه شیکاگو شرکت کرده بود، در واکنش به از سرگیری روابط میان ایران و کشورهای غربی در آینده نزدیک، با پیش کشیدن موضوع آشوب های اخیر ایران گفته که مردم ایران به قدرت صدای خودشان واقف شده‌اند. 

وی گفته که «من این موضوع را دوست دارم که می‌بینیم تظاهرات‌کنندگان علیه حکومت بیرون می‌آیند و درباره اعتراضشان، خواه مسائل اقتصادی است یا حقوق بشر صحبت می‌کنند. ایالات متحده همچنان از آنها در این موضوع حمایت می‌کند چون فکر می‌کنیم که این موضوع بسیار مهم است.»

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد مدعی شده که «ایران به یک مشکل واقعا بزرگ تبدیل شده»، و گفته که تهران از سوریه حمایت می کند. 

وی در پاسخ به این سوال که این مسائل خارج از چارچوب توافق هسته‌ای برجام هستند و بایستی مستقل از آن مورد بررسی قرار گیرند، خاطرنشان کرده، «چیزی که ما می‌گوییم این است که این توافق معیوب بود؛ به آنها میلیاردها دلار پول داده شد و قرار بود که آنها فعالیت های هسته‌ای را متوقف کنند. این کاری است که آنها انجام داده‌اند؛ آنها به کارهایی که لازم بوده در چارچوب برجام انجام شود، پایبند بوده‌اند.»

سخنان ضد برجامی هیلی در حالی است که توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 با تصویب در سازمان ملل متحد به سندی بین المللی تبدیل شده و نمی تواند از سوی یک کشور به بهانه های مختلف نقض شود و به همین دلیل است که متحدان اروپایی آمریکا نیز بارها به دولت دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در باره عواقب خروج از برجام هشدار داده اند. 

هیلی گفته « آنها با تداوم آزمایش موشک‌های بالستیک، فروش سلاح -مثل فروش سلاح به حوثی‌های یمن- و تداوم حمایت از تروریسم قطعنامه‌های سازمان ملل را نقض می‌کنند.»

وی خاطرنشان کرده که جامعه بین‌الملل نمی‌تواند آنقدر خودش را مجذوب این توافق کند که تمامی این رفتارهای دیگر را نادیده بگیرد. «ما باید ایران را بابت آن اقدامات پاسخگو کنیم؛ باید اطمینان حاصل کنیم که هنوز روی آنها فشار اعمال می‌کنیم.»

نماینده آمریکا در سازمان ملل گفته که «در چنین مواقعی جامعه بین‌المللی هراسان می‌شود و می‌گوید که نه این کار را نکنید؛ آنها از توافق خارج می‌شوند. آنها این کار را نمی‌کنند. این توافق بهترین اتفاقی بود که برای ایران به وقثوع پیوست.»

هیلی خاطرنشان کرده « ما روی ایران فشار اعمال می‌کنیم و می‌گوییم که لازم است آنها رفتارهای بدشان را اصلاح کنند.»

نماینده آمریکا گفته با گذشت زمان و در طول چند سال، بندهای زوال‌پذیر برجام منقضی می‌شوند «این چیزی نیست که ما می‌خواهیم. بنابراین، لازم است بندهای زوال‌پذیر، اصلاح شوند.»

هیلی در واکنش به این موضوع که متحدان اروپایی آمریکا در ماه‌های گذشته به صراحت از واشنگتن درباره احتمال خروج از برجام انتقاد کرده‌اند، خاطرنشان کرده، «همان متحدان ما الان دارند به ما کمک می‌کنند. آنها توجه‌شان را روی آزمایش‌های موشکی ایران، بندهای زوال‌پذیر برجام و مسائل دیگر معطوف کرده‌اند.»

وی گفته است «چیزی که ما می‌گوییم این است که اوضاع را بهتر کنید، اما اگر این کار را انجام ندهید و این موارد منفی همچنان پابرجا باشند، چرا باید داخل این توافق که روایتی نادرست است باقی بمانیم؟ شما یک داستان نادرست ساخته‌اید که آنها به آن پایبند نیستند.... آزمایش‌های موشکی ایران باید متوقف شوند.»

هیلی خاطرنشان کرده در صورتی که معایب توافق هسته‌ای (برحام) اصلاح نشود، آمریکا از یک «روایت نادرست» خارج شده است. 

نظر شما