شناسهٔ خبر: 24284714 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

عصر امروز؛

نشست علمی صنعت و تجارت در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس

به مناسبت بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندس، نشست علمی صنعت و تجارت با حضور دکتر محمد مهدی طهرانچی، عضو هیات امنا و سرپرست دانشگاه های آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی، دکتر کاظمی، نایب رئیس برنامه علمی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر مهدی فتح الله، ریاست واحد و جمعی از مسئولین و اساتید دانشگاه با محوریت صنعتی شدن و تجاری شدن تحصیلات دانشگاهی برگزاری شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قدس خبر ؛ مهدی فتح الله، رئیس واحد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس، با اشاره به تغییر رویکرد در نظام آموزشی اظهار داشت: باید پذیرفت که بسیاری از باورهای گذشته در امور آموزش عالی منسوخ شده است و باید رویکردها، مدل ها و روشهای جدیدی به کار گرفته شود. این امر بدون درک عمیق از تحولات جهانی دانش و فناوری و کسب وکار توسعه نهاد دانشگاه امکان پذیر نخواهد بود.

فتح الله افزود: بقا و تعالی دانشگاه ها در گرو تجهیز به پویایی، نوآوری، انعطاف، سرعت و رویکردهای نوین است.

وی چالش های موجود در شیوه آموزش عالی را خاطر نشان کرد و گفت: عدم توازن و تعادل در عرضه و تقاضای بازارکار، دگرگونی در ماهیت و هویت رشته ها، بروکراسی اداری و آزادی عمل و عدم کفایت امکانات و زیرساخت های علمی و پژوهشی نشان دهنده ضروری بودن تغییر مدیریت در نظام آموزشی دانشگاه است. لذا با یکپارچه سازی سیستم ها، نوآوری و خلاقیت و استفاده از ارتباطات و تعاملات شبکه ای می تواند در جهت گیری این امر در آینده کمک کننده باشد.

فتح الله ادامه داد: در دانشگاه های توسعه یافته، روش های آموزش متنوع و جذاب بوده و انگیزه و روحیه همکاری و مشارکت و توسعه علمی و پژوهشی میان دانشگران بالا بوده و طرفین عرضه و تقاضای خدمات آموزشی به هم اعتماد دارند. بنابراین در این دانشگاه ها باهدف ارتقای مهارت زندگی، توانمندی و کارآفرینی پیش رفته و این شیوه جایگزین آموزش کلاسیک شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس، فرصت های صنعتی و تجاری منطقه را بررسی کرد و گفت: با توجه به اینکه شهرستان قدس در نزدیکی مراکز مهم صنعتی و اقتصادی استان قرار گرفته و به کریدور حمل و نقل ملی و بین المللی متصل است و جمعیتی بالغ بر 450 هزار نفر دارد، لذا اهمیت و ضرورت تمرکز بر حوزه صنعت و تجارت در جهت توسعه پایدار می تواند علاوه بر افزایش درآمد ملی بر رونق اشتغال و ارزآوری نیز نقش داشته باشد.

وی افزود: وظیفه دانشگاه شکار فرصت ها، درک گلوگاه ها و ارایه راه حل در جهت توانمندی، یکپارچه سازی و حل مسائل است.

فتح الله تصریح کرد: الگویی به نام طرح سرا در واحد شهرقدس سازماندهی و راه اندازی شده که از جمله اقدامات اجرایی توسعه این طرح می توان به بررسی کارشناسی ظرفیت ها و پتانسیل های منطقه و واحد، پیگیری و تامین و تجهیز امکانات ستاد مدیریتی سرا، تهیه و تدوین نظام موضوعات صنعت و تجارت اشاره کرد.

دکتر کاظمی، نایب رئیس برنامه علمی دانشگاه آزاد اسلامی، بر تقویت نیروی انسانی مطابق با بازارکار تأکید داشت و افزود: حدود 40 درصد از فارغ التحصیلان دانشگاه مشغول به کار نبوده که این موضوع یک چالش بزرگ در کشور بوده می بایست دانشگاه ها مطابق با بازارکار نیروی انسانی تربیت کنند. تولید علم باید باتوجه به نیاز کشور صورت گیرد و تشکیل جامعه دانشی امری لازم در کشور است و بهتر است مسائل کشوری از طریق دانشگاه ها برطرف گردد و این امر نهادیه شود.

وی ادامه داد: چالش هایی در نظام تولید علم وجود دارد که منجر به واگرایی می شود. بنابراین باید بحث برنامه های علمی جدی گرفته شود تا بتوان با رویکردهای مختلف و با یک جامعه دانشی، مسائل حوزه حل شود.

دکتر محمد مهدی طهرانچی، سرپرست دانشگاه های آزاد اسلامی استان تهران، اظهار داشت: اگر ما دانشگاهیان تحول نظام علمی را در نیابیم، دچار خسران بزرگی خواهیم شد که پیامد آن عدم رغبت دانشجویان به دانشگاه است.

وی با تاکید بر ایجاد تحول در ارتباط میان نظام آموزش عالی، تحقیقات و فناوری با سایر بخش ها، گفت: تنظیم رابطه متقابل تحصیل با اشتغال و متناسب سازی سطوح و رشته های تحصیلی با نقشه جامع علمی کشور و نیازهای تولید و اشتغال با برنامه ریزی دقیق امکان پذیر است.

انتهای پیام/

نظر شما