شناسهٔ خبر: 24282587 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

واکنش شرکت ملی پالایش و فرآورده‌های نفتی به توزیع بنزین با استاندارد کمتر از یورو ۴

شرکت ملی پالایش و فرآورده‌های نفتی ایران در خصوص گزارش باشگاه خبرنگاران جوان درباره توزیع بنزین با استاندارد یورو ۴ در کلانشهر‌ها به‌ویژه تهران، توضیحاتی ارائه کرد.

صاحب‌خبر -

واکنش شرکت ملی به توزیع بنزین با استاندارد کمتر از یورو4به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  شرکت ملی پالایش و فرآورده های نفتی ایران پیرو درج خبری در سایت اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با عنوان "یک بام و دو هوای استاندارد بنزین/ اگر بنزین یورو4 نباشد، پالایش فرآورده های نفتی مجرم است" در تاریخ 1396/11/30، برای شفافیت موضوع توضیحاتی ارائه کرده‌اند، که در ادامه می‌خوانید.

تمامی بنزین توزیع شده در کلانشهرها به ویژه شهر تهران با استاندارد یورو4 است به این معنا که حتما میزان گوگرد کمتر از 50ppm آروماتیک کمتر از 35 درصد و میزان بنزن موجود در بنزین کمتر از یک درصد است. حال اگر دو نمونه از صدها نمونه بنزین آزمایش شده توسط سازمان استاندارد دارای گوگرد 60ppm است به احتمال زیاد نمونه برداری و یا آزمون انجام شده دارای خطا بوده، چرا که پالایشگاه‌های تولید کننده بنزین یورو4 به طور کامل گوگرد را از اجزا بنزین حذف نموده‌اند و اگر کسانی که ادعاهای فوق را مطرح می کنند با مفهوم ppm (یک قسمت در یک میلیون قسمت) آشنا بودند هرگز 10ppm انحراف را که حتما خطای آزمایشگاه یا نمونه برداری است به عنوان مغایرت و منشا آلودگی هوای تهران اعلام نمی‌کردند بنابراین همانگونه که شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران پیشنهاد نموده است بهتر است مسئولان قبل از هر گونه اظهارنظر دقت لازم را داشته باشند و همچنین نمونه برداری و آزمایش با حضور متخصصان شرکت مذکور صورت گیرد.

مسئولان محترم و خبرنگاران عزیز باشگاه خبرنگاران جوان پیشنهاد می‌شود به جای پرداختن به میزان گوگرد موجود در بنزین و اختلاف 10 واحد در یک میلیون واحد گزارشات تهیه شده توسط سازمان محیط زیست در مورد آلودگی هوای تهران را مطالعه و به سه هر یک از آلاینده ها در آلودگی هوای تهران توجه کنند.

در این گزارش‌ها میزان اکسیدهای گوگرد در هوای تهران در آلوده‌ترین روزها کمتر از میزان مجاز است که نشان دهنده حذف گوگرد از سوخت مصرفی شهر تهران است بعلاوه در همین گزارش ها عمده آلودگی هوای شهر تهران مربوط به ذرات معلق کمتر از 2.5 و 10 میکرون است که نشان دهنده احتراق نامناسب و خروج هیدروکربن های نسوخته از اگزوز وسایل نقلیه می باشد.

پیشنهاد می‌شود به‌جای فرافکنی، ساده انگاری و مراجعه به ساده ترین و به تبع اشتباه ترین دلیل آلودگی هوا (میزان گوگرد در سوخت) به گزارش های کارشناسی توجه شود، همانگونه که معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست عنوان نموده اند دو سوم آلودگی هوا بخصوص در فصل سرمای ناشی از خودروهای سنگین و البته فرسوده است.

گفتنی است،  اسدالله قره‌خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی طی مصاحبه‌ای به نقل از سازمان ملی استاندارد، اعلام کرده؛ استاندارد بنزین تهران از یورو 4 کمتر است. و از آنجایی که نماینده مجلس شورای اسلامی بحث این موضوع را از زبان سازمان ملی استاندارد مطرح کرده، این رسانه به آن پرداخته است. 

انتهای پیام/

نظر شما