شناسهٔ خبر: 24281455 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

نماینده پارلمان لبنان در گفتگو با مهر:

پیروز انتخابات پارلمانی لبنان مشخص نیست/نظام طائف نیازمند اصلاحات

نماینده پارلمان لبنان با تاکید بر به وجود آمدن تغییراتی در ساختار پارلمان این کشور طی انتخابات ماه می و ورود افراد جدید به آن از امکان اصلاح توافق نامه «طائف» خبر داد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، اداره بین الملل- فاطمه صالحی: گروه ها و احزاب مختلف لبنانی با توجه به نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور در تاریخ ۶ می(۱۶ اردیبهشت) لیست ها و برنامه های انتخاباتی خود را اعلام می کنند به طوریکه احزاب اصلی لبنان یعنی حزب الله، جنبش أمل و جریان المستقبل تاکنون برنامه های انتخاباتی خود را اعلام کرده اند.

به نظر می رسد با نامزدی افراد جوان و نمایندگان جامعه مدنی در این انتخابات شاهد به وجود آمدن تغییراتی در ساختار کنونی پارلمان لبنان باشیم.

«أمل ابو زید» نماینده پارلمان لبنان در خصوص نظام انتخاباتی لبنان به خبرنگار مهر گفت: کشور ما دارای احزاب، اقشار و طوایف مختلفی است و تمام این احزاب با نسبت های مختلف و گوناگون در انتخابات شرکت می کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه انتخابات کنونی در لبنان بر اساس نظام جدید یعنی سیستم انتخاباتی نسبی به همراه رای بیشتر صورت می پذیرد در خصوص تعیین احزابی که شانس بیشتری در انتخابات ۶ می نمی‌توان مشخصا صحبت کرد؛ چرا که برخی احزاب ممکن است کرسی های خود را همچنان داشته باشند و برخی دیگر با افزایش و یا کاهش این کرسی‌ها در برخی حوزه های انتخاباتی روبه رو شوند.

وی در خصوص اینکه آیا در انتخابات پارلمانی آتی تغییری در نظام طائف به وجود خواهد آمد گفت: معتقدم که هیچ کسی مترصد فرصت برای سوء استفاده از انتخابات پارلمانی با هدف کودتا علیه نظام سیاسی نیست.

ابوزید در ادامه تصریح کرد: تمام احزاب و گروه‌های سیاسی به توافقنامه طائف احترام می‌گذارند و براساس آن عمل می‌کنند گرچه این توافقنامه ممکن است به برخی اصلاحات در خصوص تمییز دادن میان قوا و توازن و همکاری بین آنها نیاز داشته باشد.

نماینده پارلمان لبنان تاکید کرد: نظام موجود در لبنان مرکب است؛ چرا که جامعه ما بر مبنای وجود ۱۸ طایفه تشکیل شده که قدرت را در میان خود تقسیم کرده اند. تا زمانی که شرایط مناسب برای ایجاد یک حاکمیت مدنی که دین را از دولت جدا کند به وجود آید طوایف مختلف لبنانی همچنان در پارلمان این کشور بر اساس میزان قدرت شان حضور خواهند داشت.

وی افزود: ما معتقدیم که وجود طوایف مختلف در لبنان یک نعمت برای این کشور به شمار می‌آید تا نشان دهد که می توان در کنار هم زندگی مسالمت آمیزی داشت.

أمل ابو زید یادآور شد: همانطور که گفتم سیستم انتخاباتی نسبی در انتخابات پارلمانی آتی به نوعی در عرصه پارلمان تغییر خواهد کرد به طوری که برخی فراکسیونهای پارلمانی بزرگ‌تر و برخی کوچکتر خواهند شد.

وی تأکید کرد: نمی توان گفت چه کسی پیروز خواهد شد و چه کسی شکست می خورد تمام این مسائل به ائتلاف های پارلمانی بستگی خواهد داشت. «سعد الحریری» نیز به عنوان رئیس جریان المستقبل در سالگرد ترور پدرش گفته بود که در انتخابات شرکت خواهد کرد.

ابوزید در پایان گفت: اسامی لیست های انتخاباتی و نامزدها نشان می دهد که افراد جدیدی وارد پارلمان خواهند شد و ما شاهد نامزدی افرادی از سوی جامعه مدنی هستیم و تمایل داریم که نخبگان جوان و افراد با تجربه نیز در پارلمان نمایندگانی داشته باشند.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما