شناسهٔ خبر: 24279773 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مزایده ارگ بهارستان بیرجند از دستور کار خارج شد

بیرجند - ایرنا - مدیرکل امور اموال و املاک بنیاد مستضعفان خراسان جنوبی گفت: مزایده ارگ بهارستان بیرجند از دستور کار خارج و به اداره کل میراث فرهنگی پیشنهاد شد ملک را خریداری کند یا به صورت تهاتری به شهرداری بیرجند واگذار شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا حسن خسروی روز شنبه در جلسه هفتگی شورای اسلامی شهر بیرجند افزود: سال گذشته قرار شد ارگ بهارستان به صورت تهاتر به شهرداری واگذار شود اما شهرداری در این زمینه هیچگونه اقدامی نکرد.
وی گفت: امسال توسط بنیاد مستضعفان این ملک به مزایده گذاشته شد اما بعد از اعتراضات مردمی و پیگیری های بنیاد، با عدم مزایده طرح موافقت شد و اکنون جلوی فروش این ملک گرفته شده است.
وی بیان کرد: ملک یادشده به لحاظ کارشناسی بالای یک میلیارد تومان ارزش دارد که قرار بود با 350 میلیون تومان به شهرداری یا بخش خصوصی در قالب مزایده به فروش برسد.
'ارگ بهارستان (باغ زرشکی) در شهر بیرجند مربوط به دوره افشار به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده و بافت باارزش این بنای تاریخی نیازمند مرمت و بازسازی است.'
خسروی گفت: بنیاد مستضعفان موسسه ای عمومی با ضوابط، آیین نامه و مقررات خاص است که دولت و مردم اجازه دخالت در امور آن را ندارند و با هدف کمک به فقرا و نیازمندان تاسیس شده است.
وی بیان کرد: اموال خاندان پهلوی و افرادی که با وابستگی به این خاندان ثروت های نامشروع به دست آورده بودند بعد از انقلاب اسلامی با تصویب شورای انقلاب به بنیاد مستضعفان واگذار شد.
وی گفت: همچنین قبل از انقلاب در برخی موارد به زور اراضی و زمین های مردم توسط عده ای مزدور اخذ می شد که ابتدای انقلاب برای این افراد ضرب العجل گذاشته شد که هر فردی مورد تعرض مزدوران قرار گرفته برای پس گرفتن زمین خود اقدام کند.
مدیرکل امور اموال و املاک بنیاد مستضعفان خراسان جنوبی افزود: اکنون به جرات می توانیم ادعا کنیم در خراسان جنوبی هیچ فرد یا خانواده ای نیست که ملکشان به زور اخذ شده باشد هر کس حقی داشته حق آنها برگردانده شده و اکنون هیچ ادعای خاصی نیست.
وی به درآمدهای بنیاد مستضعفان در استان اشاره کرد و گفت: رتبه استان در این زمینه از 18 اداره کل بنیاد مستضعفان در کشور تراز 12 یا 13 است و درآمد ناچیزی کسب می کند.
وی با بیان اینکه مزایده تنها روش واگذاری است که مفسده ایجاد نمی کند یادآور شد: مزایده تنها روش صحیح برای فروش ملک است که در تمامی استان ها به صورت سراسری برگزار می شود و درآمد کسب شده از آن باید به خزانه بنیاد وارد شود.
وی به برخی اقدامات و فعالیت های انجام شده توسط بنیاد مستضعفان در استان اشاره کرد و افزود: ماهانه سه هزار و 530 سبد کالا شامل 15 رقم کالا توسط این موسسه عمومی در اختیار زنان بارداری که دچار سوء تغذیه هستند، قرار می گیرد.
خسروی گفت: تمامی این اقلام از شرکت های تولیدی بنیاد مستضعفان تامین می شود به جز گوشت مرغ که در استان تولید و در اختیار این افراد قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه گوشت مرغ طرح سبد کالای استان های یزد، کرمان و سیستان و بلوچستان نیز از خراسان جنوبی تامین می شود اظهار کرد: این اقدام مهم، چرخه اقتصادی خوبی در استان ایجاد کرده است.
مدیرکل امور اموال و املاک بنیاد مستضعفان استان به مشارکت این موسسه در احداث مراکز بهداشت و درمان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 4 مرکز بهداشت در استان در حال احداث است همچنین یک بیمارستان صحرایی با امکانات کامل در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است.
وی از کمک بلاعوض بنیاد مستضعفان به بیماران خاص به ویژه EB خبر داد و گفت: بنیاد تمام کمک هزینه این بیماری را بر عهده گرفته است.
وی موضوع ارتقای سطح علمی دانش آموزان مناطق محروم را از دیگر اقدامات بنیاد در استان دانست و بیان کرد: تمامی دوره های تقویتی، کنکور و غیره از کتاب و ابزار مورد نیاز تا هزینه معلمان را بنیاد پرداخت می کند.
خسروی با اشاره به احداث 100 کلاس درس در خراسان جنوبی توسط بنیاد مستضعفان اظهار کرد: همچنین بر اساس تفاهم نامه بین بنیاد و نوسازی مدارس، مدارس فرسوده توسط آموزش و پرورش تخریب و توسط بنیاد احداث می شود.
وی با اشاره به تجهیز مدارس مناطق محروم یادآور شد: بخش زیادی از دستگاه های دیجیتای شمال شهر بیرجند توسط بنیاد تامین شده و سال گذشته یک میلیارد و 200 میلیون تومان در این زمینه هزینه شد.
وی گفت: احداث 268 واحد مسکن برای خانواده های دارای 2 معلول یا بیشتر زیر پوشش بهزیستی استان، تحویل منزل رایگان به خانواده های دارای سه قلو و بیشتر که تاکنون 13 مورد در استان شناسایی شده، از دیگر اقدامات بنیاد مستضعفان در استان است.
این مسئول در بنیاد مستضعفان به واگذاری اسناد اراضی بنیاد از جمله اراضی موسوی بیرجند اشاره کرد و گفت: آبان ماه گذشته 770 سند مربوط به اراضی بنیاد مستضعفان در بیرجند و سایر شهرهای استان با حضور رئیس بنیاد مستضعفان به مردم واگذار شد.
وی در پاسخ به یکی از اعضای شورا مبنی بر این که مزایده گذاشتن املاک سبب افزایش قیمت زمین و اراضی بیرجند شده است گفت: مشکل مردم مشکل ما هم هست، سیاست غلط مدیریت شهری و نبود بستر مناسب برای سرمایه گذاری سبب افزایش قیمت مسکن و اراضی بیرجند شده است.
وی ادامه داد: در بیرجند دلال زمین و مکسن نداریم چرا که همه شاهدیم اراضی و ملک با هزینه های بالا توسط افراد فرهنگی، مسئولان یا مدیران و از این قبیل خرید و فروش می شود.
خسروی اظهار کرد: عرضه زمین در بیرجند کم است اگر عرضه زمین افزایش یابد قیمت های اراضی کاهش خواهد یافت.
وی با تاکید بر اینکه مزایده ها در ساخت و ساز رونق ایجاد کرده است گفت: تامین زمین برای محرومان، مستضعفان و غیره بر عهده بنیاد نیست بلکه بر عهده مسکن و راه و شهرسازی است.
وی گفت: در حال حاضر زمین به یک ابزار سرمایه ای برای قشری خاص تبدیل شده و مردم پول خود را از بانک ها خارج و در این حوزه سرمایه گذاری می کنند.
حسنی صفت یکی از اعضای شورای شهر بیرجند در ادامه این نشست گفت: با مزایده هایی که بنیاد مستضعفان می گذارد قیمت زمین را بالا می برد.
وی اضافه کرد: بهتر است شفاف سازی شود که پول این مزایده ها کجا می رود که شیوه و روش کار و اینکه چه می توان کرد که هر آنچه در استان به مزایده گذاشته می شود در استان و شهرستان هزینه شود.
میری یکی دیگر از اعضای شورای شهر گفت: چند سالی که مزایده های بنیاد مستضعفان در استان برگزار نمی شد جو بازار و املاک نیز به همان میزان پایین بود.
وی بیان کرد: در استانی مانند خراسان جنوبی به ویژه شهر بیرجند، بالا رفتن قیمت زمین و مسکن جای تامل دارد.
وی با بیان اینکه ورود دلالان به بازار مسکن نگران کننده است و شهروندان ضرر می کنند گفت: اگر بنیاد از فروش برخی املاک بتواند در شهر خانه بسازد دست دلالان نیز کوتاه می شود.
7557*3028

انتهای پیام /*

نظر شما