شناسهٔ خبر: 24279104 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گفت‌وگوی مهر به مناسبت روز مهندس؛

حلقه‌های مفقوده صنعت ساختمان/ مهندسان بیکار و خلأ مجریان ذی‌صلاح

خرم‌آباد- حلقه‌های مفقوده صنعت ساختمان، مهندسان بیکار و خلأ «مجریان ذی‌صلاح» از محورهای گفت‌وگوی مشروح با رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان لرستان است.

صاحب‌خبر -

منوچهر ماهرو بختیاری در گفت و گو با خبرنگار مهر ضمن تبریک روز مهندس، با اشاره به اینکه حدود ۹ هزار نفر عضو نظام مهندسی ساختمان در رشته های هفت گانه هستند، گفت: از این تعداد حدود ۲۴۰۰ نفر دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی هستند که بیشترین پروانه های صادر شده در حوزه عمران- سازه است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان با اشاره به اینکه به دنبال این هستیم که طرح مجریان ذی صلاح را در استان اجرایی کنیم، اظهار داشت: در این رابطه رایزنی هایی با معاونت عمرانی استانداری لرستان، مدیرکل راه و شهرسازی لرستان، شورای اسلامی برخی از شهرها از جمله شهر خرم آباد و شهرداران استان داشته ایم و امیدواریم در استان به ویژه در خرم آباد طرح «پیمانکار ساخت» یا همان مجریان ذی صلاح را اجرایی کنیم.

اجرای طرح مجریان ذی صلاح برای گروه های ساختمانی «ج» و «د»

وی با بیان اینکه امیدواریم این طرح را برای آن دسته از ساختمان هایی که سرمایه گذار برای مردم می سازد، گروه های ساختمانی «ج» و «د» اجرایی کنیم و همزمان با اجرای طرح مجریان ذی صلاح، طرح «شناسنامه فنی ملکی» را هم اجرایی کنیم، تصریح کرد: طرح شناسنامه فنی ملکی را به استثنای ساختمان های گروه «الف» برای همه ساختمان های گروه «ب»، «ج» و «د» در سطح استان اجرایی می کنیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان با تاکید بر اینکه بهره بردار باید متوجه شود زیر چه ساختمانی زندگی می کند، مجری پروژه چه کسی بوده و مشخصات فنی آن مشخص باشد، افزود: در روز مهندس هم میزبان استاندار لرستان هستیم و ۵ تا ۶ مطلب را به عنوان مسائل مهم و کلان سازمان نظام مهندسی مطرح می کنیم.

افزایش قابل توجه فارغ التحصیلان صنعت ساختمان و مشکل اشتغال آن ها

ماهرو بختیاری به مشکلات حوزه اشتغال مهندسین اشاره کرد و اظهار داشت: باتوجه به رکود مسکن و افزایش قابل توجه فارغ التحصیلان صنعت ساختمان، اشتغال این مهندسان عمده دغدغه ما شده است.

مجموعه اقتصادی استان می توانند ما را به عنوان یک مجموعه سرمایه گذاران خرد ببینند

وی خاطرنشان کرد: روز گذشته در اتاق بازرگانی خرم آباد جلسه ای داشتیم که استاندار لرستان خبر از ایجاد یک هلدینگ اقتصادی با سرمایه گذاری بخش خصوصی دادند، سازمان نظام مهندسی نیز نیروی متخصص کار را در اختیار دارد و به عنوان یک سازمان می تواند در روان سازی فرآیند زیرساخت ها و کار در این هلدینگ فعال باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان یادآور شد: مجموعه اقتصادی استان می توانند ما را به عنوان یک مجموعه سرمایه گذاران خرد ببینند و نظام مهندسی هم همانند سایر سازمان های مردم نهاد و اصناف توانایی حضور در هلدینگ های اقتصادی را دارد.

دستگاه ها تلاشی در اجرای قوانین و مقررات حوزه صنعت ساختمان ندارند

ماهرو بختیاری با اشاره به اجرایی نشدن قوانین حوزه صنعت ساختمان گفت: دستگاه ها تلاشی در اجرای قوانین و مقررات حوزه صنعت ساختمان ندارند، مراجع صدور پروانه یکی از مسائل مهمی که دارد این است که درآمد پایدار ندارد و همین امر باعث شده نتوانیم ضوابط و مقررات ملی ساختمان را به صورت کامل اجرایی کنیم.

معضل دو نقشه ای بودن و به هم خوردن نظم معابر شهری لرستان

وی در بخش دیگری از سخنان خود به معضل دو نقشه ای بودن اشاره کرد و اظهار داشت: مشاور ذی صلاح ماه ها و بعضا سال ها در تهیه نقشه های تفصیلی شهر کار می کند و این نقشه ها تبدیل به کتابچه می شود و در سوی دیگر بدون هیچ مزاحمتی، مهندس یا مالک و یا یک شهردار تمام زحمات مهندس مشاور و دستگاه های متولی را نادیده می گیرد و ضوابط معماری و شهرسازی و سایر مشخصات مندرج در طرح های تفصیلی را نادیده می گیرد.

وی تاکید کرد: متولیان و دستگا ههای مسئول هر چه سریع تر باید از این خطای بزرگ جلوگیری کنند.

جایگاه نظام مهندسی و مهندس نادیده گرفته می شود

ماهرو بختیاری ضمن تبریک مجدد روز مهندس، با اشاره به اینکه اعتقاد دارم یکی از اهداف نامگذاری روز مهندس این است که مهندس ها عملکرد یکساله خود را مرور و ارزیابی کنند تا دریابند در کجا مشکل داشته اند و چه گام های موثرتری می توانستند بردارند، ادامه داد: امیدواریم در سال آینده بتوانیم در قبال مسئولیت هایی که داریم پاسخگو باشیم.

وی با بیان اینکه خیلی از دولتمردان ما نگاه مهندسی ندارند و جایگاه نظام مهندسی و مهندس را نادیده می گیرند، تصریح کرد: امیدواریم روزی برسد همه مردم به این موضوع پی ببرند که توسعه نتیجه تعامل با مهندس است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان با تاکید بر اینکه ما یک ظرفیت فنی در استان هستیم و در تمام طرح ها می توانیم موثر باشیم، از جمله  در طرح های بازآفرینی، مقاوم سازی، بافت های فرسوده و ... افزود: می توانیم خدمات مهندسی را ارزان تر هم بدهیم.

ماهرو بختیاری با اشاره به موضوع آموزش مهندسین گفت: ما در این حوزه دست تنها هستیم، مهندسین ما دارای اختلاف سطح علمی فاحشی هستند، لذا باید مهندسینی که ورود می کنند به بحث ساختمان را آموزش دهیم.

وی تصریح کرد: دوره های آموزش علمی، عملی و باز آموزی را در دستور کار داریم، راه و شهرسازی هم در این حوزه به سازمان کمک می کنند اما آموزش ها باید فراگیر باشد.

فعالیت آزمایشگاه های بتن در سراسر استان

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان با بیان اینکه سعی کرده ایم با تشکیل و تکمیل کمیته ها و کمیسیون ها و کارگروه های تخصصی؛ وظایف را به اعضای سازمان محول کنیم و این در جهت شفاف سازی است، افزود: یکی از کارهایی که در این دوره انجام داده ایم همسان سازی گزارش ها بوده است که یک وحدت رویه در استان داشته باشیم.

ماهرو بختیاری از آغاز پیاده سازی سامانه «ارجاع الکترونیکی کار» در سطح شهرستان خرم آباد خبر داد و گفت: در سنوات گذشته نرم افزارهای این حوزه را داشتیم اما شفاف نبود و الان این اقدامات شفاف شده است.

وی با بیان اینکه سعی داریم تا ابتدای سال آینده در همه شهرستان ها این طرح را اجرایی کنیم، تصریح کرد: آزمایشگاه های بتن در سراسر استان راه اندازی شده، آزمایشگاه های جوش را هم سال آینده راه اندازی می کنیم.

نظام فنی اجرایی یکپارچه در بخش غیردولتی نداریم

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه همین قانون فعلی نظام مهندسی، قانون بسیار خوبی است، افزود: متاسفانه نظام فنی اجرایی یکپارچه در بخش غیردولتی نداریم اما همین اجرای قوانین و مقررات را اگر همه سازمان به آن پایبند باشند وضعیت ساخت و ساز خیلی بهتر می شود.

سیستمی کار کردن در زنجیره صنعت ساختمان یک چالش خیلی مهم است که هنوز نتوانسته ایم زنجیره را پای کار بیاوریم

ماهرو بختیاری با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی به تنهایی نمی تواند همه بار حوزه صنعت ساختمان را به دوش بکشد، تصریح کرد: سیستمی کار کردن در این زنجیره صنعت ساختمان یک چالش خیلی مهم است که هنوز نتوانسته ایم زنجیره را پای کار بیاوریم.

وی با اشاره به اینکه امروز باید بحث مدیریت انرژی و بحث های کلان زیست محیطی را در صنعت ساختمان داشته باشیم، نباید همچنان درگیر مقررات باشیم، این ها جزو بدیهیات است، یادآور شد: نظام مهندسی به تنهایی نمی تواند بر تمام مشکلات فائق شود، بایستی همه بخش ها بیایند و کمک کنند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان ادامه داد: اگر قرار باشد به ترویج مقررات ملی ساختمان و ضوابط شهرسازی به عنوان یک فرهنگ نگاه شود، بایستی رسانه ها پای کار بیایند، فرهنگ سازی را با یک سازمان نمی توان تکمیل کرد.

نظر شما