شناسهٔ خبر: 24279026 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رونمایی از سامانه حساب شهروندی تا پایان سال ۹۶

مدیر عامل سازمان فناوری، اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران از راه‌اندازی سامانه حساب شهروندی برای ارائه خدمات ویژه به شهروندان تا پایان سال جاری خبر داد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار  خبرگزاری صداوسیما ، محمد فرجود در نشست خبری باموضوع تهران هوشمند گفت: با راه‌اندازی این سامانه شهروندان می‌توانند بسیاری از خدمات را در حوزه پرداخت‌های نقدی به شهرداری از طریق این سامانه انجام دهند که از آن جمله می‌توان به ورود به طرح ترافیک و خرید بلیط اشاره کرد.

فرجود با تاکید بر اینکه ما بنا داریم مدیریت سنتی به سمت مدیریت هوشمند و نوین حرکت کنیم، بیان کرد: در گذشته نیز اقدامات خوبی در حوزه زیرساخت‌ها برای رفتن به سمت شهر هوشمند انجام شده است که این اقدامات باید با سرعت بیشتری انجام بپذیرد.
اکثر شهرهای دنیا در حال حرکت به سمت شهرهای هوشمند هستند و در این مسیر با شتاب حرکت می‌کنند.
وی تصریح کرد : تا سال 2008 میزان جمعیت شهری و جمعیت غیرشهری مساوی بوده که بعد از آن میزان جمعیت شهری به صورت تصاعدی افزایش چشمگیری پیدا کرده است و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2040 نسبت جمعیت شهری نسبت به جمعیت غیرشهری 65 به 35 شود.
مدیرعامل سازمان فناوری، اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران ادامه داد: طبق آخرین آمار هر هفته یک میلیون و 300 هزار نفر به جمعیت شهری در دنیا افزوده می‌شود و این در حالی است که شهر تهران نیز با جمعیت حدود 10 میلیون نفر به یک ابرشهر تبدیل شده است.
فرجود افزود: شهرها به دنبال تدوین راهکارهایی برای رفتن به سمت شهر هوشمند هستند و این موضوع در تهران نیز در دستور کار مدیریت جدید شهری قرار گرفته و این در حالی است که در گذشته نیز بسترهایی برای حرکت به سوی شهر هوشمند پیش‌بینی شده است اما کافی نبوده است.
وی با اشاره به اینکه شهر هوشمند صرفا به عنوان یک شهر فناوری نیست، گفت: تعاریف زیادی برای شهر هوشمند است و در واقع شهری هوشمند است که موضوعاتی اجتماعی، اقتصادی مباحث درآمدهای پایدار در آن مورد توجه قرار بگیرد.
مدیرعامل سازمان فناوری، اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران افزود: در دوره جدید مدیریت شهری و با تاکید شهردار تهران بسترهای لازم برای هوشمندسازی شهر تهران فراهم شده و این موضوع به عنوان یک فعالیت جدی در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است.
فرجود بیان کرد: در چندماه گذشته فعالیت‌هایی در شهرداری تهران طی شده است که عمدتا ناظر به نهادسازی و ایجاد زیرساخت‌های اولیه برای حرکت به سمت شهر هوشمند بوده است و طی ماهها زیرساخت‌هایی در حوزه ICT ایجاد شده است که می‌توان به نظام جامع آماری شهر تهران که مبنای جمع‌آوری داده‌هاست اشاره کرد.
مدیرعامل سازمان فناوری، اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران افزود: شورای راهبردی تهران هوشمند نیز وظیفه سیاست‌گذاری در حوزه هوشمندسازی شهر را برعهده دارد تشکیل شده است و دبیرخانه آن نیز فعالیت خود را آغاز کرده است.
فرجود با اشاره به برگزاری نخستین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند 2018 ادامه داد: این همایش 2 روزه در روزهای 13 و 14 اسفند با حضور مهمانان داخلی و خارجی در برج میلاد برگزار خواهد شد که تا امروز 1500 نفر جهت حضور در این همایش ثبت‌نام کرده‌اند.
مدیر عامل سازمان فناوری، اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران ادامه داد: چالش‌های شهر تهران کم نیستند که از آن جمله می‌توان به مواردی از جمله مشکلات در حوزه حمل و نقل، ترافیک، آلودگی هوا، بحران‌های شهری و مواردی در حوزه فرهنگی و اجتماعی اشاره کرد.
وی در ادامه نشست با اشاره به محورهای در نظر گرفته شده در همایش شهر هوشمند بیان کرد: محورهایی از جمله اقتصاد هوشمند،‌ مردم هوشمند، شفافیت واطلاع‌رسانی به شهروندان، حکمرانی هوشمند، جابه‌جایی هوشمند، محیط زیست هوشمند و زندگی هوشمند از مواردی است که در این همایش مورد توجه قرار خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان فناوری، اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران همچنین از تدوین سند شهر هوشمند خبر داد و گفت: این سند به زودی تهیه و تدوین خواهد شد. در حاشیه برگزاری نخستین همایش شهر هوشمند تفاهمنامه‌هایی با سرمایه‌گذاران برای توسعه سرویس‌های شهری منطبق خواهد شد.
 

نظر شما