شناسهٔ خبر: 24278968 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران:

لازمه مرجعیت علمی سرایت سیاستگذاری‌های رهبری در لایه‌های نهاد علم است

محمدمهدی طهرانچی د بر لزوم حرکت برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی تاکید و تصریح کرد: «در حال حاضر درباره اینکه رسیدن به تمدن نوین اسلامی ممکن است یا ممکن نیست نباید بحث کنیم، تمدن نوین اسلامی یک نیاز برای زندگی بشر امروز است.»

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، سومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی با همکاری ۱۵ مرکز دانشگاهی، حوزوی و تحقیقاتی برگزار شد. در روز افتتاحیه این مراسم علی‌اکبر ولایتی، رئیس هیات‌موسس و هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی گزارش تفصیلی درخصوص ادوار تمدن نوین اسلامی و اتصال آن به تمدن نوین اسلامی ارائه داد.

محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران هم در این مراسم با بیان اینکه سلطه‌گران معتقدند که جلوی مرجعیت علمی ما را یا با اغتشاش یا با تحریم می‌شود گرفت و درواقع رشد علمی ایران برای سلطه‌گران یک آژیر خطر بود، تاکید کرد: «لازمه تبدیل‌شدن جنبش علمی به مرجعیت علمی سرایت سیاستگذاری‌های مقام معظم رهبری در لایه‌های مختلف نهاد علم است.»

به گزارش «آنا»، محمدمهدی طهرانچی در سومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی که در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، بر لزوم حرکت برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی تاکید و تصریح کرد: «در حال حاضر درباره اینکه رسیدن به تمدن نوین اسلامی ممکن است یا ممکن نیست نباید بحث کنیم، تمدن نوین اسلامی یک نیاز برای زندگی بشر امروز است.»

او پیش‌رانی در علم و تمدن جهانی را لازمه رسیدن به حیات طیبه دانست و ادامه داد: «پیشرفت برای تمدن‌سازی و تمدن‌سازی برای رسیدن به حیات طیبه است. این چارچوبی دارد و چارچوب آن خروج از نظام سلطه است. خروج از نظام سلطه فقط در بحث سیاسی نیست، در بحث علم هم هست. بعضی‌ها تصور می‌کنند نظام سلطه فقط یک بحث سیاسی است. خیر؛ در کنش علمی هم خروج از نظام سلطه و خروج از آن حاکمیت، شرط اول است.» 

او افزود: «ظرف ۲۰ سال در منطقه آسیای غربی به رتبه اول می‌رسیم و در دنیا به رتبه شانزدهم. مقام معظم رهبری این حرکت را ثمره تبدیل جنبش علمی به جریان علمی می‌دانند، این را باارزش می‌‌دانند، در برابر کسانی که نقد می‌کنند و ارزش این اقدام را زیر سوال می‌برند، در صورتی که این یکی از الزامات حرکت است.»

او تصریح کرد: «این ارتقای رتبه به‌عنوان تثبیت جریان علمی است. مقام معظم رهبری این‌گونه توصیف می‌کنند که ما روزی شاگرد تنبل این کلاس بودیم اما امروز تحرک علمی در کشور شکل گرفت .»

 رشد علمی ایران برای سلطه‌گران یک آژیر خطر بود

طهرانچی با اشاره به روند علمی در ایران گفت: «از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱ حرکت علمی خوبی داشتیم، در سال ۲۰۱۱ سکون پیدا کردیم که مقام معظم رهبری تذکر دادند و دوباره این حرکت علمی شروع شد و از سال ۲۰۱۶ اوج گرفت. برای سلطه‌‌گران سوال پیش آمد که یک دفعه چه اتفاقی افتاده که ایرانی‌ها در رشد علم و برون‌دادهای علمی در یک دهه توانستند مقام اول را کسب کنند؟ این یک آژیر خطر بود.»

او گفت: «برون‌دادهای علمی ما نشان از این است که یک جریان علمی وجود دارد. جریانی که آنچه به دست می‌آورد را نشر می‌دهد. درست است که فعلا  ما همه توان‌مان را در نشر به کار نمی‌گیریم، ولی همین برای شروع شکل‌گیری یک تمدن لازم است تا بتوان از این مرحله عبور کرد. ما قرار نیست با تعداد و کمیت تمدن تشکیل دهیم، ما قرار است یک حرکت جدیدی را شروع کنیم که می‌بینید این حرکت دنیا را به وحشت درآورده است.»

طهرانچی اضافه کرد: «ارزش‌گذاری برای علم، رفتن به سراغ پژوهش‌‌های پایه، افزایش پیوسته دانش از قوانین طبیعت و به‌کارگیری آن و در یک برنامه کلی نگاه کردن باعث شد آمریکایی‌‌ها در پایان سال ۲۰۰۰ پس از 50 سال محور حرکت‌‌های دنیا باشند. اگر به مرجعیت برسیم برای سلطه‌گران خطرناک می‌شود. آنچه از نظر آنها علاوه‌بر برون‌دادهای علمی خطرناک است، رشد جمعیت آموزش عالی در جمهوری اسلامی است که تا سال ۲۰۲۰ نیز جزء ۱۰ کشور برتر دنیا در این زمینه خواهیم بود و اینها برای آنها خطرناک است.

طهرانچی در پایان گفت: «علم و فناوری نه‌تنها یکی از وجوه تمدن‌ساز است، بلکه در دیگر مباحث هم اگر هدایت شود و دارای سبک شود اثر می‌گذارد. ما در کشور در حوزه سیاست‌های کلی نظام علم و فناوری و آنچه در مقوله سیاستگذاری کلان لازم است داریم، اما در حرکت بعدی برای تبدیل پیشرفت علمی به مرجعیت علمی باید ارکان حکومت را در این مسیر حرکت دهیم.»

نظر شما