شناسهٔ خبر: 24278657 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

هیلی بار دیگر از اغتشاشگران در ایران حمایت کرد

نماینده آمریکا در سازمان ملل بار دیگر با تاکید بر اظهارات خصمانه و مداخله‌جویانه خود، بر حمایت از اغتشاشگران حمایت کرد.

صاحب‌خبر -

باشگاه خبرنگاران: نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، در جلسه پرسش و پاسخی در دانشگاه شیکاگو با حضور نیکی هیلی درباره شرایط واشنگتن برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک با ایران بار دیگر با تاکید بر اظهارات خصمانه و مداخله‌جویانه خود، درباره اغتشاشات اخیر ایران گفت: مردم ایران در حال پی بردن به قدرت ابراز عقیده خود هستند و من به این ایده عشق می‌ورزم؛ زیرا آن‌ها همان گونه که دیدید اعتراضات را آغاز کردند. می‌بینید که آن‌ها در حال مخالفت با دولت خود هستند؛ چه در زمینه اقتصادی، چه در زمینه حقوق بشری. چه در زمینه قرار دادن دولت خود در یک مسیر درست؛ و آمریکا همچنان از آن‌ها در تلاش هایشان حمایت می‌کند. زیرا ما فکر می‌کنیم این موضوع بسیار مهم است.

او مدعی شد: ایران به واقع در حال تبدیل شدن به یک مشکل بزرگ است؛ زیرا حقوق بشر آخرین چیزی است که آن‌ها به آن فکر می‌کنند. تروریسم چیزی است که آن‌ها همچنان از آن حمایت می‌کنند. ما شاهدیم که آن‌ها (ایران) در فعالیت‌های تروریستی همانند اقدامات حماس در غزه یا اقدامات حزب‌الله در لبنان دخیل هستند. آنچه که آن‌ها اکنون در سوریه در حال انجام آن هستند، ایجاد مشکل است. آن‌ها یک مشکل محسوب می‌شوند و این مردم نیستند. این دولت آنهاست و این موضوع در حال حاضر یک چالش واقعی برای مردم محسوب می‌شود.

نماینده آمریکا در سازمان ملل افزود: شاهد بودیم که رئیس جمهور در سخنرانی سالانه خود در حمایت از آن‌ها صحبت کرد. ما هر چه در توان داریم برای کمک به آن‌ها برای دست‌یابی به جایگاه دموکراتیکی که باید در آن قرار داشته باشند، انجام می‌دهیم.

هیلی اضافه کرد: بار دیگر می‌گویم که در زمینه حقوق بشر ما باید همواره برای افرادی بجنگیم که در تلاش برای بهبود شرایط حقوق بشری خود و کیفیت زندگی خود هستند. به همین دلیل ما باید به حمایت از ایران ادامه دهیم صرفنظر از توافق هسته‌ای. از این رو، ما این کار را صرفنظر از توافق انجام می‌دهیم. درباره ایران، درباره توافق هسته‌ای، آنچه که ما می‌گوییم این است که این توافق ناقص است.

او با تکرار ادعاهایش علیه کشورمان افزود: آن‌ها میلیارد‌ها دلار در اختیار آن‌ها قرار دادند و قرار بود که آن‌ها فعالیت‌های هسته‌ای را متوقف کنند که آن‌ها انجام داده‌اند. آن‌ها اقداماتی را که قرار بود بر اساس برجام دنبال کنند، انجام داده‌اند. اما آن‌ها به سبب ادامه آزمایش موشک‌های بالستیک، به سبب فروش تسلیحات همانند تسلیحاتی که به حوثی‌ها در یمن فروخته‌اند، در حال نقض قطعنامه شورای امنیت هستند و آن‌ها در حال حمایت از تروریسم هستند. از این رو، زمانی که این مسائل را در نظر می‌گیرید چیزی که می‌گوییم این است که جامعه بین المللی نمی‌تواند این توافق هسته‌ای را صرفنظر از همه «اقدامات بد» آن‌ها، مد نظر قرار دهد. ما باید آن‌ها را به سبب این اقدامات پاسخ گو بدانیم. ما باید اطمینان حاصل کنیم که ما همچنان آن‌ها را تحت فشار قرار می‌دهیم.

او ادعا کرد: جامعه بین‌المللی نگران است و می‌گوید ممکن است آن‌ها از توافق هسته‌ای خارج شوند. آن‌ها از توافق هسته‌ای خارج نمی‌شوند. این بهترین اتفاقی است که برای ایران رخ داده است. آن‌ها پول زیادی دریافت کرده‌اند؛ و آن‌ها توانسته‌اند زندگی خود را از سر بگیرند و فعالیت‌های بد خود را ادامه دهند.

نماینده آمریکا در سازمان ملل اضافه کرد: ما در حال اعمال فشار بر ایران هستیم تا آن‌ها رفتار خود را اصلاح کنند؛ و ما همچنین بخشی از توافق را مد نظر داریم که همان بند انقضا است. پس از آن که ما پول زیادی را در اختیار آن‌ها قرار دادیم و گفتیم که آن‌ها تمی توانند چنین کاری انجام دهند، آن‌ها تنها به مدت ده تا پانزده سال فعالیت‌های خود را متوقف می‌کنند؛ و سه سال از این زمان گذشته است. زمانی که می‌بینیم شش یا هفت سال (تا پایان توافق) باقی مانده است، می‌بینیم که آن‌ها دوباره می‌توانند همه آن اقدامات را انجام دهند و این همان چیزی نیست که ما می‌خواهیم. از این رو، در بند انقضاء باید تجدید نظر صورت گیرد و آن‌ها باید درباره دیگر فعالیت‌های خود پاسخ گو باشند.

هیلی با تکرار گزافه‌گویی‌های خود افزود: هم‌پیمانان ما در حال حاضر در حال کمک به ما هستند. ما تمرکز خود را بر روی آزمایش موشک‌های بالستیک معطوف کرده‌ایم؛ و همچنین بند انقضا را مد نظر قرار داده‌ایم و در حال بررسی مسائل دیگر هم هستیم. از این رو، همه ما می‌گوییم باید شرایط بهبود یابد. اگر ما شرایط را بهبود نبخشیم و همچنان شاهد این اقدامات منفی باشیم، چرا باید بر اساس روایت‌های اشتباه به توافق پایبند باشیم. آن‌ها روایت‌های جعلی را مطرح کرده اند که به آن پایبند نیستند.

او در ادامه گفت: رئیس جمهور باید در این باره تصمیم‌گیری کند که آیا ما باید همچنان به توافق هسته‌ای پایبند بمانیم یا نمانیم. اما می‌توانیم دو موضوع را به شما بگویم که او آن‌ها را بسیار مد نظر دارد که همانا موضوع نقض (قطعنامه شورای امنیت) -دبیرکل سازمان ملل متحد به این نقض‌ها اذعان کرده است- حمایت از تروریسم، فروش تسلیحات -آن‌ها تحت تحریم‌های تسلیحاتی قرار دارند، اما گویی که این گونه نیست- و آن‌ها همچنان با گروه‌های تروریستی در تعامل هستند. آن‌ها باید این اقدامات را متوقف کنند. آزمایش موشک‌های بالستیک باید متوقف شود.

نظر شما