شناسهٔ خبر: 24278632 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

اولادقباد:

بسیاری از قوانین مربوط به خانواده‌های شهدا اجرایی نمی‌شود

گروه جهاد و حماسه ــ عضو فراکسیون ایثارگران مجلس گفت: قوانین در خصوص ایثارگران بسیار است اما متأسفانه بسیاری از قوانین مصوب اجرایی نمی‌شوند.

صاحب‌خبر -

بسیاری از قوانین مربوط به خانواده‌های شهدا اجرایی نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری ایکنا، فریده اولاد‌قباد، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در همایش «ایثار، زبان صلح جهانی»، با اشاره به این موضوع که ایران در هشت سال دفاع مقدس، در برابر جنگی نابرابر ایستادگی کرد، گفت: ایران در این سال‌ها در برابر دشمن ایستادگی کرد تا بتواند زبان صلح و آرامش را برای همه کشورها ارائه کند.
وی ادامه داد: ایران در هشت سال دفاع مقدس، با کمترین امکانات در برابر دشمن ایستادگی کرد و اگر زنان، همدل، همراه و همیار همسران‌شان و مادران همراه فرزندان‌شان نبودند، رزمندگان نمی‌توانستند موفق باشند.
عضو فراکسیون ایثارگران مجلس تصریح کرد: زنان می‌توانند در عرصه صلح بین‌المللی نقش خوبی را ایفا کنند. نظام جمهوری اسلامی ایران، پس از هشت سال از مهم‌ترین ابزار دیپلماسی یعنی اقناع و گفتگو استفاده کرد و نمونه بارز آن برجام و سیاست‌های خارجی کشور است.
وی بیان کرد: در جنگ تحمیلی شش هزار شهیده، پنج هزار و هفتصد بانوی جانباز، دوهزار و پانصد بانوی پزشک و 22 هزار بانوی امدادگر را شاهد بودیم.
اولادقباد اظهار کرد: ما از ظرفیت دانشگاه می‌توانیم فرهنگ ایثار را به دنیا عرضه کنیم. به واسطه واکاوی مفهوم ایثار می‌توانیم این کار را انجام دهیم. زبان یکی از ابزارهای مهم و انتقال پیام به کشورهای دیگر است و باید از طریق زبان بتوانیم مفهوم ایثار را به کشورهای دیگر صادر کنیم.
وی بیان کرد: سال 91 طرحی به نام شهید‌ پژوهی را طراحی کردیم تا به واسطه این طرح و روایتگری و خاطره‌گویی، دانش‌آموزان و فرهنگیان را با شهدا و رزمندگان و ایام دفاع مقدس آشنا کنیم. حتی در این طرح، وصیت‌نامه شهدا بازخوانی می‌شد و حتی انتظارات شهدا را برای‌شان تبیین می‌کردیم.
نماینده مردم تهران تصریح کرد: برخی از مسئولان عکس شهدا را می‌بینند اما عکس شهدا عمل می‌کنند. بنده 10 ساله بودم که پدرم شهید شد و درسن 17 سالگی با یک پزشک ازدواج کردم و زمانی که فرزندم پنج ماهه بود، همسرم شهید شد. اگر خدای ناکرده اتفاقی برای کشورم بیفتد، من و فرزندم جان‌مان را برای نظام فدا می‌کنیم.
وی ادامه داد: انقلاب، ثمره خونه شهدا و جانبازان است و از مسئولان انتظار دارم که وصیت‌نامه شهدا را بازخوانی کنند و انتظارات‌ شهدا را محقق کنند.
اولادقباد اظهار کرد: در قانون جامع خدمات ایثارگران، ماده‌های بسیاری مصوب می‌شود اما درصد بسیار کمی از آن درحال اجراست. قوانین بسیاری برای خانواده‌های شهدا تصویب شده است که اجرایی نمی‌شوند.
وی بیان کرد: دربرنامه ششم توسعه آمده است که 10 درصد از برنامه‌های صداوسیما به حفظ فرهنگ ایثار و شهادت بپردازند و مصداق‌های عینی را ارائه کنند. مصوبات بسیار است اما تا اجرایی شدن آن فاصله بسیار داریم.
نماینده مردم تهران تصریح کرد: افراط و تفریط را در ترویج فرهنگ ایثار را کنار بگذاریم و هر چیزی را براساس واقعیت‌هایی که در جامعه وجود دارد، در اختیار جوانان و نوجوانان کنیم.
وی افزود: ایثار آنقدر عظیم است که هر فردی حاضر به انجام آن نیست چراکه ایثار یعنی جان دادن و از خون خود گذشتن است. کدام شهید می‌دانست که پس از شهادتش، از خانواده‌اش حمایت خواهد شد. امروزه آموزش و پرورش، دانشگاه و رسانه‌ ملی بسیار ضعیف عمل کرده و نتوانسته است، واقعیت‌ها را بیان کند. متأسفانه افراط و تفریط سبب شده تا همه چیز را گم کنیم.
عضو فراکسیون ایثارگران مجلس تصریح کرد: مدت‌ها پیش سفری به روسیه داشتم و در بازدیدی از مهدکودکی متوجه شدم که مهدکودک را با آلات جنگی تزئین کرده‌اند و زمانی که دلیل این کار را جویا شدم، گفتند که از همین سن، کودکان باید بدانند که کشورشان در چه موقعیتی است و حال اگر ما این کار را درحوزه مهدکودک‌های کشورمان انجام می‌دادیم، می‌گفتند کودکان افسردگی می‌گیرند. متأسفانه ما نتوانسته‌ایم به خوبی فرهنگ ایثار را در میان کودکان، نوجوانان و بزرگسال تفهیم کنیم.

علاقه‌مندان برای مشاهده گزارش تصویری این مراسم می‌توانند اینجا را کلیک کنند.

انتهای پیام

نظر شما