شناسهٔ خبر: 24278252 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

دبیر شورای فضای مجازی در پاسخ به مهر:

تاخیر قوه قضائیه و وزارت ارشاد دراجرای مصوبه حمایت از پیام رسانها

دبیر شورای عالی فضای مجازی از تاخیر قوه قضائیه و وزارت ارشاد در اجرای مصوبه حمایت از پیام رسان های داخلی خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، ابوالحسن فیروزآبادی در جمع خبرنگاران در حاشیه همایش نظام حقوقی فناوری اطلاعات و ارتباطات در پاسخ به سوال خبرنگار مهر اظهار داشت: پیگیر نظارت بر اجرای مصوبه شورای عالی فضای مجازی برای ساماندهی پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی هستیم.

وی گفت: بر اساس بررسی های صورت گرفته، آنچه که مربوط به وزارت ارتباطات در اجرای این مصوبه می شد، از سوی این وزارتخانه به مرکز ملی فضای مجازی ارائه شده است اما آنچه که مربوط به تعهدات قوه قضائیه و وزارت ارشاد بوده، هنوز اجرایی نشده و این دو نهاد در اجرای این مصوبه تاخیر دارند.

فیروزآبادی اضافه کرد: در همین حال سازمان صدا و سیما همکاری خوبی در اجرای این مصوبه داشته و به آنچه که برعهده اش گذاشته شده، عمل کرده است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه وزارت ارتباطات مجری وام ۵ میلیارد تومانی به پیام رسان های داخلی است، گفت: این وزارتخانه اعلام می کند که مشکلی برای اعطای این تسهیلات ندارد و مراحل نهایی را در این زمینه می گذراند.

فیروزآبادی افزود: هم اکنون پیام رسان های داخلی حدود ۱۲ تا ۱۳ میلیون کاربر دارند.

وی همچنین در خصوص حل مشکل قانون مالکیت معنوی و کپی رایت در ایران گفت: این موضوع باید با همکاری سه قوه حل شود. شورای عالی فضای مجازی سیاستگذاری در این زمینه را به عهده دارد و تصمیم داریم چارچوب سیاستی برای آن مشخص کنیم تا قانون بهتری در این زمینه نوشته شود.

فیروزآبادی تصریح کرد: در حال حاضر موضوع حفاظت از اطلاعات و داده در اولویت برنامه های شورای عالی فضای مجازی قرار دارد و به زودی این موضوع را در صحن شورا به تصویب می رسانیم تا داده های مردم حفاظت شده و حریم خصوصی آنها در فضای مجازی رعایت شود.

وی اضافه کرد: پس از آن، بحث قانون مالکیت معنوی را مطرح می کنیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی همچنین در همایش نظام حقوقی فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه تعریف حریم خصوصی طی سال ها در حال تغییر است، گفت: در آینده اینترنت اشیاء تمام زندگی انسان را در برمی گیرد و حتی سنسورهایی در بدن انسان نصب می شود که حریم خصوصی فرد را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

وی ادامه داد: حریم خصوصی متناسب با زمان، مکان و کشور متفاوت است و زمانی که چیزی به عنوان هنجار در پایه ذهنی یک ملت شکل گیرد، باید برای آن قوانین مطابق با عُرف تعریف شود.

فیروزآبادی با اشاره به تولید مقررات که به سمت ماشینی شدن در حال حرکت است، گفت: اخیرا جلسه ای در قم با حوزه های علمیه داشتیم و درباره به کارگیری هوش مصنوعی در امور فقهی بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی موضوع دیگری که در حوزه حریم خصوصی مطرح است را بحث بیگ دیتا (داده های عظیم) مطرح کرد و گفت: باید تکلیف قانون مالکیت فکری و معنوی را حل کنیم.

وی با اشاره به اینکه در شورای عالی فضای مجازی مقرر کرده ایم داده هایی که در کشور تولید می شوند، در محدوده سرزمین ملی باقی بمانند، افزود: در اروپا نیز این دستورالعمل به شدت اجرایی شده تا اطلاعات شهروندان اروپایی در اروپا ذخیره شود و هر گونه خروج اطلاعات نیازمند مجوز است.

فیروزآبادی اظهارامیدواری کرد که در کشور ما نیز با هم افزایی دستگاه ها، نظام حقوقی فضای مجازی متناسب با تحولات روز تصویب و مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته وی، در دنیا نیز حکمرانی فضای مجازی به سمتی رفته است که کشورها نظام های تنظیم مقررات خود را به صورت بومی تهیه کنند.

نظر شما