شناسهٔ خبر: 24277894 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

گزارشی از فعالیت مبلغان در مناطق محروم

در حالی که برخی از حوزویان بنا به دلایل متعدد حاضر نیستند قم و شهرهای بزرگ را رها کنند، عده ای دیگر از روحانیان رسالت حوزوی خود را مناطق محروم می بینند و رنج و سختی های مختلف را در این مسیر به جان می خرند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری رسا، تمرکز زدائی طلاب از شهرهای بزرگ یکی از دغدغه های اصلی مراجع تقلید، علما و نهادهای حوزوی بوده است.

مراجع تقلید و علما نسبت به تبعات خالی شدن شهرها و مناطق از وجود علمای متعهد و متنفذ هشدار داده و می دهند و خواستار هجرت طلاب از قم و شهرهای بزرگ به مناطق محروم و کوچک شده اند.

تمرکز زدایی طلاب از ظهرهای بزرگ به‌عنوان یک چالش همواره جزو سیاست‌های مرکز خدمات بوده و این مرکز با هدف گذاری در جهت ایجاد بسترهای مناسب در شهرها و روستاها و مناطق محروم و کم برخوردار به طلاب این امکان را می‌دهد تا با خاطری آسوده در این مناطق ساکن شوند و به انجام رسالت‌های حوزوی خود بپردازند.

گزارشی که می خوانید بخش هایی از فعالیت تبلیغی طلاب و روحانیان در مناطق محروم خراسان است.

وارد مسجد روستا که می‌شوی، اولین مسئله‌ای که نظرت را جلب می‌کند، وایت‌بردی است که روی دیوار مسجد نصب‌شده و بچه‌هایی که به‌صورت گروهی در گوشه‌های مسجد دایره‌وار نشسته‌اند. باورش سخت است مسجدی که تا امروز فقط سه نوبت آن‌هم برای برگزاری نماز جماعت باز می‌شد الآن از صبح تا بعدازظهر باز است و تبدیل به مدرسه‌ای شده که در آن علم و دین و سبک زندگی اسلامی به بچه‌ها آموزش داده می‌شود.

حجت الاسلام برزش آبادی یکی از طلابی است که با حمایت مرکز خدمات حوزه‌های علمیه توانسته منزلی در یکی از روستاهای اطراف مشهد بسازد و این مسئله باعث خیر و برکاتی در روستا شده، طوری که به صورت تمام وقت در جهت آموزش دین و ترویج سبک زندگی اسلامی در روستا فعالیت دارد.

او در این باره می‌گوید: در این روستا فقط یک مدرسه ابتدایی وجود دارد و دانش آموزان باید برای ادامه تحصیل به روستاهای اطراف بروند، این مسئله ما را بر این داشت تا در زمینه آموزش دانش آموزان و ترویج سبک زندگی اسلامی به صورت جهادی وارد عمل شویم.

حجت الاسلام برزش آبادی ادامه می‌دهد: دانش آموزان صبح‌ها به مسجد می‌آیند و بعد از ورزش صبحگاهی و صبحانه درس‌ها را فرا می‌گیرند و علاوه بر آن در کنار دروس مدرسه، آموزش روخوانی قرآن، طب الرضا، گلستان سعدی و خاطرات شهدا را فرا می‌گیرند.

این مبلغ طرح هجرت بیان می‌کند: بسیاری از دانش آموزان در ابتدای این دوره قادر به خواندن قرآن نبودند و الحمدالله در این دوره‌ها در کنار دروس ریاضی، علوم و عربی ، قرآن خواندن را نیز فراگرفتند که رضایت خانواده‌های آن ها را در پی داشت.

حجت الاسلام برزش آبادی هویت بخشی به دانش آموزان و ترویج سبک زندگی اسلامی در روستا را از اولویت‌های تبلیغی هر مبلغی می‌داند و می‌گوید: دانش آموزان در نوبت بعد از ظهر به صورت گروهی امور دامداری،کشاورزی، نانوایی و ... را انجام می دهند و که این مسئله باعث یادگیری حرفه و کسب درآمد برای آنها شده است علاوه بر آن انگیزه‌ای برای کمک به والدین آن‌هاست.

این مبلغ طرح هجرت در زمینه تغییر سبک زندگی در روستا بیان می‌کند: چندین خانواده در روستا نان می‌پزند، نانی که سبوس‌دار است و به صورت سنتی پخته می‌شود، همچنین تعدادی از خانواده‌ها با خریداری گاو، لبنیات روستا را تأمین می‌کنند و الحمدالله با تولید شیر، ماست، پنیر و خامه علاوه بر استفاده اهالی روستا از محصولات تولیدی خود، این محصولات را به مشهد نیز صادر می‌کنیم.

او ادامه می‌دهد: طبق برنامه‌ریزی که انجام داده‌ایم بناست در تابستان کارخانه کوچک بستنی سنتی در روستا راه‌اندازی کنیم، تا لبنیات روستا به صورت خام به فروش نرسد و تبدیل به محصول نهایی شود. علاوه بر آن در زمینه تولید سیر، سبزیجات و دیگر مایحتاج مردم روستا اقداماتی انجام داده‌ایم، طوری که تا می‌توانیم نیازهای مردم روستا از داخل روستا تأمین کنیم و دانش آموزان در نوبت بعد از ظهر هم به کمک این خانواده‌ها می‌روند.

حجت الاسلام هلالات از دیگر روحانیونی است که در این روستا فعالیت می‌کند او در زمینه آموزش خانواده‌ها برای تولید اشتغال توضیح می‌دهد: ما از ظرفیت بانوان روستا که مهارت‌های مختلفی را فراگرفته‌اند برای آموزش بقیه بانوان استفاده کرده‌ایم، مهارت‌هایی در زمینه تولید صنایع دستی، بافتنی، آشپزی، شیرینی‌پزی، خیاطی، تولید برگه زردآلو، آلوچه و اموری که خانم‌ها می‌توانند در منزل انجام دهند و باعث کسب درآمد آنها می‌شود.

این مبلغ طرح هجرت استقبال مردم روستا از طرح‌ها را بسیار خوب توصیف می‌کند و می‌گوید: استفاده از ظرفیت بسیار بالای روستا برای ایجاد شغل و کسب درآمد مردم روستا باعث شده اهالی روستا در زمستان که معمولاً کشاورزی تعطیل است، مشغول به کارهای دیگری باشند علاوه بر آن مردم روستا از محصولات خود روستا استفاده می‌کنند که باعث دلگرمی برای تولیدکنندگان است.

حضور روحانیت فعال و پویا در روستاها و مناطق محروم می‌تواند زمینه‌ساز تحول در سبک زندگی و ترویج فرهنگ و زندگی اسلامی شود و بسترسازی در این زمینه قطعاً باعث تقویت رسالت‌های حوزوی خواهد شد./1324/د۱۰۱/ج

نظر شما