شناسهٔ خبر: 24277056 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

همایش الگوهای نظم منطقه‌ای در جهان پساداعش

خامه یار: خطر داعش جهانی است، مبارزه با آن نیز باید جهانی باشد

معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان این که امکان تصور الگوهای نظم منطقه‌ای در جهان پس از داعش وجود ندارد،‌ گفت: چون خطر داعش جهانی است، مبارزه با آن نیز باید جهانی باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، عباس خامه یار در همایش الگوهای نظم منطقه‌ای در جهان پسا داعش طی سخنانی اظهار کرد: هنگامی که سخن از داعش می شود، منظور دواعش است، در واقع  داعش فقط یک مصداق است و به لحاظ جغرافیایی، شکست فاحشی خورده و یکی از منابع اصلی مالی اش را از دست داد، بنابراین خیلی زود است که سخن از پساداعش بگوییم.

وی تصریح کرد: جمعیت و جغرافیای تحت حکومت داعش آلوده است و تا دهها سال زمان لازم است تا این آلودگی برطرف شود، ۷ میلیون نفر در طی سالهای تحت حاکمیت داعش، با چنین حاکمیتی به طور نسبی خو گرفتند  داعش یک نسل تندرو را تولید کرد. فقط در موصل ۳۰۰ هزار دانش آموز، آموزش‌های درسی وهابیت و تکفیری را می آموختند.

معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همچنین بیان کرد: با وجود استمرار بازی بازیگران و قدرت‌های بزرگ منطقه ای و بین المللی و نیز جریان‌های نیابتی آنان، تصور الگوهای نظم منطقه ای در جهان پس از داعش بسیار دشوار، مبهم، مه آلود و غیر قابل فهم است. یک بی نظمی کلان حاکم بر منطقه است. لذا  حداقل چنین افق روشنی در آینده نزدیک وجود ندارد و قابل تصور نیست.

خامه‌یار در ادامه اظهار کرد: مرحله مابعد داعش پیچیده‌تر و رقابت آمیزتر است؛ این را همه می‌گویند  پروژه های بزرگ و طراحی های استراتژیست های جهانی همچنان در دستور کار قرار دارند و در حال اجرا هستند. این‌ها نقشه‌های راه هستند که همچنان بر سر ملت‌ها و دولت‌های منطقه سایه افکنده‌اند.

وی ادامه داد: بنابراین بدون توجه به این طراحی‌ها، امکان تصور الگوهای نظم منطقه‌ای در جهان پس از داعش وجود ندارد. برای اینکه بدانیم در شرایط بعد از خسارت جغرافیایی و سرزمینی داعش، منطقه به کدام سمت می‌رود و چه نظمی قابل پیش‌بینی است باید به این مجموعه نکات توجه جدی کنیم. 

معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان این که جدی‌ترین وخطرناکترین پروژه منطقه‌ای مثلث آمریکا، رژیم صهیونیستی و انگلیس است، گفت: باید در نظر داشت، مساله فلسطین اشغالی مهمترین کلید واژه تحولات اخیر و موثرترین عامل بر نظم گذشته و حال و آینده منطقه و جهان است. قضیه فلسطین، موضوعی راهبردی است برای کلیه بازیگران منطقه، هم برای فلسطینی‌ها، هم اعراب، هم رژیم صهیونیستی و هم جمهوری اسلامی ایران.

وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، دکترین‌های امنیتی اسرائیل دگرگون شد و بعد از حوادث سوریه این شکست دو چندان شد. بازگشایی نسبی جبهه جولان وضعیت آینده را با چالش های جدی رو به رو ساخت. به نظر می‌رسد نمی‌توان نظم آینده‌ای را برای منطقه بدون حل وفصل عادلانه قضیه فلسطین و مردم آن اعم از فلسطینی‌های ۴۸ ، سرزمین‌های اشغالی۶۷ و آوارگان اردوگاه های خارج، تصور کرد .

خامه یار با بیان این که در ماه‌های اخیر، شاهد انتشار سه سند اصلی شامل سند امنیت آمریکا،‌ سند استراترژی دفاع ملی آمریکا و سند بازبینی وضعیت هسته‌ای آمریکا از سوی آمریکا هستیم، اظهار کرد:  هر سه سند فوق، توجه خاصی به ایران داشته است و آمریکا تمرکز خاصی روی ایران دارد  ایران همواره بزرگترین تهدید کننده آمریکا به شمار رفته است  و حتی در  سند استراتژی دفاع ملی امریکا بار دیگر ایران در کنار کره قرار گرفته است.

معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه با اشاره به نقش روسیه در منطقه هم تصریح کرد: آیا ورود به آب‌های خلیج فارس ـ مدیترانه، همچنان هدف راهبردی دیرینه روس‌ها است؟ آیا روسیه به‌عنوان یک هم‌پیمان مطمئن با بازیگران منطقه‌ای باقی خواهد ماند؟ میزان تعامل و داد و ستد آنان با آمریکایی ها و رژیم صهیونیستی تا چه اندازه است ؟

وی با بیان این که سوریه از بعد استراتژیکی و ژئوپولتیکی، ژئواکونومیکی و ... حائز اهمیت فراوان است، گفت: سوریه  هم‌ مرز فلسطین اشغالی است، با مدیترانه هم مرز است، قلب خاورمیانه است و با لبنان از همه نظر هم مرز است. لذا هدف اول پاتک دشمن قرار می‌گیرد  آرامی و ناآرامی در سوریه، روی کل منطقه اثرگذار است. لذا سرمایه‌گذاری از سوی دو محور مقاومت و محور غرب روی سوریه مهم است.

خامه‌یار همچنین با اشاره به این که عربستان  یکی از متغیرهای مهم منطقه و نقش فزاینده آن در نظام امنیتی آینده است، گفت: جابجایی قدرت از نسل با تجربه به یک جوان متوهم، ماجراجو و غیر قابل پیش‌بینی و مسائل داخلی عربستان، نقش منطقه‌ای مداخله جویانه و تهاجمی در سوریه، لبنان، یمن و عراق،  آینده شورای همکاری (قطر و عمان)، رابطه آینده این کشور با مصر و ترکیه، ادامه تنش زایی و چگونگی رابطه با جمهوری اسلامی ایران در آینده، جنگ با ایران جنگ موجودیت است نه جنگ سیاسی، و . ..از دیگر نکات مورد توجه در مورد عربستان است.

معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همچنین بیان کرد: کشور مصرِ بزرگ که پشتوانه اصلی جهان عرب است به خاطر مشکلات داخلی و مسائل سیاسی و اقتصادی و امنیتی تا اطلاع ثانوی در "کما "به سر می‌برد.
 

خامه‌یار در ادامه با بیان این که در مورد جغرافیای تکفیری‌ها فقط نباید روی عراق و سوریه متمرکز بود، گفت: حوزه جغرافیایی خاص ندارند، جایگاه و زادگاه و خاستگاه‌شان در حوزه ماوراء النهرین، شام و خراسان بزرگ است .مناطق دیگر نیز نگران واگیری از این ویروس‌اندا . فغانستان، پاکستان، آسیای مرکزی، قفقاز، روسیه، شبه قاره هند، جنوب شرق آسیا، جغرافیای مصر و صحرای سینا نمادهای مهمی برای داعش اند.

وی با بیان این که پایان داعش، آغاز تشکیل و سازماندهی گروه‌های دیگری است، افزود: ما شاهد یک نوع تکامل ژنتیکی در روند افراط‌ گرایی و تکفیری هستیم، حرکت طالبان؛ تلاش برای تشکیل امارات اسلامی در افغانستان،  القاعده؛ تشکیل خلافت اسلامی از راه مقابله و درگیری با کفار غربی در سرزمین‌های اسلامی و غربی،  داعش؛ تشکیل خلافت جهانی اسلامی از راه گرفتن سرزمین و مقابله با حکومت‌ها و ملت‌های مسلمان (اعم از شیعی و سنی) نمونه‌هایی از آن است.

معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به جایگاه ایران در منطقه و همچنین قدرت بازدارندگی جبهه مقاومت گفت:  اهداف والا و ضد استکباری، ارمانگرایی و ایدئولوژیکی انقلاب اسلامی، رویارویی آشکاری را رقم زده است. شکست‌های راهبردی آمریکا در منطقه توسط ایران و هم‌پیمانان منطقه‌ای‌اش؛ خاورمیانه بزرگ، خاورمیانه جدید، جنگ نیابتی، داعش در عراق و سوریه، نبرد عربستان و اخراج نیروهای تکفیری از لبنان، تابو شکنی روابط اعراب و اسرائیل،  شکست کودتای نرم علی عبدالله صالح،  شکست سیاسی عربستان در لبنان در ماجرای سعد حریری،  شکست طرح تجزیه کردستان عراق ، جدایی قطر از شورای همکاری خلیج فارس،  جدایی جریان اخوان‌المسلمین از گروه‌های تکفیری سلفی،  بازگشت حماس به دامن مقاومت  بزرگترین برد جمهوری اسلامی، سیاست‌های منطقه‌ای و قدرت منطقه‌ای و نفوذ منطقه‌ای است.

خامه‌یار در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که محیط تعاملی میکرو قدرت‌ها متفاوت از گذشته است، گفت: برای ایجاد هرگونه نظم منطقه ای پس از داعش بایستی به این نکات توجه شود که؛ دولت‌های پیروز در جنگ علیه داعش و محور مقاومت باید استراتژی روشن و قابل توجهی برای مقابله با تحولات یاد شده و شرایط جدید مابعد از شکست سنگین بازیگران منطقه ای همچون ترکیه، عربستان، قطر، امارات و آمریکا را داشته باشند.  میکرو قدرت‌ها باید نهادینه شوند. به عبارتی دیگر ، نیروهای نظامی پیروزمند نوپا و بازوان توانمند ارتش های سنتی همچون الحشد الشعبی، حزب الله و انصارالله و اللجان باید جزو ساختار نظامی و سیاسی کشورهای‌شان شوند.

وی خاطرنشان کرد: نباید اجازه داد، تصمیم سازان از شرایط پیش آمده بعد از داعش سوء استفاده کرده به سرباز کردن شکاف‌های قومیتی، مذهبی و سیاسی بپردازند، و موجی از آشوب و ترور و جنگ داخلی و نا امنی‌های گسترده به وجود بیاورند.

وی با بیان این‌که بازیگران منطقه ای فاقد زیر ساخت‌ها و منافع مشترک و هرگونه عوامل همگرا و اصول یکسانی اند، گفت: چون خطر داعش جهانی است، مبارزه با آن نیز باید جهانی باشد و البته واگرایی پیش آمده در نظام چند قطبی پیش‌روی جهان و بروز بیش از پیش کشورهای آسیایی، زمینه بهره گیری از فضای جهانی را هموارتر کرده است و  چنین منظومه‌ای با همه ابعاد سیاسی،‌ امنیتی، فکری، نظامی و اقتصادی مد نظر است.

خامه‌یار در پایان با اشاره به ائتلاف محور مقاومت و میکرو قدرت‌ها با رهبریت ایران گفت: ایران لولای کشورهای سوریه، عراق، لبنان ، روسیه واحتمالاً در آینده ترکیه است .

 انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما