شناسهٔ خبر: 24276970 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نوروز 97، دروازه ورود به تبریز 2018

وجود آثار تاریخی فرهنگی اسلامی، میزان توسعه یافتگی زیرساخت‌ها و وجود روستاهای هدف گردشگری از جمله شاخص‌های انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری اعلام شده است.

صاحب‌خبر -

چکیده نشست پژوهشی:

- انتخاب شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی از سال 2015 و به پیشنهاد سازمان کنفرانس اسلامی معروف به سازمان همکاری کشورهای اسلامی کلید خورد.
- شهر تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 انتخاب شد.
- در سال ۲۰۱۳ تبریز با جذب ۶۸۰۰۰۰ گردشگر خارجی که بخش عظیمی از آن‌ها مربوط به بخش سلامت بودند، توانست ۱۴ درصد بازار گردشگری کشور را به خود اختصاص دهد. در حالی که تعداد گردشگران کلی به استان بالغ بر ۳ میلیون نفر بود.
- از آنجایی که شهر تبریز مولفه های گردشگری اسلامی را در حد مقبول احراز کرده است و این انتخاب یک فرصت طلایی برای تحقق بسیاری از اهداف کلان ما در گردشگری به شمار می آید و نقش مهمی را هم در توسعه پایدار کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی و بهبود وضع معیشتی شهروندان ایفا می کند.

پژوهش خبری صدا و سیما: در گرما گرم تلاش کشورهای جهان برای توسعه و کسب سود بیشتر از امکانات مختلف گسترده در سطح جهان، صنعت گردشگری توانسته است جایگاه ویژه ای برای خود تعریف کند. به گونه ای که گردشگری، صنعتی با سودآوری بسیار و در عین حال بی ضرر برای محیط زیست، با استقبال کشورها و ملت های جهان روبرو شده و هر کدام با عرضه امکانات و جاذب های گردشگری خود سعی در جذب توریست دارند. تبریز، کهن شهر ایران بزرگ، بر تارک این صنعت چون نگینی خودنمایی خود را آغاز کرده است و اکنون با برگزیده شدن به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 بار دیگر نامش را به جهان و جهانیان گوشزد می کند. تبریز چندی است که پای در مسیر توسعه و پیشرفتی همه جانبه نهاده و مدیریت شهری تبریز، به عنوان سکان دار تحرک و پویایی همت خود را برای جهانی کردن تبریز جزم نموده است.

به همین سبب و با توجه به انتخاب تبریز به عنوان پایتخت کشورهای اسلامی، حال این سوال در ذهن متبادر می شود که تبریز چگونه می‌خواهد خود را به عنوان«جهان شهر و شهر نمونه گردشگری اسلامی» و در نهایت «شهر جهانی» در حوزه‌های مختلف مطرح سازد. آیا زیرساخت‌های لازم اقتصادی، فرهنگی، امکانات زیربنایی و ارتباطات برای شهر اولین‌ها فراهم شده و یا باید منتظر این زیرساخت‌ها شد. برای یافتن پاسخ به این سوال ها تلاش کردیم که با برگزاری نشستی با حضور شهردار تبریز، آقای ایرج شهین باهر ، موضوع را در میان بگذاریم تا ببینم چه راه هایی برای این مسئله تبیین شده است.

  • انتخاب تبریز به عنوان شهر گردشگری کشورهای اسلامی
     ایرج شهین باهر در باره چگونگی انتخاب تبریز به عنوان شهر گردشگری کشورهای اسلامی  گفت: در اجلاس کارشناسان ارشد نهمین کنفرانس وزیران گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی که در شهر نیامی پایتخت جمهوری نیجر برگزار شد، شهر تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 انتخاب شد. انتخاب شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی از سال 2015 و به پیشنهاد سازمان کنفرانس اسلامی معروف به سازمان همکاری کشورهای اسلامی کلید خورد. این سازمان که با 57 کشور، دومین سازمان بین دولتی پس از سازمان ملل متحد است، از تمامی کشورهای عضو درخواست کرد به منظور معرفی شهرهای نمونه گردشگری جهان اسلام، یکی از شهرهای خود را به‌عنوان نماینده آن کشور معرفی کنند که دو شهر تبریز و یزد با توجه به ظرفیت‌ها و شرایط مد نظر این سازمان به ‌عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران معرفی شدند.
    پیش از این شهرهای قدس و قونیه به ترتیب به‌عنوان شهرهای نمونه گردشگری سال‌های 2015 و 2016 انتخاب شده بود و اجلاس اخیر کارشناسان ارشد گردشگری این سازمان شهرهای مدینه منوره و تبریز به عنوان شهرهای نمونه گردشگری برای سال‌های 2017 و 2018 برگزیده شدند.
    شهر تبریز پیش از این هم در مهرماه 94 با هنر فرش خود در عرصه جهانی درخشید و «شهر جهانی بافت فرش» شد. این عناوین علاوه بر افتخار فرهنگی معنوی و معرفی و پررنگ شدن نام تبریز و ایران در جهان و بین کشورهای اسلامی، پیامدهای مثبت مستقیم و غیرمستقیم در رونق گردشگری و به دنبال آن رونق اقتصادی کشورمان به‌ویژه شهر تبریز دارد.
  • آمار حضور گردشگران داخلی و خارجی تبریز در سال 95 و 96 

شهردار تبریز ادامه داد: آمارها نشان می دهد که آذربایجان شرقی جزو 5 استان اول کشور در مورد حضور گردشگران خارجی است و درنیمه اول سال 95، 300 هزار گردشگر خارجی داشته است، این رقم با توجه به عدد ۲۸۲ هزار گردشگر در مدت مشابه سال 94 رشد ۶ درصدی را نشان می دهد و این روند همچنان رو به افزایش است . همچنین طبق آمارهای بدست آمده گردشگران ورودی داخلی و خارجی سال 95 بالغ بر4 میلیون و 461هزار نفر بوده که این محاسبه تنها در نیم سال اول سال 96 آماری بالغ بر 3 میلیون و 800 هزار نفر بوده است و تا اواخر سال جاری به حدود هفت میلیون خواهد رسید . بر اساس آمار، رشد گردشگری داخلی تبریز در سال 95، 25 درصد و رشد گردشگری خارجی این شهر 35 درصد بوده و وجود آثار تاریخی فرهنگی اسلامی، میزان توسعه یافتگی زیرساخت‌ها و وجود روستاهای هدف گردشگری از جمله شاخص‌های انتخاب این شهر به عنوان شهر نمونه گردشگری اعلام شده است.

 نوروز 97، دروازه ورود به تبریز 2018

  • تبریز 2018، مبدا اوج گیری جایگاه بین المللی تبریز

شهین باهر افزود: «تبریز 2018» مبدأ اوج‌گیری جایگاه‌ بین‌المللی تبریز است. این شهر مجموعه‌ای از ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی خود را از طریق پنجره گردشگری 2018، به سمت عموم گردشگران گشوده‌ و مصمم است تا از این فرصت برای همکاری‌های مؤثر در حوزه گردشگری و مدیریت شهری بهره بگیرد. مدیریت شهری امروز، نیاز مبرم به اشتراک مطالعات و تجربیات دارد. نخستین اولویت جهان امروز، حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی است و شهرداری‌ها با توجه به کارکرد خاص خود، می‌توانند در حوزه‌های خدمات شهری، پسماند، حمل‌ونقل عمومی و توسعه طبیعت شهر، شاخص‌های توسعه پایدار را به دور از جنبه‌های تشریفاتی و شعاری، محقق کنند.  فراهم‌آوردن زمینه‌های مشترک سرمایه‌گذاری در هر یک از این حوزه‌ها، علاوه بر کیفی‌سازی اداره شهر، در تقویت اقتصاد شهر و ایجاد فرصت‌های اشتغال نیز تأثیرگذار خواهد بود.  همچنین شهر تبریز دانشمندان، شعرا و علامه‌های متعددی داشته ‌است؛ از آن‌جمله می‌توان به دانشگاه ربع رشیدی اشاره کرد که 700 سال قبل با هفت زبان زنده جهان، دانش طب را به جهانیان عرضه می‌کرد. این استان تاکنون هزار و ۸۰۰ اثر را در فهرست آثار ملی به ثبت رسانده است. قدمت ۳ هزار و ۵۰۰ ساله تبریز به تنهایی یک سرمایه ارزشمند برای این شهر است.

نوروز 97، دروازه ورود به تبریز 2018

  • سال 2018 ، تبریز پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی

وی تصریح کرد: سازمان همکاری اسلامی (OIC) در حالی تبریز را به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 (سال آینده میلادی) انتخاب کرده که پیش از این تبریز از سوی سازمان جهانی صنایع دستی به عنوان شهر جهانی فرش دستباف انتخاب و چندین سال متوالی نیز از سوی یونسکو به عنوان پاکیزه ترین شهر کشور معرفی شده است.  در این میان مراسم بین المللی نوروز 96 همراه با موج مردمی «بایرامی، تبریزده» در حالی آغازگر شروع رسمی رویداد 2018 خواهد بود که در کنار گردشگران داخلی و خارجی، شهروندان تبریزی بر این عهد هستند که تعطیلی نوروز سال های قبل را از چهره شهر تبریز بزدایند و با فعالیت در مشاغل خود از حجره های بزرگترین بازار سرپوشیده جهان گرفته تا به روزترین مراکز خرید چون لاله پارک در خدمت مهمانان باشند.آمادگی هتل های لوکس و با کیفیت برای پذیرایی از مهمانان، غذاخوری ها، مجتمع های تفریحی و تجاری، آمادگی تاکسی ها و آژانس های مسافرتی همه و همه در کنار آغوش باز شهروندان تبریزی در انتظار گردشگران این رویداد جهانی هستند.  دگرگونی حال و هوای شهر تبریز با گلکاری های بی نظیر سطح شهر با گل های لاله خوش رنگ هلندی در رنگ های شاد بهاری، بوی خاص نوروزی قنادی فروش های تبریز، گذر گردشگران در سطح شهر در هوای خنک ویژه تبریز، سوغات های بی نظیر این شهر از آجیل گرفته تا ریس و نوقا و باقلوا که شهره جهانی دارند، تبریز را به شهری دوست داشتنی و خاطره انگیز برای گردشگران نوروزی تبدیل می کند. ناگفته نماند که افتتاح رسمی رویداد «تبریز ۲۰۱۸» در ایام عید نوروز و با حضور رئیس‌جمهوری صورت می‌گیرد، البته برنامه‌ها از آغاز سال ۲۰۱۸ آغاز می‌شود و ما باید تا آن روز تمام اقدامات را سامان‌دهی کنیم.

  • سیری در تاریخ تبریز، پایتخت گردشگری جهان اسلام

شهین باهر در خصوص تاریخ تبریز گفت: تبریز 4500 سال قدمت تاریخی دارد و بیشترین حوزه اقتصادش در تجارت است، چرا که بزرگترین بازار سر پوشیده تبریز که قدمتی 700 تا 750 ساله دارد، ثبت جهانی شده است که این خود نشان از اقتصاد تجاری تبریز را می دهد.  تبریز که از گذشته مرکز استان آذربایجان ایران بوده است، می‌تواند، از فرصت‌های اقتصادی، گردشگری، ترانزیتی و تبلیغی این انتخاب بهره‌های شایسته‌ای ببرد. اهمیت خاص این شهر از زمان غزنویان و سلجوقیان آغاز شد و به پایتختی این حکومت‌ها در مقاطعی انتخاب شد. این شهر در دوره ایلخانیان و به‌خصوص غازان خان به حد اعلای رونق و شکوه رسید. همچنین اوزون حسن تبریز را پایتخت خویش قرار داد و کاخ‌های عظیم و پیشرفت اقتصادی بی‌نظیری را در آن به وجود آورد که مورد تحسین جهانگردان اروپایی بود. از سال ۹۰۶ هجری که شاه اسماعیل صفوی بر آن دست یافت و مذهب شیعه را در ایران رسمی ساخت، تبریز به‌عنوان مرکز سیاسی و فرهنگی ایران جدید در اوج درخشید. این شهر تمدن شیعی و ایرانی را در برابر امپراتوری سنی مذهب عثمانی نمایندگی می‌کرد. در دوره قاجاریه و به‌خصوص زمان عباس میرزا تبریز مقر رسمی ولیعهد شد. در این عهد تبریز روی به خوشی و آبادی نهاد و مسیرهای ترانزیتی آن به قفقاز، روسیه و ترکیه موجب رشد بازرگانی آن شد. تاریخ تبریز در قرن بیستم نیز هیجان‌انگیز است. این شهر در جنبش ملی مشروطه نقش مهمی ایفا کرد و در سال ۱۹۰۸ به رهبری قهرمانانی چون ستارخان و باقرخان شورشی به یادماندنی را آغاز کرد. در حوادث پیش از انقلاب اسلامی هم تبریز نقش سرنوشت سازی داشت.  با این وصف، تبریز اهمیت تاریخی، سیاسی و فرهنگی بسیاری برای ایران دارد و از کانون‌های تمدنی کشورمان محسوب می‌گردد. این شهر در حال حاضر مرکز ثقل فعالیت های اقتصادی منطقه شمال غرب ایران است. مرکزیت مطلوب جغرافیایی و موقعیت مناسبت ارتباطی و مبادلاتی در کنار تداوم سابقه شهرنشینی و صنعت گری از علل اصلی حفظ موقعیت اقتصادی برتر تبریز به شمار می روند. همچنین به دلیل همسایگی با ترکیه و آذربایجان که دارای تاریخ و فرهنگ مشترکی با ایران هستند، تبریز قابلیت مبادله فرهنگی و سیاسی را با این دو کشور دارد.

  • گردشگری اقتصادی و سلامت

شهردار تبریز در خصوص ظرفیت های گردشگری تبریز افزود: در طول ادوار تاریخی، تبریز آثار و ابنیه بسیاری را به‌عنوان میراث فرهنگی ایجاد نموده است. بازار تبریز که بزرگ‌ترین مجموعه تجاری سرپوشیده در ایران و جهان است، در گذشته بر سر راه جاده ابریشم قرار داشت. وجود صنایع دستی باارزش مانند فرش تبریز که شهرت جهانی دارد، از لحاظ اقتصادی نیز درآمدزاست. در نمایشگاه بین‌المللی تبریز که بزرگ‌ترین مرکز نمایشگاهی در ایران است، نمایشگاه‌های متعددی در زمینه صنایع دستی و فرش برپا می‌شود و افراد بسیاری را از داخل و خارج کشور بدین شهر می‌کشاند. بررسی وضعیت گردشگری ایران نشان می‌دهد که اصلی‌ترین وجه گردشگری تبریز، گردشگری سلامت و ورود توریست‌های خارجی به این شهر از کشورهای آذربایجان و ترکیه می‌باشد. گردشگران ورودی از این دو کشور حتی در سال‌های تحریم نیز به‌صورت پایدار بدان سفر کرده‌اند. طبق برآوردهای جهانی تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۰ درصد درآمد گردشگری جهان را بخش گردشگری سلامت به خود اختصاص خواهد داد. در سال ۲۰۱۳ تبریز با جذب ۶۸۰۰۰۰ گردشگر خارجی که بخش عظیمی از آن‌ها مربوط به بخش سلامت بودند، توانست ۱۴ درصد بازار گردشگری کشور را به خود اختصاص دهد. در حالی که تعداد گردشگران کلی به استان بالغ بر ۳ میلیون نفر بود.  از دیگر فرصت های تبلیغ توریستی شهر، انتخاب تبریز به‌عنوان شهر جهانی فرش دستباف از سوی شورای صنایع دستی در سال ۲۰۱۶، برگزاری جشنواره‌های هنرهای اسلامی و صنایع دستی جهان اسلام در شهر، برگزاری تور جهانی دوچرخه‌سواری آذربایجان، نامزدی تبریز برای پایتختی جوانان جهان اسلام و انتخاب آن به‌عنوان مدیر اطلس شهرهای اسلامی است.

نوروز 97، دروازه ورود به تبریز 2018

 

  • تبریز شهر اولین‌ها

وی تصریح کرد : تبریز نه تنها قدمت تاریخی و هویت مدنی آن به خیلی سال ها قبل بر می گردد بلکه مهد اولین های ایران نیز هست و یکه تاز پیشرفت های اجتماعی و مدنی در بین شهرهای ایران محسوب می شود. اولین چاپخانه‌ ایران در سال ۱۲۲۷ توسط عباس میرزا ، نخستین کتابخانه‌دولتی و عمومی در سال ۱۳۰۰ با نام کتابخانه‌ تربیت، قونقا، اولین قطار شهری(تراموا) ایران در سال۱۲۸۰، اولین رستوران مدرن (کافه تریا) ایران در سال ۱۲۸۴، اولین هتل به سبک مدرن در ایران، به نام مهمانخانه‌ نظافت، نخستین سینمای عمومی ایران که ۵ سال بعد از اختراع آن توسط برادران لومیر بود، مدرسه‌ رشدیه‌ تبریز، اولین مدرسه‌ تحصیلات ابتدایی به شیوه‌ مدرن، اولین مدرسه‌ کرولال‌های ایران به همت جبار باغچه‌بان، بنیان‌گذار انشای جدید «میرزا عبدالرحیم نجارزاده تبریزی»، که به طالبوف شهرت دارد، میرزا اقای تبریزی، اولین نمایشنامه‌‌نویس ایرانی است که به زبان فارسی نمایشنامه نوشت، اولین اتاق تجارت ایران در سال ۱۲۸۵، اولین شهرداری (بلدیه)که در سال ۱۲۸۷ بنیان شد. قاسم خان والی که فارغ‌التحصیل دانشگاه «saint cyr» بود، اولین شهردار این شهر بود. اولین مرکز تلفن ایران به همت قاسم خان والی در سال ۱۲۸۰، برج یانقین تبریز، اولین آتش‌نشانی ایران است که در سال ۱۲۲۱ شمسی و زمانی که نیروهای روسی در تبریز بودند، ساخته شد. موسسه‌ خیریه‌ غیردولتی «نوبر» اولین و قدیمی‌ترین موسسه‌ خیریه‌ غیردولتی ایران که در سال ۱۳۲۶ کار خود را آغاز کردند و در سال ۱۳۳۱ خیریه‌ خود را به طور رسمی به ثبت رساندند.

  • تبریز، گذرگاه کاروانیان جاده ابریشم

شهین باهر افزود: جاده ابریشم مسیری فنا ناپذیر بود که در ازای آن بیش از ۹۰۰۰ کیلومتر را شامل می‌شد و هزاران سال تقریبا سراسر دنیا و مردمانش را به هم پیوند می‌داد. تأسیس جاده تاریخی و بازرگانی ابریشم، بی گمان یکی از برجسته‌ترین تحولات اقتصادی و ارتباطی در جهان قدیم بوده است.‌ این جاده مسیری طولانی را از شمال غربی چین تا کناره‌های دریاهای مدیترانه و سیاه طی می‌نمود و دارای بالاترین ویژگی ارتباطی در دنیای قدیم، یعنی تبادل فرهنگ‌ها بین شرق و غرب یا به بیان بهتر بین تمدن‌های پیشرفته آن دوره بود. این جاده از مسیر تبریز می گذشت و عراق و شامات را از سمتی به اروپا و از طرفی به چین و شرق آسیا متصل می کرد. با گذشت سال ها از از آن ایام تبریز همچنان، دروازه ورود ایران به اروپاست.  بازار قدیمی تبریز، بزرگترین بازار سرپوشیده‌ جهان است که در سال ۱۳۸۹ در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. علاوه بر شاه کلید مبادلات تجاری و دروازه اروپا، مناسبات بین المللی این شهر فقط معطوف به امور بازرگانی نیست. دانشگاه تبریز در سال ۱۳۲۵ تاسیس شد که پس از دانشگاه تهران به عنوان دومین دانشگاه قدیمی ایران شناخته می‌شود.

  • تبریز، شهر موزه ها و خانه های قاجاری

شهردار تبریز گفت: مرکز استان آذربایجان شرقی را می توان شهر موزه های ایران دانست؛ شهری که به تنهایی ۱7 موزه متنوع دارد. تبریز با داشتن پنج بار تجربه پایتخت بودن در سلسله های مختلف، آثار و بناهای تاریخی و موزه های غنی فراوانی دارد که هرکدام گوشه ای از تاریخ این بخش از سرزمین ایران را به نمایش گذاشته اند. کهن شهر تبریز تا دهه گذشته موزه های محدودی در خود جای داده بود؛ اما به لطف وجود مجموعه داران علاقه مند و منحصربه فرد، آثار قدیمی بسیاری جمع آوری و برای راه اندازی موزه های جدید اهدا شده است.
جالب آنکه برخلاف فرهنگ رایج میان کلکسیونرهای نقاط دیگر جهان، مجموعه داران تبریزی نگاهی معنوی به آثار جمع آوری شده دارند و اغلب، آثار جمع آوری شده را برای ایجاد موزه های عمومی و تخصصی به طور رایگان در اختیار نهادهایی مانند میراث فرهنگی یا شهرداری قرار می دهند و حاصل آن راه اندازی موزه هایی چون موزه آذربایجان، خانه مشروطه، موزه مشاغل، موزه قرآن کریم و کتابت، موزه سنجش، موزه قاجار تبریز، موزه و نمایشگاه زنده سفال، موزه عصر آهن، موزه شهر، موزه ادبی استاد شهریار، موزه فوتبال آذربایجان، موزه کفش، کاخ موزه فرش تبریز، موزه ارامنه آذربایجان، موزه حیات وحش آذربایجان را نام برد.

  • 29 خانه تاریخی تبریز، دریچه ای به روی هویت و اصالت

وی در خصوص بافت تاریخی تبریز افزود: خانه های تاریخی تبریز شاهد گویایی از تمدن و هویت مردمان این شهر در سال های گذشته است. خانه ساوجبلاغی، خانه ثقه الاسلام، خانه پروین اعتصامی، خانه شربت اوغلی (فرهنگ سرای تبریز)، خانه علی مسیو، خانه لاله ای، خانه ختایی، خانه کوزه کنانی، خانه صحتی، خانه سلماسی، خانه علوی، خانه امیر نظام، خانه کلانتری، خانه کلکلته چی، خانه حریری، خانه مشروطه، خانه سرخه ای، خانه شربت اوغلی، خانه بلورچیان، خانه قدکی، خانه گنجه ای زاده، خانه اردوبادی، خانه نیکدل، خانه بهنام، خانه حاج‌محمد آقاحبشی، خانه تاجرباشی، خانه ستارخان، خانه سلطان‌القرائی، خانه فرزام خانه های تاریخی تبریزند که به روی گردشگران بازاند و با حضور در هر کدامشان به راحتی می توانید ابهت تبریز را در زمان های وقت حس کنید. 

نوروز 97، دروازه ورود به تبریز 2018

  • اقدامات انجام شده برای تبریز 2018

در پایان این نشست باهر  در خصوص اقدامات شهرداری تبریز برای تبریز 2018 گفت: 

*تحقق بحث روادید در فرودگاه تبریز؛ ویزا در خود فرودگاه شهر تبریز برای گردشگران خارجی صادر می شود.
*دو کنسولگری ترکیه و آذربایجان در تبریز وجود دارند و تلاش داریم تا کنسولگری عراق و آلمان را در برنامه خود قرار دهیم.
*تبلیغ شعار «هر شهروند یک میزبان» در یک سال اخیر برای تحقق شهر گردشگر پذیر
* تحقق پرواز مستقیم تبریز به هامبورگ و بالعکس و پروازهای غیرمسقیم آتا، قشم ایر و ترکیش
* حضور در نمایشگاه بین المللی گردشگری مثل نمایشگاه آلمان و کشورهای همسایه برای معرفی شهر تبریز 2018
*برگزاری هفته های فرهنگی تبریز در داخل و در کشورهای اروپایی و کشورهای همسایه برای معرفی تبریز 2018
*برگزاری هرچه بهتر تبریز 2018 انجام شده که از آن جمله می توان به ایجاد پلیس گردشگری در تبریز و برگزاری جشنواره های مختلف هنری اشاره کرد.
*برگزاری کارگاه های موضوعاتی چون «اخلاق حرفه ای و الگوهای رفتاری در گردشگری ویژه جوامع محلی روستای تاریخی کندوان»، «گردشگری سلامت»، «برنامه ریزی سیستماتیک تبریز 2018»، «آشنایی با فرش دستباف استان به صورت تئوری و عملی» و «اخلاق حرفه ای و الگوهای رفتاری در گردشگری ویژه ادارت، دستگاه های ذیربط و تاسیسات گردشگری استان»
*برگزاری 27 عنوان دوره و کارگاه آموزشی در معاونت گردشگری استان با هدف ارائه راهکارهای عملی برای افزایش کیفیت خدمات، ارتباط مطلوب با دریافت‌کنندگان خدمات گردشگری، فراگیری درک بهتر از نحوه ارتباطات صحیح با گردشگران، آشنایی با اصول مهارت‌های فردی و ارتباطی، افزایش امنیت و رضایتمندی گردشگران و آشنایی با مفاهیم کلیدی شناخت صنعت گردشگری و میراث ‌فرهنگی عنوان کرد.
*«برگزاری جلسات گردشگری سلامت و امور مربوط به دبیرخانه آن»، «برگزاری جلسات کمیسیون ارتقای امنیت گردشگران خارجی و مقاصد سفر و امور مربوط به دبیرخانه کمیسیون مذکور»، «انجام کار های کارشناسی در خصوص راهکارهای جذب گردشگری ورودی و تشکیل جلسات با افراد ذینفع »، «برگزاری جلسات هم اندیشی با شرکت هواپیمایی های با هدف تبریز 2018»

* کلام آخر
تبریز به گواه اسناد تاریخی، در مجموع در 3 حکومت مهم ایلخانیان، ترکمانان و صفویان، حدود 185 سال پایتخت ایران بوده و جهت دهی های اقتصادی و سیاسی کشور را بر عهده داشته است؛ در برخی دوره های تاریخی از قبیل قاجار نیز تبریز به عنوان ولیعهدنشین، نقش تعیین کننده ای در مدیریت نظام حاکم داشته است. انتخاب این شهر به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی می تواند در جذب گردشگران خارجی، ارزآوری و درآمدزایی در سطح ملی و استانی تاثیر بسزایی داشته باشد، به همین دلیل رویداد تبریز 2018 به رویدادی ملی تبدیل شده است. این رویداد می تواند اشتغالزایی بسیاری را برای تبریزی ها به همراه داشته باشد.
از آنجایی که شهر تبریز مولفه های گردشگری اسلامی را در حد مقبول احراز کرده است و این انتخاب یک فرصت طلایی برای تحقق بسیاری از اهداف کلان ما در گردشگری به شمار می آید و نقش مهمی را هم در توسعه پایدار کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی و بهبود وضع معیشتی شهروندان ایفا می کند، لذا این رویداد می تواند سرآغازی برای توسعه روزافزون گردشگری تبریز و در عین حال گردشگری ایران اسلامی داشته باشد. پس باید به این باور باید برسیم که تبریز ۲۰۱۸ پیشانی گردشگری ما در سال جاری میلادی و در واقع ایرانشهر گردشگری اسلامی است.
در هر حال سال 2018 برای کشور ما محمل 2 رویداد بزرگ بین‌المللی در عرصه گردشگری است؛ انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال 2018 از سوی وزرای گردشگری کشورهای آسیایی و انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018، که هر دو را باید به فال نیک گرفت و از چنین فرصت‌های بی‌نظیری، فراتر از شهرهای انتخاب شده، در راستای معرفی تمامی ظرفیت‌های گردشگری کشورمان بهره جست.

پژوهش خبری// پژوهشگر: زهره دانشمندی
­

نظر شما