شناسهٔ خبر: 24276953 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

عطوان: اگر جنگی در منطقه روی دهد، اسرائیل و متحدان عربش هزینه گزافی خواهند پرداخت

سردبیر روزنامه رای‌الیوم در اظهاراتی با اشاره به افزایش روزبه‌روز روابط برخی کشورهای عربی با تل‌آویو، رژیم صهیونیستی و متحدانش را بازنده جنگ احتمالی آینده دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رای الیوم، در تحلیل هفتگی خود، که به صورت ویدئویی ارائه می‌کند، گفت: اوضاع منطقه به شدت پیچیده شده و درک آن بسیار سخت است. من هیچگاه گمان نمی‌کردم که منطقه این گونه دچار فروپاشی و غیرعادی شود.سخنان عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی، برای من تعجب‌آور بود. او در کنفرانس آفریقایی گفت ایران تنها و بزرگ‌ترین خطر نه فقط برای منطقه، بلکه برای جهان است. اگر قبول کنیم که ایران خطر است پس اسرائیل چیست؟ آیا اسرائیل که اراضی سوریه و فلسطین و لبنان را اشغال کرده و تمام منطقه را تهدید می‌کند و فلسطینیان نوار غزه را در محاصره قرار داده و در کرانه باختری آن‌ها را مورد اذیت و آزار قرار می‌دهد، خطر نیست؟ اسرائیل که الحاق شهرک‌های صهیونیست‌نشین را به اراضی اشغالی تصویب کرده و قدس را پایتخت خود می‌داند و از دونالد ترامپ در این مورد تأییدیه گرفته است، به هیچ عنوان خطرناک نیست؟ آیا اسرائیل دوست است؟ این، بسیار وحشتناک است.

او افزود: مصر اعلام کرده است که بزرگترین قرارداد گازی در تاریخش را به ارزش پانزده میلیارد دلار با اسرائیل امضا کرده تا گاز را از اسرائیل وارد کند. نتانیاهو مطمئنا از این قرارداد بسیار خشنود است و می‌گوید که می‌توانم با آن بیمارستان و مدرسه بسازم و برای اسرائیلی‌ها رفاه ایجاد کنم. آن‌ها از این قرارداد برای خرید سلاح برای جنگ‌های آینده علیه منطقه عربی استفاده می‌کند، اما این مورد را علنا اعلام نمی‌کنند. مصر از لحاظ منابع گازی خودکفاست. این قرارداد در واقع بازاریابی برای گاز اسرائیل در منطقه عربی و شاید برای عربستان سعودی باشد.

سردبیر روزنامه رای الیوم در ادامه سخنانش گفت ما به عنوان عرب، به بازاریاب گاز اسرائیل تبدیل شده‌ایم. تیم هندبال اسرائیل در مسابقات دوحه شرکت می‌کند و آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش اسرائیل، به مهمان ثابت شبکه الجزیره تبدیل شده است. او در زمان سرنگون شدن اف-۱۶ اسرائیل دائما در الجزیره در حال اعلام مواضع اسرائیل بود. اسرائیل اعلام کرده که روابطش با امارات افزایش پیدا کرده و این در حالی است که نتانیاهو جنگی بزرگ را در منطقه به راه انداخته است. تشکیلات خودگردان اعلام می‌کند که روابطش را با آمریکا قطع کرده، اما در عین حال با اسرائیل رابطه دارد و هماهنگی امنیتی را کنار نگذاشته است. چگونه می‌توان با آمریکا بر سر اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل قطع رابطه کرد، اما با اسرائیل رابطه داشت؟

عطوان افزود: سخنان عادل جبیر در مورد ایران، هم‌راستا با سخنان بنیامین نتانیاهو در کنفرانس امنیتی مونیخ است. او گفت در زمان مناسب به «تجاوزات ایران» پاسخ خواهد داد. اما سئوال اینجاست که چه کسی به کشور‌های عرب تعدی کرده و چه کسی به مسلمانان و منطقه تجاوز کرده است؟ فرمانده نیروی هوایی اسرائیل اعلام کرد که در پنج سال گذشته یک‌صد بار سوریه را بمباران کرده‌اند. آیا با این صد حمله هوایی مانع از ورود صد و پنجاه هزار موشک به جنوب لبنان شده است؟ مقامات آمریکایی هم بار‌ها تهدید کرده‌اند که بازو‌های ایران یعنی حزب‌الله و نیروهای مردمی عراق را قطع خواهد کرد. این همه تهدید برای چیست؟ چرا اسرائیل هار شده است؟ واقعیت این است که اسرائیل نمی‌تواند و دیگر قدرت آن را ندارد که اراده خود را بر منطقه تحمیل کند.

او اضافه کرد: آمریکا در شرق فرات در مستقر شده و می‌خواهد سوریه را تقسیم کند. چرا می‌خواهد سوریه را تجزیه کند؟ زمانی که نیرو‌های سوریه و متحدانش به سوی شرق فرات رفتند آمریکا آن‌ها را بمباران کرد، زیرا آمریکا می‌خواهد مانع از دستیابی دولت سوریه به همه منابع نفت شود. ۵۰ درصد از منابع نفت سوریه در شرق فرات قرار دارد. کشور‌های عرب سوریه را رها کرده‌اند. آن‌ها بذر فتنه را در سوریه پاشیدند و رفتند. چرا کشور‌های عرب منطقه خلیج (فارس) برای سوری‌هایی که کشته می‌شوند کاری نمی‌کنند؟ چرا آمریکا و فرانسه و انگلیس کاری نمی‌کنند؟ علت آن است که این کشور‌ها خواهان استمرار این بحران هستند. 

سردبیر روزنامه رای الیوم در ادامه گفت: منطقه در آستانه جنگ قرار دارد. کارشناسان حاضر در مونیخ اعلام کردند که منطقه در لبه پرتگاه جنگ قرار دارد، همان گونه که جهان در لبه پرتگاه جنگ قرار گرفته است. آن‌ها تشکیلات کاخ سفید و شخص دونالد ترامپ را سرزنش کردند که باعث افزایش تنش‌ها می‌شوند. هدف جنگ آینده تأمین امنیت اسرائیل است. گروهی از کشور‌های عرب وارد محور اسرائیل شده‌اند و حاضرند ضد هر محور عربی دیگر به ویژه محور مقاومت وارد عمل شوند. ممکن است تنش بر سر منابع گاز در دریای مدیترانه یا شرق فرات جرقه اول این جنگ باشد.

عطوان تاکید کرد: اگر جنگی رخ دهد، آخرین جنگ خواهد بود. صد و پنجاه هزار موشک حزب‌الله را تصور کنید، چند برابر آن را از سوی ایران، عراق، سوریه و فلسطین اشغالی و نوار غزه تصور کنید. در این صورت اسرائیل و همه کسانی که به عادی‌سازی روابط با آن روی آورده‌اند، هزینه گزافی پرداخت خواهند کرد.

انتهای پیام/

اظهارات عطوان درباره شکست اسرائیل و متحدانش در جنگ احتمالی آینده

نظر شما