شناسهٔ خبر: 24276606 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

انتقاد تند اپوزیسیون آلمان از صادرات تسلیحات به ائتلاف ضد یمن

اپوزیسیون آلمان انتقاد شدیدی به صادرات تسلیحات بالای آلمان به مناطق بحرانی، کشور‌های در حال توسعه و ائتلاف جنگ علیه یمن وارد کردند.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، نشریات آلمانی اخیرا با استناد به پاسخ وزارت اقتصاد آلمان به درخواست حزب سبز این کشور از افزایش صادرات تسلیحات آلمان به کشور‌های شرکت کننده در ائتلاف جنگ علیه یمن خبر دادند.

بر این اساس دولت آلمان در سال ۲۰۱۷ صادرات تسلیحاتی به ارزش حدود ۱.۳ میلیارد یورو به ائتلاف جنگ علیه یمن تصویب کرده است.

بر اساس این گزارش بزرگترین بخش این صادرات تسلیحات به کشور‌های مصر (۷۰۸ میلیون یورو)، عربستان سعودی (۲۵۴ میلیون یورو) و امارات (۲۱۴ میلیون یورو) بوده است. عربستان سعودی ائتلاف نظامی علیه یمن متشکل از ۹ کشور عربی که از ماه مارس سال ۲۰۱۵ این جنگ را آغاز کرده اند رهبری می‌کند. همچنین کشور‌های بحرین، اردن، کویت، مراکش، سنگال و سودان هم به این ائتلاف نظامی تعلق دارند.

اتحادیه احزاب متحد مسیحی و حزب سوسیال دموکرات آلمان در قرارداد ائتلافی برای تشکیل دولت در این کشور برای توقف صادرات به همه کشور‌های شرکت کننده در جنگ یمن با هم توافق کردند. اما همچنان مشخص نیست که کدام کشور‌ها شامل این ممنوعیت صادرات تسلیحات می‌شوند.

امید نوری پور، از کارشناسان حزب سبز آلمان این انتقاد را به دولت وارد می‌کند که خیلی دیر درباره توقف صادرات تسلیحات به کشور‌های شرکت کننده در جنگ یمن تصمیم گیری کردند. به گفته وی همین دولت که در حال شکل گیری است دقیقا در چهار سال گذشته بر کشور ما حکومت کرده و تازه اخیر تصمیم به توقف این صادرات تسلیحات گرفته است. ما به یک بازنگری در سیاست صادرات تسلیحات خود نیاز داریم.

به نوشته روزنامه "تاگس اشپیگل"، اپوزیسیون آلمان با لحنی تند انتقاد شدیدی به اتحادیه احزاب متحد مسیحی و حزب سوسیال دموکرات در زمینه صادرات تسلیحات به کشور‌های همسایه یمن وارد کردند و تاکید کردند که دولت در این زمینه آن‌ها را فریب داده است.

"استفان لیبیش"، از سیاستمداران حزب چپ آلمان در این باره اظهار داشته است که احزاب بزرگ آلمانی در این مسئله ما را احمق فرض کرده اند. احزاب لیبرال دموکرات و حزب افراطی جایگزینی برای آلمان هم انتقاد شدیدی به صادرات تسلیحات آلمان به مناطق بحرانی وارد کردند.

اپوزیسیون همچنین به ابهاماتی که در قرارداد ائتلافی احزاب بزرگ آلمانی در زمینه ممنوعیت صادرات تسلیحات به ائتلاف جنگ علیه یمن آمده است و استثنائاتی که در آن قید شده و همچنان اجازه برخی صادرات تسلیحات به کشور‌های بحران زده را می‌دهد انتقاد وارد کردند.

یورگن تریتن، از سیاستمداران حزب سبز آلمان این انتقاد را وارد کرده است که احزاب بزرگ آلمانی یک درب پشتی ساخته اند تا به این ترتیب بتوانند حدود ۳۳ قایق گشت زنی دیگر را به عربستان تحویل دهند.

یک کارشناس دفاعی حزب سبز آلمان هم این انتقاد را به دولت وارد کرده است که می‌خواهد این قایق‌ها را به کشوری تحویل دهد که با یک محاصره دریایی در یمن کودکان را گرسنه نگه می‌دارد.

امید نوری پور از حزب سبز آلمان هم در این باره گفته است، از آلمان در سال ۲۰۱۷ کالا‌های تسلیحاتی به ارزش ۱.۳ میلیارد یورو به کشور‌های شرکت کننده در جنگ یمن صادر شده است که ۹ درصد بیشتر از سال قبل بوده است.

روزنامه "هانوفرشه آلگماینه سایتونگ" آلمان هم با استناد به پاسخ وزارت اقتصاد آلمان به یک درخواست حزب چپ پارلمان این کشور از افزایش صادرات تسلیحات آلمان به کشور‌های در حال توسعه در سال گذشته خبر داد.

بر این اساس میزان مصوبات صادرات تسلیحات آلمان به کشور‌های در حال توسعه در سال گذشته با بیش از یک میلیارد یورو دو برابر شده است.

یکی از سیاستمداران حزب چپ آلمان افزایش صادرات تسلیحات برلین به کشور‌های در حال توسعه را یک ورشکستگی اخلاقی ارزیابی کرد.

همچنین به نوشته روزنامه "تاگس اشپیگل"، قبل از آزادی دنیز یوسل، خبرنگار آلمانی بازداشت شده در ترکیه نیز آلمان ۳۱ مجوز صادرات تسلیحات به ترکیه را تصویب کرده است.

این گزارش با استناد به پاسخ وزارت اقتصاد آلمان به درخواست فراکسیون حزب چپ پارلمان این کشور منتشر شده است. بر این اساس در فاصله زمانی اواسط دسامبر سال ۲۰۱۷ تا اواخر ژانویه سال ۲۰۱۸ ردر مجموع ۳۱ مجوز صادرات تسلیحات به ترکیه تصویب شده است.

وزیر امور خارجه آلمان بعد از آزادی دنیز یوسل از زندان ترکیه اعلام کرد که هیچ معامله کثیفی برای این منظور با آنکارا انجام نداده است. این در حالی است که بر اساس این گزارش در حالی که ترکیه حملات غیر قانونی به سوریه را انجام می‌داده است آلمان مجوز صادرات تسلیحات به این کشور را صادر می‌کرده است.

داگدلان از نمایندگان حزب چپ آلمان این اقدام دولت را بی شرمانه نامیده است. وی بر این عقیده است که ارتباطی بین آزادی خبرنگار آلمانی از زندان ترکیه و این صادرات تسلیحات وجود داشته است.

نظر شما