شناسهٔ خبر: 24276500 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون سابق نظارت و ارزیابی دانشگاه فرهنگیان:

توفیق آموزش و پرورش در زبان آموزی تنها ۲۰ درصد است

معاون سابق نظارت و ارزیابی دانشگاه فرهنگیان گفت: آموزش و پرورش می‌تواند اجرای آموزش زبان را به بخش خصوصی واگذار کند و خود برگزارکننده آزمون باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، غلامرضا کیانی که در برنامه پرسشگر درباره چالش‌های آموزش زبان در آموزش و پرورش صحبت می کرد در این باره گفت: در سند ملی برنامه درسی اهدافی برای فراگیری زبان انگلیسی ذکر شده که از جمله آنها می‌توان به توانایی خواندن و درک متون ساده و توانایی نوشتن مقاله اشاره کرد. اگر صرفا بخواهیم خروجی آموزش و پرورش را با توجه به اهداف مدنظر قرار دهیم باید بگوییم با عدم توفیق ۸۰ درصدی خروجی زبان آموزان از سیستم آموزش و پرورش روبرو هستیم.

وی افزود: ۱۱ حوزه تربیتی و آموزشی در سند ملی برنامه درسی داریم که یکی از آنها زبان خارجی است. ما این نقد جدی را به سازمان پژوهش داریم که چرا طبق سند برنامه درسی که سال ۹۱ ابلاغ شد و باید بر اساس آن راهنمای برنامه درسی در هر ۱۱ حوزه تدوین می‌کرد و به تصویب شورای آموزش و پرورش می‌رساند، تا کنون اینکار را انجام نداده است؟.

معاون سابق نظارت و ارزیابی دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: نظام تربیت معلم از دو طریق آزمون استخدامی و ورود از طریق کنکور سراسری به دانشگاه فرهنگیان جذب نیرو می‌کند و این نقیصه وجود دارد که ما در سیستم تعهد دبیر به فرد پذیرفته شده می‌گوییم از روز اول معلم است؛ در حالی که الزاما پاس کردن ۱۶۰ واحد به معنای صلاحیت معلمی نیست.

کیانی افزود: ما طرح اصلح را در دانشگاه فرهنگیان  تصویب کردیم و طبق آخرین اطلاعاتی که دارم به نظر می‌رسد اکنون اجرای ارزشیابی صلاحیت حرفه ای با دست اندازی‌هایی روبرو شده است. طرح اصلح و سنجش صلاحیت حرفه‌ای بسیار مهم هستند و نباید کنار گذاشته شوند. اکنون ارزشیابی معلمان ما به یکسری ارزیابی‌های مقرراتی و انضباطی محدود شده و ربطی به صلاحیت‌های حرفه ای ندار؛ باید صلاحیت معلمان در ابتدا سنجش و سپس این صلاحیت‌ها به‌روز نگه داشته شود.

وی درباره کیفیت کتب درسی زبان انگلیسی نیز گفت: تعارف نکنیم، نمی‌شود آموزش و پرورش ۱۰ میلیون تومان برای تهیه فیلم و کتاب راهنمای معلم و محتوای آموزشی هزینه کند. متاسفانه سرمایه گذاری لازم در این بخش انجام نشده است.

معاون سابق نظارت و ارزیابی دانشگاه فرهنگیان همچنین با تاکید بر اینکه سن آموزش زبان نیز نیازمند بررسی است عنوان کرد: نگرانی‌هایی درباره سن آموزش زبان مطرح است که حتما راه حل برای آنها وجود دارد. اکثر قریب به اتفاق کشورها آموزش زبان را از دوره ابتدایی شروع می‌کنند و ما باید بررسی کنیم  آیا این امر منجر به کارایی بیشتر در اشتغال و رونق اقتصادی آنها شده است یاخیر؟ ما باید تصمیم‌های خاص  و بزرگ بگیریم. اگر نیاز بود دانشگاه هم در بررسی های علمی وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه نمی‌توان با هفته‌ای دو ساعت کلاس رسمی و معلم بی انگیزه که مشکل معیشت دارد انتظار خروجی بهینه داشت اظهار کرد: اکنون بخش خصوصی توفیق بیشتری در زبان آموزی دارد، در کانون زبان که وابسته به آموزش و پرورش است هر ترم ۳۰۰ هزار زبان آموز ثبت نام می‌کنند که ۵۰ درصد آنها در پایه دوم تا چهارم ابتدایی هستند. آموزش و پرورش باید تصمیم سختی بگیرد. آیا نمی‌شود آموزش زبان مدارس را به صورت پایلوت به کانون زبان سپرد؟ در کانون معلم دقیق انتخاب و آموزش داده می‌شود و به خروجی اش توجه می‌شود و زبان آموز انگیزه دارد. آموزش و پرورش می‌تواند اجرای آموزش زبان را به بخش خصوصی واگذار کند و خود برگزار کننده آزمون باشد. شک ندارم همین معلمان و دانش آموزان ما صاحب انگیزه می‌شوند.

وی که در برنامه تلویزیونی پرسشگر صحبت می‌کرد ادامه داد: اکنون مدارس نقاشی و کامپیوتر و ورزش و ... داریم، پیشنهاد می‌کنم مدارس خاص زبان انگیسی را در آموزش و پرورش داشته باشیم.

نظر شما