شناسهٔ خبر: 24275791 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

کتاب «اربعینیات» حاوی روایاتی در شان اهل بیت (ع)، رونمایی می شود

خبرگزاری شبستان: دبیر علمی همایش «علامه خفری» گفت: کتاب «اربعینیات»، حاوی ۱۲۰ روایت در شان اهل بیت (ع) از منابع شیعه و سنی که اثر علامه خفری است، رونمایی می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، حجت الاسلام محسن روحانی، دبیر علمی همایش «علامه خفری» امروز (5 اسفند) در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در شورای فرهنگ عمومی خفر و جهرم، همایشی در بزرگداشت علامه خفری برگزار شود، در جهرم یک دبیرخانه ایجاد شد و به شکل رسمی کار این همایش آغاز شد، گفت: رئیس هیئت علمی این همایش آیت الله بهشتی است.

 

وی با تاکید بر اینکه دکتر دژکام، دکتر کاکایی، دکتر عباسی و دکتر عباس زاده جز هیئت علمی این همایش هستند، اضافه کرد: دکتر عباس زاده هم دبیر علمی همایش است.

 

حجت الاسلام روحانی با اشاره به اینکه «علامه خفری» در علوم مختلف متخصص بوده است که 14 اثر فلسفی از وی به جا مانده است، افزود: وی در نجوم، ریاضیات، منطق، فقه، تفسیر و کلام آثاری به جا گذاشته است.

 

امام جمعه خفر جهرم با تاکید بر اینکه علامه خفری قریب به 30 اثر داشت، اظهار داشت: محور مقالات علامه خفری و علم کلام، علامه خفری و ملاصدرا و همچنین علامه خفری و مکتب فلسفی شیراز خواهد بود.

 

وی با اشاره به اینکه 2 پیش نشست برای این همایش در نظر گرفته شده که نخستین آن  در اردیبهشت ماه در شیراز برگزار شد، اضافه کرد: دومین پیش همایش هم در مجموعه عالی حکمت قم برگزار شد.

 

روحانی اضافه کرد: احیای آثار علامه خفری، مهمترین خروجی این همایش است، افزود: 16 رساله علامه خفری را بنیاد فارس شناسی در 2 جلد به چاپ رسانده است که در همایش رونمایی می شود.

 

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه او جز علمای شیعه بود که شاگردان زیادی را پرورش داد که شاگردان وی در اقصی نقاط جهان به تبلیغ پرداختند، افزود: علامه خفری مبدع ریاضیات نوین بوده است و علامه خفری، خواجه نصیر دوم ایران است و در این چهار و پنج قرن کمتر به وی توجه توجه کرده است.

 

حجت الاسلام روحانی با تاکید بر اینکه علامه خفری امروز در دنیا شناخته شده است، اظهار داشت: روز نخست این همایش از ساعت 9 اسفند از هشت و 30 دقیقه تا 18 برگزار می شود که دکتر جلالی، رئیس مرکز پژوهش های مجلس، دکتر ولایتی، مشاور رهبری انقلاب در امور بین المللی حاضر خواهند بود.

 

وی با اشاره به اینکه سخنرانی های علمی و ارائه مقالات خواهد بود و اختتامیه همایش در جهرم در روز دوم برگزار می شود که با حضور دکتر جوادی، معاون وزیر ارشاد خواهد بود و در این 2 روز هم از آثار وی رونمایی می شود، افزود: کتاب «اربعینیات»، حاوی 120 روایت در شان اهل بیت (ع) از منابع شیعه و سنی که اثر علامه خفری است، رونمایی می شود.

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سردیس علامه خفری رونمایی می شود، افزود: اولین بار است که همایش برای وی برگزار می شود و سعی داریم خیابانی به نام علامه خفری در شهر کاشان نام گذاری شود.

 

حجت الاسلام روحانی با تاکید بر اینکه یکی از دلایلی که علامه خفری کمررنگ شده به خاطر توجه زیاد به ملاصدرا است، تاکید کرد: برای این جشنواره 300 نفر مهمان حاضر می شوند.

 

وی با اشاره به اینکه دبیرخانه دائمی و مرکز پژوهشی علامه خفری راه اندازی خواهد شد، اظهار داشت: 13 مقاله در همایش ارائه می شود در مجموع قریب به 20 مقاله آمده و در 2 نوبت فراخوان دریافت شده است.

 

روحانی با تاکید بر اینکه باید آثار خطی وی را احیا کنیم تا فارسی ها بدانند که در حوزه نجوم بعد از خواجه نصیر کسی صاحب نام وجود داشته است، تاکید کرد: این همایش سال آینده در حوزه نجوم و ریاضی برگزار می شود که جرج صلیبای آمریکایی را برای سال آینده دعوت خواهد شد.

 

حجت الاسلام روحانی با اشاره به اینکه این همایش با پیام کتبی آیت الله جوادی آملی آغاز می شود، تاکید کرد: متاسفانه 50 سال است که علامه خفری سنگ قبر هم ندارد.

 

 

نظر شما