شناسهٔ خبر: 24275673 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور:

70 درصد جمعیت دامی کشور به صورت سنتی پرورش می‌یابند

نصر: مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور گفت: 70 درصد جمعیت دامی کشور به صورت سنتی پرورش می‌یابند.

صاحب‌خبر -

به گزارش نصر به نقل از ایسنا، داریوش جهان پیما در نشست کمیته ملی بیماری تب برفکی در تبریز با تأکید بر شناخت کامل زوایای فنی و علمی بیماری تب برفکی اظهار کرد: اهداف اصلی این کمیته بررسی وضعیت موجود، چالش‌ها و ارائه راهکارهای مناسب در خصوص این بیماری می‌باشد.

وی همچنین با اشاره به دسترسی کامل و آنلاین به آخرین و به‌روزترین آمار و اطلاعات و راهبردهای جهانی در خصوص این بیماری افزود: در حال حاضر چالش اصلی، انطباق این اطلاعات با شرایط و امکانات موجود کشور و بومی‌سازی آن جهت کنترل این بیماری است.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اهمیت انکارناپذیر استقرار پست‌های قرنطینه برای کنترل تردد و حمل و نقل دام زنده اظهار کرد: در تمام کشورهای موفق در زمینه کنترل بیماریهای دامی در دنیا، پستهای قرنطینه دامپزشکی با همکاری نیروهای نظامی و انتظامی برقرار شده و وظیفه اصلی نظارت بر تمامی ترددها و حمل نقل دامها بر عهده آنان می‌باشد.

وی ضمن تأکید بر اینکه مشکل عدم رعایت ضوابط بهداشتی-قرنطینه‌ای در صدر مشکلات کنترل بیماریها قرار دارد، گفت: عدم مشارکت ذینفعان (دامداران) در بحث کنترل بیماریها، کوچ رو بودن نیمی از جمعیت دام سبک کشور که به هنگام کوچ سالیانه 70 درصد پهنه کشور را زیر کوچ می‌برند.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه سیستم پرورشی 70 درصد جمعیت دامی کشور سنتی است افزود: در حال حاضر نیز در برخی از مناطق کشور، دامهای زنده در زاغه‌ها نگهداری می‌شود که امکان برقراری ضوابط امنیت زیستی در این زاغه‌ها عملا غیرممکن است.

وی خاطر نشان کرد: لزوم توجه به قرنطينه و نقل و انتقال دام و بهداشت و ميادين فروش دام زنده به عنوان محورهاي اصلي كنترل بيماري، اطلاع رساني به موقع و آموزش دامداران و بهره برداران دامي، بروزرساني سويه‌ها و تحت سويه هاي مورد استفاده در واكسن در موسسات داخلي توليد كننده واكسن، تأمين به موقع و مكفي واكسن تب برفكي توسط موسسات داخلي سازنده و توليد كننده واكسن، تأمين منابع مالي مكفي  براي ساخت واكسن در موسسات سازنده و توليد كننده واكسن، تأمين لجستيكي و مالي سازمان دامپزشكي كشور و ادارات كل دامپزشكي استانها به عنوان دستگاه تامين كننده بستر بهداشتي جمعيت دامي كشور و در نهایت انجام برنامه‌ريزي توسط موسسات سازنده واكسن براي تبديل پايه آبي به روغني در واكسن‌های تب برفكي مورد استفاده در فازهاي مختلف واكسيناسيون دامي، اصلی‌ترین مباحث و دغدغه‌های مطرح شده در این نشست بود.

«امیرحسین بهداد» - مدیرکل دامپزشکی استان نیز هدف از برگزاری این جلسه را بحث و تبادل نظر در خصوص آخرین وضعیت بیماری تب برفکی در کشور و همچنین اتخاذ تدابیر لازم جهت پیشگیری از شیوع بیماری در سال آینده اعلام کرد.

وی با اشاره به بحران بیماری تب برفکی در اواخر سال 94 و اوایل سال 95 و خسارات وارده به پیکره اقتصادی کشور گفت: همانند آن برهه زمانی در صورت عدم تأمین به موقع واکسن تب برفکی خطر شیوع مجدد این بیماری دور از ذهن نخواهد بود.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی عدم همخوانی اعتبارات تخصیص یافته با مسئولیت‌های واگذار شده به دامپزشکی را یکی از بزرگترین معضلات و مشکلات پیش رو عنوان کرد و افزود: باید برای کنترل بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام تدابیری اتخاذ شود.

بهداد ابراز امیدواری کرد: برگزاری چنین نشست‌های فنی تخصصی زمینه را برای انجام برنامه‌ریزی‌های لازم جهت جلوگیری از شیوع مجدد بیماری‌های دامی فراهم کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما