شناسهٔ خبر: 24274575 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گفت و گوی دستیار وزیر خارجه ایران با معاون وزیر خارجه مکزیک

تهران- ایرنا- 'محمد کشاورززاده' دستیار وزیر امور خارجه و مدیر کل آمریکای وزارت امور خارجه ایران و'لوئیس آلفونسو آلبا' معاون وزیر امور خارجه مکزیک در دیداری در مکزیکوسیتی پایتخت این کشور، بر گسترش روابط دو جانبه تاکید کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه سفارت ایران در مکزیک، دو طرف همچنین راههای افزایش همکاری ها میان ایران و مکزیک را مورد بررسی قرار دادند.
کشاورززاده در این دیدار با اشاره به اهمیت منطقه آمریکای لاتین در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که مکزیک و ایران به عنوان دو کشور دارای اقتصاد در حال توسعه که تجربیات خوبی در زمینه های توسعه فناوری دارند، از زمینه های زیادی برای همکاری برخوردارند و ایران برای گسترش همکاری ها آمادگی لازم را دارد.
وی با اشاره به توافق هسته ای، آن را یک دستاورد دیپلماسی چندجانبه توصیف کرد که از طریق آن یک بحران غیر ضروری حل شد و نشان داد که از طریق دیپلماسی و گفتگو می توان مسائل پیچیده را حل و فصل کرد. اما متاسفانه رهیافتی که آمریکا در پیش گرفته در جهت بی اعتبار کردن این توافق بین المللی است و در جهت این است که ایران از منافعی که در این توافق دارد محروم شود.
کشاورزاده ادامه داد: این رهیافت غیرسازنده فقط ایران را متضرر نخواهد کرد بلکه اثرات آن فراتر از این خواهد بود. انتطار ما از مکزیک به عنوان یک کشور صلح دوست و طرفدار چندجانبه گرایی این است که در این زمینه از اصول چندجانبه گرایی دفاع کند و این اقدام امریکا را بیشتر از آنچه که اکنون هست، در انزوا قرار دهد.
وی روند همکاری اقتصادی دوجانبه را خوب توصیف کرد و گفت: اگرچه رشد قابل توجهی در روابط اقتصادی ایران و مکزیک دیده می شود، اما با توجه به ظرفیت های اقتصادی دو کشور می توانیم اهداف بلندتری برای این همکاری ها تعریف کنیم.
لوئیس آلفونسو آلبا معاون وزیر امور خارجه مکزیک نیز در این دیدار به نوبه خود با ابراز خرسندی از روابط رو به گسترش بین دو کشور گفت که کشورش همواره خواهان رابطه احترام آمیز با ایران در همه زمینه ها بوده و این سیاست اصولی مکزیک است که برای تنوع بخشیدن به اقتصاد خود با کشورهای دارای قابلیت های بالا مانند ایران همکاری اقتصادی را توسعه دهد. وی افزود، کشورش از همکاری اقتصادی با ایران حمایت می کند.
وی با اشاره به اهمیت توافق هسته ای ایران گفت: مکزیک از ابتدا از برجام حمایت کرده و همچنان آن را یک موفقیت دیپلماتیک چندجانبه می داند که باید آن را حفظ کرد. آلبا افزود که کشورش همواره از یک سیاست متوازن حمایت کرده و گفتگو و چندجانبه گرایی را تنها راه حل برای پرداختن به مشکلات بین المللی می داند و از تهدیدهایی که در حال حاضر علیه چندجانبه گرایی صورت می گیرد نگرانی خود را اعلام می کند.
گفت و گوهای سیاسی ایران و مکزیک به ریاست دستیار وزیر خارجه کشورمان و مدیرکل امور آمریکای وزارت امور خارجه و خورخه آلوارز فوئنتوس همتای مکزیکی وی برگزار شد.
در این گفتگوها که چند تن از مقامات وزارت خارجه مکزیک از جمله امیلیو گرانادوس مدیرکل روابط اقتصادی دوجانبه، رودریگو پنیتادو دستیار امور حقوق بشر وزارت امور خارجه و ماروسیو ایبارا مدیرکل امور آمریکای وزارت خارجه مکزیک و محمدتقی حسینی سفیر کشورمان در مکزیک حضور داشتند، همکاری های دو کشور در زمینه اقتصادی، سیاسی، حقوق بشر و مسایل منطقه ای مورد علاقه دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش ایرنا، مدیر کل آمریکای وزارت امور خارجه ایران پیش از مکزیک، به ونزوئلا و اکوادور نیز سفر کرده بود. وی چهارشنبه گذشته در کاراکاس پایتخت ونزوئلا، گفت و گوهایی با «دلسی رودریگز» رئیس مجلس موسسان قانون اساسی ونزوئلا و همچنین «فلیکس پلاسنسیا» معاون منطقه ای وزارت امور خارجه این کشور انجام داد.
کشاورززاده همچنین در سفری دو روزه به کیتو پایتخت اکوادور در دیدار با برخی مقامات سیاسی واقتصادی این کشور شرایط فعلی را آماده تعمیق هر چه بیشتر مناسبات به ویژه در زمینه های اقتصادی و همکاری های بین المللی توصیف کرد.
اروپام**9234**1479

انتهای پیام /*

نظر شما