شناسهٔ خبر: 24274521 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

دفتر فدراسیون بین‌المللی کشتی باچوخه در ایران راه‌اندازی شد

با اعطای حکم رییس کمیته فرهنگی فدراسیون بین‌المللی کشتی باچوخه در ایران به یاسر موحدفرد (دبیرکل بنیاد فردوسی) از سوی محمدرضا ابراهیم‌آبادی (دبیرکل فدراسیون بین‌المللی کشتی باچوخه)، دفتر این فدراسیون بین‌المللی در ایران راه‌اندازی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایران آنلاین به نقل از روابط عمومی بنیاد فردوسی، کشتی باچوخه و آیین‌های فرهنگی آن، پیشینه چندهزار ساله در تاریخ ایران دارد که در شاهنامه فردوسی، آیین‌های پهلوانی و میراث مکتوب ایران از آن یاد شده است. کشتی باچوخه، یگانه آیین جهانی است که با همراهی هنرمندان نقالی، شاهنامه‌خوانی، هنرهای آیینی سنتی، هنرهای نمایشی و موسیقی سنتی و محلی ایرانی، هزاران مشتاق را در چندین روز پیاپی از طلوع خورشید تا غروب آفتاب گرد هم می‌آورد.

کشتی باچوخه توانسته با عنوان کشتی سنتی ایران از سوی فدراسیون جهانی کشتی (فیلا) برای راه‌اندازی فدراسیون بین‌المللی مجوز رسمی دریافت کند و در ۱۲ کشور دارای نمایندگی شده است.
کشتی باچوخه، کشتی پهلوانی و آیین‌های زورخانه‌ای، ورزش‌ها و آیین‌هایی ملی هستند که تا کنون توانسته‌اند به گونه بین‌المللی در دیگر کشورها نمایندگی دریافت کنند اما کشتی باچوخه، یگانه ورزشی در جهان است که ورزشکاران آن می‌توانند در چهار رشته دیگر از جمله جودو، کوراش، کشتی آزاد و کشتی پهلوانی با فن‌های کهن و سنتی ایرانی با حریفان خود دست و پنجه نرم کنند.
هیات رییسه فدراسیون بین‌المللی کشتی باچوخه شامل محمدهادی موذن (رییس)، امیدوار رضایی (قائم مقام)، عبدالرضا عزیزی (نایب رییس)، محمدرضا ابراهیم‌آبادی (دبیرکل)، محمدرضا طالقانی (مشاور عالی) و علی شمس (خزانه‌دار) هستند.
هیات مدیره دفتر فدراسیون بین‌المللی کشتی باچوخه در ایران شامل محمدرضا ابراهیم‌آبادی (رییس)، یحیی ابراهیم‌آبادی (دبیرکل) و محمد سالاری، علی سبحانی‌فر، ابوالفضل قناعتی، علی برغمدی، مهدی ابراهیم‌آبادی، ابراهیم شیردل و عیسی روحانی (اعضای هیات مدیره) هستند.
شایان ذکر است در آیین گشایش فدراسیون بین‌المللی کشتی باچوخه در ایران، یاسر موحدفرد با حکم (رییس کمیته فرهنگی) همکاری خود را با این فدراسیون بین‌المللی آغاز کرد. وی دبیرکل بنیاد فردوسی است و در کارنامه فرهنگی‌اش، دبیر ستاد ترویج فرهنگ پهلوانی کشور، رییس کمیته فرهنگی فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای ایران، دبیر شورای فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، مدیر کانون‌های فرهنگی هنری دانشگاه خواجه نصیر، دبیر کانون هنر نقالی و آیین‌های پهلوانی و مدیر باشگاه فردوسی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران دیده می‌شود.

اعطای حکم رییس کمیته فرهنگی فدراسیون بین‌المللی کشتی باچوخه در ایران به یاسر موحدفرد (دبیرکل بنیاد فردوسی) از سوی محمدرضا ابراهیم‌آبادی (دبیرکل فدراسیون بین‌المللی
کشتی باچوخه)
 

نظر شما