شناسهٔ خبر: 24274123 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

در گفت و گو با جی پلاس؛

ضایع ترین اشتباه داوری لیگ برتر ایران با دخالت آندو تیموریان + فیلم/ سلیمانی: این اشتباه قابلیت استعفای رئیس کمیته داوران را داشت

در حالی که آندارنیک تیموریان قصد داشت مانع از اتلاف وقت بازی تیمش شود، اوت اعلام شده به نفع پیکان را پرتاب کرد و همین توپ توسط بازیکنان مجید جلالی وارد دروازه گسترش فولاد شد تا یک اتفاق نادر در فوتبال ایران رخ دهد!

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ روز گذشته یکی از نادرترین اتفاقات در فوتبال ایران رخ داد که می تواند به سوژه رسانه های خارجی هم تبدیل شود. این اتفاق مشابه اتفاقی است که در جام جهانی 2006 رخ داد و گراهام پل، داور انگلیسی در جریان دیدار استرالیا و کراوسی به یوسیپ سیمونیچ بازیکن کرواسی کارت زرد نشان داد و تازه بعد از کارت زرد سوم بود که او را اخراج کرد. سیمونیچ در این بازی 4 کارت را به شخصه دید!

روز گذشته هم در جریان دیدار گسترش فولاد تبریز و پیکان، آندرانیک تیموریان (بازیکن گسترش فولاد) برای جلوگیری از اتلاف وقت، اوتی که به نفع پیکان اعلام شده بود را برای بازیکنان حریف پرتاب کرد و همین توپ 20 ثانیه بعد به گل سوم پیکان و شاگردان مجید جلالی تبدیل شد!

تخلف تیموریان در شروع بازی از چشمان داور و کمک داورهایش دور ماند تا یک اشتباه فاحش از سوی گروه داوری این مسابقه رخ بدهد. تصور کنید اگر بازی به سود پیکان نبود، چه اتفاقی رخ می داد؟ خوشبختانه گلی که گسترش فولاد از روی این صحنه دریافت کرد، تاثیری در روند بازی نداشت و فقط شکست این تیم سنگین تر شد.

قضاوت این بازی را رضا کرمانشاهی بر عهده داشت که رضا سخندان، بابک عباسقلی زاده و محمدحسین ترابیان او را کمک می کردند.

حیدر سلیمانی، پیشکسوت و کارشناس داوری در این باره با بیان اینکه اقدام تیموریان در شروع بازی با پرتاب اوت، نقض آشکار قانون است، به خبرنگار جی پلاس گفت: وقتی توپ به نفع پیکان بیرون رفته، تیموریان حق نداشته بازی را شروع کند. در این صحنه توپ با پای تیموریان به اوت می رود و خودش هم بازی را شروع می کند و توپ را برای بازیکنان پیکان پرتاب می کند.

داور باید بازی را متوقف می کرد

او با تاکید بر اینکه داور در صورت مشاهده این صحنه باید بازی را متوقف می کرد افزود: وقتی داور توپ را به نفع بازیکنان پیکان اعلام کرده، بازی از پرتاب توپ توسط تیموریان جلوگیری کند.

سلیمانی درباره اینکه آیا جریمه ای در انتظار آندرانیک تیموریان یا گروه داوری است، می گوید: جریمه سمت بازیکن منعطف نمی شود چون او پرتاب کننده است. در این صحنه خاطی و مقصر داور بازی است.

این کارشناس داوری همچنین با بیان اینکه از این اتفاقات در فوتبال وجود دارد، می گوید: تا زمانی که توپ گل نشده، داور می توانست بازی را متوقف کند اما چون بازی تمام شده، گل پیکان هم مردود اعلام نمی شود. حتی در چنین شرایطی کمیته انضباطی هم نمی تواند تصمیم بگیرد. کمیته داوران باید داور و کمک داور اول و داور چهارم را جریمه کند.

اگر پیکان با این گل برنده می شد، یک اتفاق وحشتناک رخ می داد!

او با بیان اینکه کمک داور اول و داور چهارم هم مرتکب اشتباه شدند، به جی پلاس گفت: اشتباه اول به داور بازی می گردد. توپ در جهتی است که کمک داور اول و داور چهارم می توانند به داور کمک کنند. در صحنه مورد نظر  کمک داور اول و داور چهارم در جریان بازی نیست. سه نفر مرتکب این خطا شدند. اگر پیکان دو بر صفر جلو نبود و با این تک گل برنده می شد، یک اشتباه وحشتناک رخ می داد و هرگز نباید این تیم داوری را می بخشیدند. حتی رییس کمیته داوران هم باید استعفا می داد. فدراسیون فوتبال و کمیته دواران باید با داور، کمک اول و داور چهارم برخورد کند.

تیموریان زرنگی کرد و مقصر نیست

سلیمانی ادامه داد: بازیکن در این صحنه مقصر نیست. بازیکنان معمولا در زمین سعی می کنند داور را فریب بدهند. این را می شود به پای زرنگی تیموریان گذاشت.

به گزارش جی پلاس، در این صحنه رضا سخندان به عنوان داوری که شانس قضاوت در جام جهانی را هم دارد، ظاهرا نمی تواند در اداره بازی به داور وسط کمک کند. باید دید کمیته داوران و فدراسیون فوتبال چطور با نقض آشکار قوانین اولیه فوتبال برخورد می کنند.

نظر شما