شناسهٔ خبر: 24273242 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چین هدف تحریم های آمریکا علیه کره شمالی

پکن - ایرنا - دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا با اعلام شدیدترین تحریم های این کشور علیه کره شمالی در قالب بسته بزرگ تحریمی، به نظر می رسد چند کشور دیگر از جمله چین را هدف قرار داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا در قالب تحریم های روز گذشته آمریکا علیه کره شمالی، 56 کشتی، شرکت کشتیرانی و یک شخص حقوقی به لیست تحریم های آمریکا علیه کره شمایل اضافه شدند که شماری از این کشتی ها و شرکت های تجاری چینی هستند.
در شرایطی که روابط دو کره در حال بهبود است و تنش ها در شرف کاهش است، آمریکا سرسختانه ترین تحریم ها را علیه کره شمالی اعمال کرده است.
این تحریم ها دقیقا در زمانی اعلام می شود که هیاتی به ریاست 'کیم یونگ چول' ژنرال ارشد سابق کره شمالی در راس یک هیات به کره جنوبی سفر کرده است.
همزمان دو کره اعلام کرده اند بزودی گروه های کاری آنها بحث درباره حضور هیات ورزشی کره شمالی در پارالمپیک زمستانی پیونگ چانگ نیز را شروع می کنند.
تحریم هایی که ترامپ اعلام کرده بنوعی چین را نیز هدف گرفته است این در شرایطی است که در هفته گذشته وزارت خارجه چین از همه کشورها خواست از بهبود روابط دو کره حمایت کنند.
تحریم های آمریکا علیه کره شمالی نشان می دهد واشنگتن، چرخه ها و ساختارهای اقتصادی چین و روسیه را که به باور آن کشور با کره شمالی در ارتباط هستند هدف قرار داده است.
وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرده است کشورهای دیگر حق تعاملات تجاری با 9 شرکت کشتیرانی چین، هنگ کنگ، سنگاپور و پاناما و همچنین 16 شرکت کشتیرانی کره شمالی را ندارند و 19 کشتی با پرچم کره شمالی نیز حق تجارت ندارند.
تحریم ها پس از آن اعلام می شود که ایوانکا ترامپ دختر و مشاور رییس جمهور آمریکا در سفر به کره جنوبی به 'مون جائه این' رییس جمهور این کشور گفت که کشورش باز هم فشارهای اقتصادی بر کره شمالی را افزایش خواهد داد.
اعمال تحریم های آمریکا علیه چین به نظر می رسد علاوه بر اهداف سیاسی، مقاصد تجاری نیز دارد واشنگتن در چند ماه گذشته جدا از اعمال چنین تحریم هایی که غیر مستقیم چین را نیز در بر می گیرد از طریق اقدامات دامپینگی به دنبال محدودیت های تجاری این کشور در آمریکا است که با واکنش مقامات چینی مواجه شده است.
در واکنش به دامپینگ آمریکا علیه چین؛ وزارت بازرگانی چین امروز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد آمریکا ناقض مقررات سازمان تجارت جهانی است و علیه شرکت های مختلف تبعیض قایل می شود.
این بیانیه تصریح می کند دولت آمریکا کارکنان بخش ها و نهادهای دولتی را از خرید تلفن های هوشمند شرکت های مخابراتی 'هواوی' و 'زد تی یی' چین منع کرده است.
شماری از سناتورهای آمریکا طرح ممنوعیت خرید این تلفن ها را ارایه کرده اند و مدعی هستند که چین با استفاده از تلفن های هوشمند علیه آمریکا جاسوسی می کند.
وزارت بازرگانی چین تصریح کرده است آمریکا به تجارت معمول شرکت های چینی در آن کشور ضربه می زند و در حال زیر پا گذاشتن مقررات تجارت جهانی است و صراحتا علیه شرکت های چینی تبعیض قایل می شود.
آمریکا ارتباطات دولتی خود را نیز با شرکت های مشهور اینترنتی و مخابراتی چین به نام های 'هواووی' و 'زد تی یی' قطع کرده است که این مورد اعتراض جدی چین را به دنبال داشته است.
این دو شرکت در بیانیه هایی آورده اند مدتی است نتوانسته اند با طرف های دولتی آمریکا ارتباط کاری و تجاری داشته باشند و فعلا چنین مناسبات تجاری میان طرفین میسر نیست و آنها شامل ممنوعیت شده اند.
آساق**231**1904**

انتهای پیام /*

نظر شما