شناسهٔ خبر: 24272595 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌آنالایز | لینک خبر

وزارت ICT به وضعیت کسب و کارهای استانی بی‎توجه است

صاحب‌خبر -

در حال‎حاضر یکی از مهم‎ترین چالش‎های دولت ایجاد اشتغال و توجه به دغدغه های اقتصادی مردم است و با توجه به نقش و ظرفیت فناوری اطلاعات و ارتباطات در اشتغال زایی و کارآفرینی، مسوولان دولتی به کرات تاکید کرده‎اند توجه ویژه‎ای به این حوزه دارند. به خصوص آذری جهرمی وزیر ICT نیز در این رابطه اعلام کرده است که در برنامه چهار ساله در وزارت ارتباطات دولت دوازدهم قصد داریم تا بیست هزار استارت آپ ، 10 هزار شرکت متوسط، 100 شرکت بزرگ و پنج شرکت بین‎المللی را ایجاد کنیم.
اما برخی از کارشناسان بخش خصوصی حوزه فاوا بر این باورند که وزارت ICT مدل درستی برای اشتغال زایی در حوزه فناوری اطلاعات ارایه نکرده و حمایت ها معطوف به چند شرکت بزرگ می‎شود. 
به گونه‎ای که شرکت‎های بزرگ حوزه بزرگ تر و شرکت‎های کوچک و متوسط به دلیل سیاست‎گذاری‎های اشتباه به تدریج از گردونه بازار خارج می شوند و این در استان‎ها بیشتر از پایتخت محسوس است.


 ورشکستگی شرکت‎های کوچک
سعید مشهدی، رییس سازمان نظام صنفی استان قم ضمن انتقاد از شیوه حمایت وزارت ICT از شرکت‎های حوزه فاوا به فناوران گفت:  در حال حاضر 70 تا 80 درصد از حجم بازار ICT در اختیار 30 شرکت که عمدتا در بخش اپراتورها و FCP ها فعال هستند قرار دارد. درحالی که 70 درصد از اشتغالزایی این حوزه عمدتا در شرکت‎هایی است که گردش مالی کمتر از 30 درصد دارند.
 وی افزود: این موضوع نشان می‎دهد که سیاست‎گذاری درستی برای اشتغال‎زایی در حوزه فاوا صورت نگرفته و شرکت‎های بزرگ هر روز بزرگ‎تر و شرکت‎های کوچک که حجم زیادی اشتغال زایی ایجاد کرده‎اند، هر روز کوچک‎تر و ناتوان‎تر می‏شوند.
مشهدی با ذکر مثالی توضیح داد: در زنجیره ارزش صنعت نشر هر بخش سهمی از قیمت تمام شده کتاب را می‎برد به طور مثال از نویسنده، تایپیست و صفحه آرا گرفته تا چاپخانه، مرکز پخش و خرده فروش هر کدام بخشی از هزینه را دریافت می کنند ولی متاسفانه در صنعت محتوا دقیقا در نقطه مقابل عمل می‎شود. یعنی کسی که محتوا را تالیف می‎کند هزینه می‎دهد، کسی که محتوا را دیجیتال می‎کند هزینه می‎دهد ، کسی که محتوا را از طریق مراکز داده در اختیار می گذارد، هزینه می‎دهد و از ترافیک حاصل شده اپراتورها و FCP ها و شرکت زیرساخت استفاده می‎کنند و بدتر اینکه وزیر محترم که تمایل دارند قیمت اینترنت را کاهش دهند از سهم تولیدکنندگان محتوای داخل مایه می گذارند نه از اپراتورها. دقیقا نقش سازمان تنظیم نقش حمایتی از شرکت‎های بزرگ هست که اشتغال زیادی هم ایجاد نمی‎کنند و هیچ مصوبه هم در این خصوص ندارند. 


 ادعای دروغ اشتغال‎زایی
رییس سازمان نظام صنفی رایانه‎ای استان قم همچنین با بیان اینکه افزایش حجم اشتغال در حوزه فناوری اطلاعات دروغی بیش نیست، گفت: اگر عده‎ای به کسب و کارهای نوین روی آورده‎اند، به دلیل جبر زمانه بوده و وزارت ICT در ایجاد این نوع کسب و کارها دخالتی نداشته است.
مشهدی افزود: من نمی‎خواهم بدبینانه به این موضوع نگاه کنم. اما واقعیت این است که مدل کسب و کار در حوزه تغییر کرده و قدر مطلق اشتغال ایجاد شده صفر است.
وی اضافه کرد: دولت مدعی است که برای ایجاد کسب و کارهای نوین موانع را برداشته است. در حالی که این وظیفه دولت است که موانع کسب و کارها را بردارد و می‎توان گفت کار خاصی برای استارت‎آپ‎ها نکرده و فقط اجازه داده که آنها کار کنند.
وی ادامه داد: در واقع یکی از تعاریف استارت‎آپ این است که کسب و کار مبهمی را وارد چرخه اقتصاد کند که هیچ وجود خارجی نداشته است و دولتمردان ادعا کرده‎اند که مانع این حرکت نشده‎اند. این چه کمک و منتی هست که می‎گذارند .
مشهدی گفت: ابتدای سال جدید وزیر وقت وزارت ارتباطات گفت: می خواهیم 100 هزار نفر در حوزه ICT اشتغالزایی داشته باشیم، در صورتی که کسب و کارها در این حوزه به خاطر شرایط اقتصادی هر روز بدتر می شود و شرکت ها مجبور به تعدیل نیرو هستند و اگر اشتغالی در کسب و کارهای جدید شکل می‎گیرد از افراد آزادکار (Freelancer)  به وجود آمده که تا کنون برای شرکت‎ها و سازمان‎های دیگر کار کرده و این همه انباشت فارغ التحصیلان بیکار حوزه فناوری اطلاعات هم به خاطر نداشتن ارزیابی صحیح از وضعیت و چرخش شغل در این صنعت نشات می‎گیرد.
وی افزود: چرا در جلسه‎ای که سه معاون رییس جمهور و سه وزیر جمع می‎شوند و از کسب و کار بزرگی حمایت می‎کنند، ولی همان کار در شکل کوچک‎تر در استان‎ها با مشکلات عدیده مواجه است. حداقل می‎شد با بخشنامه‎ای موقتا این مشکلات را رفع کرد تا به روش اصولی بتوان آن را رفع مشکل کرد.


 شرایط بد شرکت‎های ICT استان‎ها
مشهدی در ادامه با بیان اینکه وضعیت شرکت‎های فعال حوزه فاوا در استان ها بسیار بدتر از تهران است، گفت: وزیر و سایر دولتمردان ما توجهی به کسب و کار در استان ها ندارند و معمولا راهکارهایی که برای توسعه کسب و کار استان ها پیشنهاد می دهند، غیرکاربردی است و نتیجه ای در بر ندارد. 
وی افزود: به طور مثال طرح تکاپو که قرار است از فعالیت های خلاقانه و کارآفرینی در حوزه فناوری اطلاعات حمایت ویژه کند، در استان هایی پیاده شده که از ضریب آمادگی الکترونیکی پایین تری در مقایسه با استان قم برخوردار هستند و این یعنی سپردن کار به کارندان‎ها و نداشتن مدل توسعه اشتغال و تازه. وقتی جالب تر می‎شود که ببینید مدل توسعه و اشتغالزایی در این صنعت با صنعت دامداری یکی هست و هر دو با یک مدل واحدی در حال توسعه هستند. وقتی در این فضا از صنف هیچ درخواستی نمی‎شود و حتی برای اینکه هیچ مانع و پاسخی هم نخواهند بدهند به مجموعه تشکل‎های حوزه ICT که در نوع خود در تمام صنایع منحصر به فرد است (حدود 20 تشکل ثبت شده ) اقدام به تاسیس تشکلی جدید می‎ کنند که در این فضا افراد جوان تر را راحت تر می‎توانند راضی کنند .
وی با بیان اینکه استان قم در زمینه تولید محتوا بسیار خوب عمل کرده و شرکت‎های فعال زیادی در این حوزه کار می کنند، گفت:  با توجه به این امر تاکنون چندین  نامه درباره هزینه ترافیک به وزیر ارتباطات فرستاده و درخواست کرده ایم که مقررات مناسبی حداقل ذیل بسته اشتغال فراگیر مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و بندهای مرتبط با وزارت فناوری ارتباطات و اطلاعات وضع شود که متاسفانه با جواب های کاملا بی ربط و دور از انتظار مواجه شدیم . البته شاید همانند برخی از کسب و کارهای بزرگ از لابی قدرتمندی برخوردار نبوده ایم.
رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای قم افزود: استان‎ها دارای ظرفیت‎های بالقوه بسیاری هستند که با حمایت وزارت ICT می‏توانند کسب و کارهای جدیدی را ایجاد کنند و هر استان استارت‎آپ‎های خود را داشته باشند. ما اگر اکو سیستم کسب و کارهای مرتبط با فناوری اطلاعات که می تواند شامل IoT و کلان داده ها و سایر موارد دیگر باشد، درست مدل کرده و تمام بخش های این صنعت را در جای خود به کار بگماریم، نه تنها از مزایای اشتغال آن بهره می بریم بلکه از مزیت های ذاتی حوزه ICT که همان افزایش بهره وری و کمک به ارتقای سطح دانش جوامع است هم بهره خواهیم برد.
وی گفت: نداشتن نقشه راه پاشنه آشیل وزارت فناوری ارتباطات و اطلاعات است که می تواند تمام امیدهای کسب و کارها را بر باد دهد. (منبع:فناوران)

برچسب‌ها:

نظر شما