شناسهٔ خبر: 24272552 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری | لینک خبر

استفاده از اساتید آشنا به محیط کسب و کار در دانشگاه‌ها ضروری است

صاحب‌خبر -


مشاور ستاد توسعه صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی به کارگیری اساتید آشنا به محیط کسب و کار در دانشگاه ها را زمینه ایجاد ارتباط صنعت و دانشگاه دانست.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، احمد بیرانوند مشاور ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ایده پردازی هوایی و هوانوردی، با اشاره به اینکه استفاده از اساتید آشنا به کسب و کار ضروری است، گفت: نمی توان در حوزه دانشگاه کارآفرینی داشت و کسب وکار راه اندازی کرد؛ اما برخی از اساتید این دانشگاه ها هیچ سابقه اجرایی در این زمینه نداشته باشند؛ این مسئله به طور حتم برای تبدیل ایده به ثروت در محیط دانشگاه ها محدودیت ایجاد کرده است.
وی افزود: یکی از راهکارهای اصلی جسورکردن دانشگاه ها به منظور توجه به حوزه کارآفرینی را، اولویت در بکارگیری اساتیدی دانست که به حوزه اجرایی و کسب و کار نیز آشنایی لازم داشته باشند.
به گفته بیرانوند، صرف اینکه یک نفر با یک مدرک تحصیلی بالاتر بخواهد به دانشجویان درس دهد، نمی تواند برای آنها آینده کاری ایجاد کند؛ در برخی رشته ها مشاهده می شود که یک دکتر یا فوق لیسانس بدون سنخیت رشته ای به دانشجویان غیرمرتبط درس می دهد. این مساله در حوزه کسب و کار یک آفت است.
وی با تاکید بر اینکه، ارتباط صنعت و دانشگاه نباید تشریفاتی باشد، گفت: اساتید باید به این حوزه توجه کنند؛ بسیاری از اساتید تحصیلکرده هستند اما فرصت اینکه در دانشگاه تدریس کنند، ندارند درحالی که باید از آنها نیز کمک گرفته شود.
مشاور عالی ستاد توسعه صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی در ادامه بیان کرد: به طور معمول کسانی که قدرت جسارت و اظهارنظر دارند، به حوزه ایده پردازی وارد می شوند و ارتقای فناوری و کسب امتیازات صنعتی بخش هایی از صنعت کشور، به طور حتم حاصل ایده پردازی اتاق های فکر دانشجویی است.

باید شرایط تبدیل ایده به محصول را درکشور فراهم کنیم
در ادامه این مراسم، مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران نیز گفت: وجود ظرفیت عظیم و بالقوه در انجمن های علمی دانشگاه ها و فعالیت حدود 180 انجمن علمی در حوزه های مختلف در دانشگاه تهران، پتانسیل خوبی برای کشور محسوب می شود.
وی افزود: البته از ظرفیت های موجود مانند توان دانشگاه و دانشگاهیان به صورت صحیح برای رفع این مشکلات استفاده نکرده ایم و این سرمایه مغفول مانده است.
معاون فرهنگی دانشگاه تهران با بیان اینکه در کشور ما حلقه مفقوده ای بین ایده و محصول وجود دارد، اظهار کرد: تجربه نشان داده است که گاهی اوقات ایده های بسیار خوبی وجود دارد اما در مکانیزم تبدیل آن به محصول ضعف داریم؛ چراکه بسیاری از ایده پردازان گله مند هستند که به دلایل مختلفی که به آنها اعلام شده نتوانسته اند ایده های خود را به محصول تبدیل کنند.
سرسنگی تاکید کرد: برگزاری جشنواره ایده پردازی و ارائه ایده های ناب، اقدامی بسیار شایسته است اما یک ایده هنگامی کامل می شود که تبدیل به یک محصول نهایی و قابل استفاده شود.
نخستین جشنواره ایده پردازی هوایی و هوانوردی، با حمایت ستاد هوایی و با همکاری انجمن های علمی کارآفرینی و هوافضای دانشگاه تهران برگزار شد و این جشنواره، با تجلیل از ایده های برتر و شایسته تقدیر  30 بهمن در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران به پایان رسید.
پایان پیام/23

نظر شما