شناسهٔ خبر: 24272400 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

جنگ آينده در منطقه، آخرين جنگ خواهد بود

عطوان با محكوم كردن اقدام برخي کشورهاي عربی در عادي‌سازي رابطه با اسرائیل: اگر جنگي در منطقه رخ دهد اسرائيل و متحدان عربش هزينه گزافي پرداخت خواهند كرد.

صاحب‌خبر -

 به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما روزنامه الكترونيكي راي اليوم تحليل هفتگي عبدالباري عطوان را منتشر كرد.
سردبير راي اليوم در تحليل هفتگي خود که به صورت ويدئويي ارائه مي کند، گفت: اوضاع منطقه به شدت پيچيده شده و درک آن بسيار سخت است. من هيچگاه گمان نمي‌کردم که منطقه اين گونه دچار فروپاشي و غيرعادي شود. سخنان عادل الجبير وزير خارجه سعودي براي من تعجب‌آور بود. او در کنفرانس آفريقايي گفت ايران تنها و بزرگ‌ترين خطر نه فقط براي منطقه بلکه براي جهان است.

اگر قبول کنيم که ايران خطر است پس اسرائيل چيست؟ آيا اسرائيل که اراضي سوريه و فلسطين و لبنان را اشغال کرده و تمام منطقه را تهديد مي‌كند و فلسطينيان نوار غزه را در محاصره قرار داده و در کرانه باختري آنها را مورد اذيت و آزار قرار مي‌دهد، خطر نيست؟ اسرائيل که الحاق شهرک‌هاي صهيونيست‌نشين را به اراضي اشغالي تصويب کرده و قدس را پايتخت خود مي‌داند و از دونالد ترامپ در اين مورد تأييديه گرفته است، به هيچ عنوان خطرناک نيست؟ آيا اسرائيل دوست است؟ اين، بسيار وحشتناك است.

مصر اعلام كرده است كه بزرگترين قرارداد گازي در تاريخش را به ارزش پانزده ميليارد دلار با اسرائيل امضا كرده تا گاز را از اسرائيل وارد كند. نتانياهو مطمئنا از اين قرارداد بسيار خشنود است و مي‌گويد كه مي‌توانم با آن بيمارستان و مدرسه بسازم و براي اسرائيلي‌ها رفاه ايجاد كنم. آنها از اين قرارداد براي خريد سلاح براي جنگ‌هاي آينده عليه منطقه عربي استفاده مي‌كند اما اين مورد را علنا اعلام نمي‌كنند.

مصر از لحاظ منابع گازي خودكفاست. اين قرارداد در واقع بازاريابي براي گاز اسرائيل در منطقه عربي و شايد براي عربستان سعودي باشد. ما به عنوان عرب، به بازارياب گاز اسرائيل تبديل شده‌ايم. تيم هندبال اسرائيل در مسابقات دوحه شركت مي‌كند و آويخاي ادرعي سخنگوي ارتش اسرائيل به مهمان ثابت الجزيره تبديل شده است. او در زمان سرنگون شدن اف-16 اسرائيل دايما در الجزيره در حال اعلام مواضع اسرائيل بود.

mp4
<div id="video-display-embed-code_1933228" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2040456/1933228?width=340&height=240"></script></div>

اسرائيل اعلام كرده كه روابطش با امارات افزايش پيدا كرده و اين در حالي است كه نتانياهو جنگي بزرگ را در منطقه به راه انداخته است. تشكيلات خودگردان اعلام مي‌كند كه روابطش را با آمريكا قطع كرده اما در عين حال با اسرائيل رابطه دارد و هماهنگي امنيتي را كنار نگذاشته است. چگونه مي‌توان با آمريكا بر سر اعلام قدس به عنوان پايتخت اسرائيل قطع رابطه كرد اما با اسرائيل رابطه داشت؟

سخنان عادل الجبير در مورد ايران، هم‌راستا با سخنان بنيامين نتانياهو در كنفرانس امنيتي مونيخ است. او گفت در زمان مناسب به تجاوزات ايران پاسخ خواهد داد. اما سئوال اينجاست كه چه كسي به كشورهاي عرب تعدي کرده و چه كسي به مسلمانان و منطقه تجاوز كرده است؟ فرمانده نيروي هوايي اسرائيل اعلام كرد كه در پنج سال گذشته يك‌صد بار سوريه را بمباران كرده‌اند. آيا با اين صد حمله هوايي مانع از ورود صد و پنجاه هزار موشك به جنوب لبنان شده است؟ مقامات آمريكايي هم بارها تهديد كرده‌اند كه بازوهاي ايران يعني حزب الله و حشد الشعبي را قطع خواهد كرد. اين همه تهديد براي چيست؟ چرا اسرائيل هار شده است؟ واقعيت اين است كه اسرائيل نمي‌تواند و ديگر قدرت آن را ندارد كه اراده خود را بر منطقه تحميل كند.

آمريكا در شرق فرات در سوريه مستقر شده و مي‌خواهد رژيمي کردي را بوجود آورد و سوريه را تقسيم كند. چرا مي‌خواهد سوريه را تجزيه كند؟ زماني که نيروهاي سوريه و متحدانش به سوي شرق فرات رفتند آمريكا آن‌ها را بمباران كرد، زيرا آمريكا مي‌خواهد مانع از دستيابي دولت سوريه به همه منابع نفت شود. 50 درصد از منابع نفت سوريه در شرق فرات قرار دارد. اين علت اصلي حمايت آمريكا از كردها و تلاش براي ايجاد ارتشي سي هزار نفره است. ما از سوريه حمايت مي‌كنيم و از توطئه ضد سوريه خبر مي‌دهيم اما در عين حال به شدت بمباران غوطه شرقي را محكوم مي‌كنيم.

ما با كشتن انسان‌هاي بيگناه مخالفيم. ما گلوله‌باران دمشق را هم محكوم مي‌كنيم. سوريه نيازمند آتش بس سريع است. كشورهاي عرب سوريه را رها كرده‌اند. آنها بذر فتنه را در سوريه پاشيدند و رفتند. چرا كشورهاي عرب منطقه خليج فارس براي سوري‌هايي که كشته مي‌شوند كاري نمي‌كنند؟ چرا آمريكا و فرانسه و انگليس كاري نمي‌كنند؟ علت آن است كه اين كشورها خواهان استمرار اين بحران هستند. ما همه سوري‌ها را از خود و از خانواده خود مي‌دانيم.

منطقه در آستانه جنگ قرار دارد. كارشناسان حاضر در مونيخ اعلام كردند كه منطقه در لبه پرتگاه جنگ قرار دارد، همان گونه كه جهان در لبه پرتگاه جنگ قرار گرفته است. آن‌ها تشكيلات كاخ سفيد و شخص دونالد ترامپ را سرزنش كردند كه باعث افزايش تنش‌ها مي‌شوند. هدف جنگ آينده تأمين امنيت اسرائيل است. گروهي از كشورهاي عرب وارد محور اسرائيل شده‌اند و حاضرند ضد هر محور عربي ديگر به ويژه محور مقاومت وارد عمل شوند.

ممكن است تنش بر سر منابع گاز در درياي مديترانه يا شرق فرات جرقه اول اين جنگ باشد. ترامپ يك ماه ديگر توافقنامه هسته‌اي را لغو خواهد كرد. اين، تنش واقعي است. آن‌ها خواهان ايجاد جنگ هستند. سيد حسن نصرالله گفت كه «اگر مقامات عالي دفاعي لبنان به ما اجازه دهند همه سكوهاي گاز اسرائيل را در مديترانه نابود خواهيم كرد». اين منابع گاز متعلق به اسرائيل نيست. اين منابع متعلق به ملت‌هاي عرب و ملت فلسطين است. مصر، لبنان، سوريه، فلسطين و تركيه هم‌مرز با مديترانه هستند. اسرائيل در حال سرقت منابع گاز آن‌هاست اما ما به بازارياب گاز اسرائيل تبديل شده‌ايم.

اگر جنگي رخ دهد، آخرين جنگ خواهد بود. صد و پنجاه هزار موشك حزب الله را تصور كنيد، چند برابر آن را از سوي ايران، عراق، سوريه و فلسطين اشغالي و نوار غزه تصور كنيد. در اين صورت اسرائيل و همه كساني که به عادي‌سازي روابط با آن روي آورده‌اند هزينه گزافي پرداخت خواهند كرد.

 

نظر شما