شناسهٔ خبر: 24272238 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دانشمندان دانشگاه "کالیفرنیا جنوبی" مطرح کردند

تشخیص پارکینسون از طریق تجزیه و تحلیل اشک‌های بیمار

دانشمندان دانشگاه "کالیفرنیا جنوبی" معتقدند که از طریق تجزیه و تحلیل اشک‌های مبتلایان به پارکینسون می‌توان بیماری آنها را زودتر از قبل تشخیص داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، دکتر "مارک لو" (Mark Lew)و دیگر محققان این مطالعه، تصمیم به مطالعه درباره اشک‌ها گرفتند، به دلیل این واقعیت که اشک‌ها حاوی پروتئین‌هایی هستند که از طریق غده اشک در پاسخ به سیگنال‌های عصبی تولید می‌شوند. از آنجا که پارکینسون روی عملکرد عصب خارج از مغز تاثیر میگذارد، فرض بر این بود که هرگونه تغییر در عملکرد عصب باعث تغییر در سطوح پروتئین در اشک می‌شود.

دانشمندان نمونه‌های اشک 55 فرد مبتلا به پارکینسون را همراه با نمونه‌هایی از اشک 27 فرد سالم که سن وجنسیتی یکسان با آن 55 فرد داشتند، مورد بررسی قرار دادند.

آنچه که دانشمندان دریافتند این بود که سطح، نسخه پایه پروتئین "آلفا سینوکلین" (alpha-synuclein) در اشک‌های بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون پایین‌تر بود، در حالی که سطح نسخه دیگری از این پروتئین بنام "اُلیگومریک آلفا سینوکلین" (oligomeric alpha-synuclein) در همان گروه از افراد بالاتر بود.

اکنون دانشمندان تصمیم دارند این آزمایش را در سطح وسیع تری اجرا کنند تا ببینید آیا تغییرات سطح پروتئین می‌تواند قبل از اینکه دیگر علائم ظاهر شوند، تشخیص داده شود یا خیر.

دکتر لو می‌گوید: چون پروسه بیماری پارکینسون می‌تواند سال‌ها یا دهه‌ها قبل از ظهورعلائم شروع شود، یک نشانگر زیستی مانند این می‌تواند در تشخیص و یا حتی درمان زودتر این بیماری مفید باشد.

انتهای پیام

نظر شما