شناسهٔ خبر: 24272210 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

افزایش چشمگیر قیمت هفتگی نفت در بازارهای جهانی

تهران-ایرنا- قیمت نفت های خام پایه اروپا و آمریکا هفته گذشته برای دومین هفته متوالی افزایش پیدا کرد، قیمت نفت خام برنت دریای شمال حدود 3.7 درصد و قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا حدود سه درصد افزایش پیدا کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا، خبرگزاری رویترز انگلیس اعلام کرد، قیمت های نفت دیروز (جمعه) به دلیل بسته شدن میدان نفتی الفیل لیبی و اظهارات مقامات عربستان مبنی بر موثر بودن توافق کاهش تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به بالاترین سطح در بیش از 2 هفته گذشته رسید.
لیبی از میدان نفتی الفیل روزانه 70 هزار بشکه نفت تولید می کند. این عضو اوپک با وجود ناآرامی های داخلی، حدود یک میلیون بشکه در روز نفت تولید می کند.
قیمت نفت برنت دریای شمال در پایان معاملات بعد از ظهر دیروز بازار لندن با 92 سنت یا 1.4 درصد افزایش نسبت به روز پیش از آن به 67 دلار و 31 سنت در هر بشکه رسید. در ساعات میانی دیروز، قیمت این نفت تا 67 دلار و 37 سنت نیز صعود کرد که بیشترین قیمت از هفت فوریه (18 بهمن) است.
قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز در پایان معاملات دیروز بازار نایمکس این کشور با 78 سنت افزایش به 63 دلار و 55 سنت در هر بشکه رسید. قیمت این نفت دیروز بین 62 دلار و 33 سنت و 63 دلار و 73 سنت در هر بشکه تغییر کرد.
به گزارش ایرنا، اوپک در نشست رسمی 30 نوامبر 2016 (دهم آذرماه ) 1395 خود در وین، برای نخستین بار از سال 2008 میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند.
براساس این توافق، مقرر شد اوپک یک میلیون و ٢00 هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد.
ایران، نیجریه و لیبی تا رسیدن به سطح تولید پیش از بحران خود از برنامه کاهش تولید اوپک مستثنی شدند.
14 کشور الجزایر، آنگولا، اکوادور، گینه استوایی، گابن، ایران،عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات متحده عربی و ونزوئلا عضو اوپک هستند.
اوپک همچنین موفق شد بیستم آذرماه 1395، تولیدکنندگان نفت غیراوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، جمهوری آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد.
این تولیدکنندگان نیز در مجموع با کاهش 600 هزار بشکه در روز از تولید نفت خود موافقت کردند.
توافق کاهش تولید تا پایان سال 2018 تمدید شده است و همه کشورهای عضو موظف به تبعیت از آن هستند.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام**1063**6075

انتهای پیام /*

نظر شما