شناسهٔ خبر: 24271850 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ساخت چهار واحد گلخانه تحقیقاتی در شهرستان محلات

چهار واحد گلخانه تحقیقاتی در پژوهشکده ملی گل و گیاه محلات ساخته شد.

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز اراک ؛ رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاه زینتی از ساخت چهار واحد گلخانه تحقیقاتی در پژوهشکده ملی گل و گیاه محلات خبر داد .
شفیعی افزود : برای احداث این گلخانه ها که هر یک از آنها 180 متر مربع وسعت دارند، سه میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
او اظهارکرد : گلخانه های احداث شده با استفاده از پوشش پلی کربنات به جهت استقامت بالا و تبادل حرارتی پایین آن، احداث و راه اندازی شده است.
شفیعی بیان کرد : با توجه به فصول سال و گرم و سرد شدن متوالی ورق های پلی کربنات با توجه به میزان درصد عبور نور سهم بسزایی در کنترل گرما و سرما دارند.
او بیان کرد : این گلخانه ها برای اجرای طرح های تحقیقاتی کاربرد دارند و قبل از ساخت این گلخانه ها، پژوهشکده دارای چهار گلخانه شیشه ای و پلاستیکی بود که اکنون شمار آنها به هشت واحد گلخانه ای افزایش یافت.
رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاه زینتی گفت : گلخانه های تحقیقاتی، هشتم اسفندماه سال جاری با حضور رئیس موسسه تحقیقات باغبانی کشور به طور رسمی بهره برداری می شود.
شفیعی بیان کرد: هفته آینده از گنجینه گل های پیازی ایران هم بهره برداری و ارقام جدید فریزیا و آماریلیس نیز رونمایی می شود.
او در ارتباط با گنجینه گل های پیازی گفت : نخستین بار در کشور گنجینه گیاهان زینتی پیازی گلخانه ای درفضای گلخانه ای این پژوهشکده دایر شده است.
رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاه زینتی گفت:این گنجینه با هدف دستیابی به مواردی از قبیل حفظ ذخایر ژنتیکی، تاسیس بانک ژن گونه های گیاهی، برپایی نمایشگاه عرضه گیاهان زینتی پیازی و فرهنگ سازی درخصوص حفظ و نگهداری گیاهان دایر شده است.
شفیعی ادامه داد : بر این اساس، گلخانه ای به وسعت 800 متر مربع ایجاد شده و در این گلخانه انواع گل های پیازی همچون گلایل، فریزیا، شیپوری، زنبق، آمارپلیکس،آمار یلیس کشت شده تا در اسفند که اوج گل دهی این گل ها است، در معرض دید علاقه مندان قرار گیرد.
پژوهشکده ملی تحقیقات گل و گیاهان زینتی محلات شامل بخش های اصلاح، تکثیر و پرورش، گیاه پزشکی، تحقیقات خاک و آب، بیوتکنولوژی و تحقیقات اقتصادی و بازاریابی در سال 1375 راه اندازی شده است.

نظر شما