شناسهٔ خبر: 24271274 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

نظامیان آمریکایی بدون مجوز در سوریه

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز، منابع خبری بامداد شنبه (۲۴ فوریه/ ۵ اسفندماه) گزارش داده‌اند دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» به این نتیجه رسیده که برای نگاه داشتن نظامیان آمریکا در سوریه و عراق در دوران پساداعش به کسب مجوز جدید از کنگره این کشور نیازی ندارد. 

 
روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته مقام‌های آمریکا در دو نامه برنامه‌ریزی‌های دولت ترامپ برای استقرار نظامیان این کشور در سوریه، پس از شکست کامل داعش را روشن کرده‌اند.

«رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا در یک سخنرانی روز ۲۷ دی‌ماه گفت که نظامیان آمریکا برای  «از بین بردن نفوذ آمریکا» در سوریه خواهند ماند. 
با آنکه تیلرسون در آن سخنرانی تلاش کرد برای توجیه حضور نظامیان آمریکا از ضرورت جلوگیری از بازگشت داعش سخن بگوید، سایر مقام‌های دولت ترامپ ظاهراً نقش پررنگ‌تری برای داعش قائل هستند.  آنها در این دو نامه نوشته‌اند تهدید ادامه‌دار داعش به ترامپ اجازه می‌دهد نظامیان آمریکایی را برای مدت نامعلوم در سوریه نگاه دارد.

«دیوید تاچنبرگ»، معاون وزیر دفاع آمریکا در یکی از نامه‌های اشاره‌شده اینطور نوشته است: «این گروه (داعش) همانند دفعه قبل که ما نظامیان آمریکایی را شتابزده خارج کردیم به دنبال سوءاستفاده از هر گونه اهمال خواهد بود تا تجدید قوا کرده و کنترل مجدد خود بر بخش‌هایی در سوریه را به دست بیاورد.»

منابع آمریکایی مدعی هستند در حال حاضر حدود ۲۰۰۰ نظامی این کشور در سوریه مستقر هستند، در حالی که تقریباً تمامی سرزمین‌هایی که زمانی تحت کنترل داعش بودند آزاد شده‌اند.   

«تاچنبرگ» این نامه را برای یک سناتور به نام «تیم کین» نوشته است. «کین» که نماینده دموکرات مجلس سنا است قبلاٌ خواستار توضیح ترامپ درباره اختیاراتش برای حضور آمریکا در سوریه شده بود. 

 وزارت خارجه آمریکا هم نامه مشابهی برای «کین» ارسال کرده است. این نهاد آمریکایی هم مدعی شده که قوانین بین‌المللی ماندن نیروهای آمریکایی در سوریه را توجیه می‌کنند. 

دولت سوریه بارها مخالفت خود را با حضور نظامیان آمریکا در این کشور جنگ‌زده اعلام کرده است. 

در هر دوی این نامه‌ها اذعان شده که نظامیان آمریکایی در عراق و سوریه قصد درگیری با نیروهای دولت سوریه یا نیروهای هم‌پیمان ایران را ندارند، اما ممکن است  به فراخور شرایط میانشان درگیری اتفاق بیفتد.

«مری واترز»، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور حقوقی نوشته است:

او اضافه کرده است: «با وجود این، ایالات متحده برای استفاده از نیروی ضروری و متناسب جهت دفاع از نظامیان آمریکایی، ائتلاف یا نیروهای هم‌پیمان‌مان که در حال انجام عملیات برای شکست داعش و تضعیف القاعده هستند، تردید به خود راه نخواهد داد.»

منبع:خبرگزاری دانشجو

 

نظر شما