شناسهٔ خبر: 24271106 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

«بررسی مطبوعات»

سونامی اعتیاد زنان در جامعه

تهران- ایرنا- گسترش اعتیاد در جامعه و گرایش افراد به آن با دلایل مختلفی صورت می گیرد. شیوع این معضل در میان زنان وگروه های سنی پایین رو به افزایش است که این علامت، یک هشدار جدی محسوب می شود. اطلاع رسانی به موقع، پیشگیری‌ فرهنگی و اجتماعی و ایجاد مراکز درمانی می‌تواند راهی موثر در جهت فرونشاندن آتش این سونامی باشد.

صاحب‌خبر -

مطبوعات کشور به طور روزانه مهمترین و برجسته ترین رخدادهای داخلی و خارجی را پوشش می دهند. این در حالی است که بخش زیادی از خبرها، یادداشت ها، گزارش ها، گفت وگوها و ... به انعکاس شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه اختصاص می یابد؛ موضوعی که توجه ویژه به آن اهمیتی فزاینده دارد.

گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ موضوع های یادشده را که انعکاس قابل توجهی در روزنامه های صبح شنبه پنجم اسفند 1396 داشت؛ با هدف آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بررسی کرده است.

** شیوع اعتیاد در میان زنان با تغییر باورها و نگرش های اخلاقی
شیوع اعتیاد در میان زنان و کودکان به عنوان یکی از چالش های اجتماعی شناخته می شود که نگاه جدی فعالان حوزه اجتماعی را نیاز دارد. گسترش و رواج اعتیاد به مواد مخدر در میان زنان و گروه های سنی پایین آماری رو به رشد دارند که برخی از زنان بدون تدبیر و نگاه به اندیشه و باورهای خود قدم در دام آسیبی خانمان‌سوز می‌گذارند که نه تنها آسیب‌های شدیدی به فرد وارد می‌کند بلکه خانواده، نسل آینده و جامعه را رو به تباهی می‌کشاند.

روزنامه «ایرن» با درج مطلبی با عنوان «افزایش آمار زنان معتاد» به گفت و با پرویز افشاری سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر پرداخت و نوشت: بر اساس آماری که از سوی مشاور امور زنان در ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور اعلام شده است 7 درصد از جمعیت معتادان کشور را زنان تشکیل می‌دهند. هم اینک بر اساس آخرین آمارهای ستاد مبارزه با مواد مخدر در ایران حدود 4 میلیون نفر مصرف‌کننده مستمر و غیر مستمر مواد مخدر داریم اما تعداد مصرف‌کننده‌های مستمر مواد مخدر 2 میلیون و 800 هزار نفر است، از این تعداد حدود 7 درصد‌شان را زنان تشکیل می‌دهند به عبارتی آمار اعتیاد زنان در آخرین شیوع شناسی مصرف مواد مخدر حکایت از آن دارد که به طور تقریبی 196 هزار نفر معتاد زن در کشور داریم. آمار زنان مصرف‌کننده مواد مخدر در ایران روبه افزایش نیست بلکه در سال‌های اخیر نوعی تغییر الگوی مصرف بین زنان مصرف‌کننده مواد مخدر اتفاق افتاده است.

در ادامه این گفت و گو می خوانیم: اگر وضعیت اعتیاد زنان در ایران را نسبت به‌کل دنیا ارزیابی کنیم باید بگوییم وضعیت اعتیاد زنان در ایران نسبت به‌وضعیت اعتیاد در کل دنیا شرایط به مراتب بهتری دارد، در برخی کشور‌های اروپای غربی بین 20 تا 30 درصد از تعداد معتادان کشور را زنان تشکیل می‌دهند. در ایران بالاترین میزان مصرف مواد مخدر مربوط به تریاک است به همین خاطر هم همیشه در ایران مصرف مواد مردانه می‌ماند چرا که همیشه اولویت مصرف مواد مخدر در مردان ایرانی تریاک است. ورود شیشه و گل به چرخه قاچاق مواد مخدر در ایران باعث تغییر الگوی مصرف مواد مخدر در ایران و افزایش تعداد زنان مصرف‌کننده شد؛ اینکه در کشورهای اروپایی تعداد زنان معتاد زیاد است به‌خاطر اینکه الگوهای مصرف در این کشورها همین مواد است آنجا الگوی شایع تریاک نیست بلکه گل، حشیش، مواد روانگردان و قرص‌های روانگردان است.

روزنامه «آرمان» در گزارشی با عنوان «تولد روزانه 20 نوزاد معتاد!» می نویسد: سالانه هفت‌هزار کودک معتاد در ایران متولد می‌شود که معادل تولد روزانه 20 کودک معتاد است! این آمار می‌تواند بسیار هشدار‌دهنده تلقی شود. براساس آمار سال گذشته از سطح بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها، 849 کودک مسمومیت با مواد مخدر داشته‌اند و در شش‌ماهه ابتدایی امسال نیز 570 کودک تازه متولد شده در بیمارستان با مواد مخدر مسموم شده‌اند. سیستم مافیای مواد مخدر با ارائه فریب‌های فرهنگی و باورهای نادرست تلاش می‌کند تا حشیش و ماده گل را بدون زیان و اعتیاد معرفی و از این راه مشتریان جدیدی را جذب کند. نکته مهم این است که ورود این ماده عموما از خارج مرزهای کشوراست. هم‌اکنون میزان تولید در افغانستان از چهار‌هزار تن به نه‌هزار تن افزایش یافته است. برای بدست آوردن چرخه جدید فروش مواد در ایران دانه‌های تراریخته شاه‌دانه را وارد کشور می‌کنند و الگوی مصرف جدیدی را ایجاد کرده‌اند.

در ادامه این گزارش می خوانیم: وضعیت شیوع مصرف مواد در 9 استان کشور از میانگین نرخ کشوری که 4.5‌درصد است بالاتر است. به ترتیب استان‌های خوزستان، گلستان، چهارمحال و بختیاری، کرمان، فارس، خراسان شمالی، مرکزی، کرمانشاه و سیستان‌و‌بلوچستان میانگین مصرفی بالاتری در سطح کشور دارند. طبیعتا در این استان‌ها، استانداران، فرمانداران، بخشداران، دهیاران و دستگاه‌های فرهنگی باید اقدامات جدی‌تری را هم از لحاظ اعتباری و هم از لحاظ برنامه‌ای دنبال کنند. برای گرفتن نوزادان از مادران معتادی که نوزادان خود را در بیمارستان‌ها به دنیا می‌آورند دفتر سلامت وزارت بهداشت اقداماتی را آغاز کرده اما نیاز است که این فعالیت‌ها در سطح ملی صورت بگیرد و بتواند همه کشور را پوشش دهد. باید در آموزش دختران جوان با جدیت بیشتری ورود کرد؛ چرا که اگر این اتفاق را جدی نگیریم در آینده مادرانی با مشکلات جدی‌تر خواهیم داشت. همچنین برای این دسته از نوزادان و کودکان باید اقدامات ویژه‌ای در فرایند رشد اعمال شود تا در آینده به چرخه اعتیاد نپیوندند. در این راستا از اقداماتی که در فرایند رشد می‌تواند موثر باشد بحث آموزش مهارت‌های تاب‌آوری و مهارت‌های خودکنترلی است تا توسط سازمان بهزیستی کشور و وزارت بهداشت مورد بررسی قرار گیرد.

روزنامه «قانون» با درج مطلبی با عنوان «هویتی که با اعتیاد از دست می‌رود» به گفت وگو با لیلا ارشد پرداخت و نوشت: زنان معتاد گاهی برای ثبت نام در مراکز ترک اعتیاد باید از همسر یا والدین‌شان هزینه دریافت کنند که همین هم مشکلی در راه ترک کردن آن‌ها می گذارد. بیشتر زنانی که گرفتار اعتیاد سخت شده اند و به کارتن خوابی رو آورده اند، حتی شناسنامه‌های خود را هم از بین برده اند تا دیگر کسی آن‌ها را با هویت قبلی شان نشناسد. آن وقت اگر بچه دار هم شوند، نمی‌توانند برای او شناسنامه بگیرند و مشکلات دیگر نیز به دنبال آن خواهند داشت. باید به بچه‌ها آموزش بدهیم که اگر به آن‌ها پیشنهاد شد که مواد مصرف کنند، نه بگویند و درست و عاقلانه‌ای در این زمینه تصمیم گیری کنند و گرفتار هیجانات نشوند. اما متاسفانه آمار و ارقام نشان می‌دهد که در زمینه پیشگیری موفق عمل نشده است و بر تعداد افراد معتاد روز به روز اضافه می‌شود و سن اعتیاد نیز در کشور کاهش یافته است. براساس اعلام سازمان‌های مسئول تعداد زنان معتاد هم اضافه شده و این در حالی است که جای خالی حمایت‌های اجتماعی از این زنان کاملا احساس می‌شود.

در ادامه آمده است: به دلیل ویژگی‌های جنسیتی مثل مشکلات جسمی یا حمایت همسران و خانواده، درمان اعتیاد در زنان بسیار دشوارتر است. در بیشتر مواقع همسر زن، معتاد و مصرف کننده بوده و چون این مصرف خانوادگی است بنابراین درمان هم سخت‌تر می‌شود و نمی‌شود به راحتی آنان را از مواد جدا کرد. گاه جامعه به اعتیاد زنان سنگین تر از مردان است. شاید بخش کمی از زنان در جامعه به علت لاغری یا داشتن اندامی زیبا یکبار مصرف شیشه را تجربه کنند اما همان یکبار مصرف باعث می شود که برای دفعات بعد آن را تکرار کنند اما درصد زیادی از زنانی که درگیر اعتیاد می شوند، در خانواده‌های معتاد به دنیا می آیند و با مردان معتاد آشنا می شوند و ازدواج می کنند؛ بچه‌های معتاد به دنیا می آورند و این چرخه اعتیاد به حیات خود ادامه می دهد.

** جاذبه های گردشگری و تاثیر آن بر متغیرهای اقتصادی
گردشگری از دیرباز در تمامی جوامع مختلف وجود داشته است و به عنوان یک صنعت درآمدزا شناخته می شود. بر پایه درآمدهای جهانگردی کشورهای گوناگون می توان به این نتیجه رسید که نگاه جوامع مختلف دنیا به توسعه جهانگردی با اهداف مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی بسیار متفاوت است و توسعه اقتصادی در درجه نخست اهمیت دارد. کشور ایران نیز با میراث فرهنگی کهن، تنوع آب و هوایی، جاذبه‌های گردشگری در شمال و جنوب کشور، جاذبه‌های طبیعی و اکتسابی می تواند بازاری قابل عرضه به جریان توریسم بین‌المللی وارد کند.

روزنامه «ابتکار» با درج گزارشی با عنوان «تبلیغات گردشگری در بوته اخلاق» آورده است: آنهایی که گردشگری را حرفه‌ای دنبال می‌کنند چیزی جز سفر و کشف بکرترین مناطق ایران نمی‌تواند روح جست‌وجوگرشان را اقناع و خشنود ‌کند، موضوعی که اما انتقاد برخی‌ از طبیعت دوستان را به همراه دارد. این جمله را بارها از زبان بسیاری شنیده‌ایم وقتی که صدا و سیما یا رسانه‌ها به معرفی شهر یا یکی از جاذبه طبیعی گردشگری ایران پرداخته‌اند «کاش این قدر ازش تعریف نمی‌کردند، از فردا همه میرن اینجا و طبیعتی دیگه باقی نمی‌مونه» قطعا طبیعت‌گردی یکی از بهترین و محبوب‌ترین تفریح‌ها نه تنها در ایران بلکه در جهان است. حتی اگر شما یک گردشگر آماتور یا یک گردشگر حرفه‌ای باشید یا به ندرت به سفر بروید قطعا یک طبیعت بکر که تا به حال آن را تجربه نکرده‌اید می‌تواند یکی از گزینه‌هایی باشد که برای سفر و گردش روی میز دارید و احتمال 90 درصد آن را انتخاب خواهید کرد. در انتخاب طبیعتی بکر برای گذران یک روز بدون استرس و شاداب شکی نیست اما آنچه طبیعت‌گردی گردشگران حرفه‌ای را از گردشگران آماتور متمایز می‌کند، دانستن رفتار با طبیعت، جلوگیری از باقی ماندن رد پای انسان در طبیعت، احترام به فرهنگ بومی منطقه، جلوگیری از هر گونه رفتاری که منجر به نابودی محیط زیست و حیات وحش می‌شود و خلاصه هر آنچه که امروز در دنیا تحت عنوان اخلاق گردشگری یاد می‌شود، است. دانسته‌هایی که گردشگران آماتور آن را نیاموخته‌اند و می‌توانند محیط زیست و حتی فرهنگ منطقه را با چالش مواجه کنند.

در ادامه می خوانیم: با این حال اما گردشگری یک امر گریزناپذیر در جهان است. سال‌ها است بسیاری از کشورها در گسترش گردشگری پیش‌ قدم شده‌اند و آینده خود را در گرو آن می‌بینند. ایران نیز چند سالی می‌شود که بر روی گسترش گردشگری تمرکز کرده و از هر فرصتی برای این منظور مدد می‌گیرند. اطلاع‌رسانی و تبلیغات برای جذب گردشگری یکی از اقداماتی است که برای جذب بیشتر گردشگر داخلی و خارجی از آن استفاده می‌شود، حتی گردشگران حرفه‌ای خود یکی از مجاری تبلیغاتی و صفحات اینستاگرامی و تلگرامی آنها نیز یکی از رسانه‌ها برای تبلیغات هستند که مردم را مشتاق به دیدن از مناطق بکر گردشگری و جاذبه‌های گردشگری ایران می‌کنند. امروزه در دنیا برای نزدیکی هر چه بیشتر به پارادایم‌های گردشگری پایدار، مفهوم اخلاق در کانون توجه گردشگری قرار گرفته است تا از یک طرف با محیط زیست، محیط فرهنگی – اجتماعی و از طرف دیگر با جامعه میزبان و فعالان این صنعت در هر بخش به شیوه‌ای اخلاقی رفتار شود. اخلاق بخشی از فلسفه است که به نظام مند ساختن و معرفی رفتارهای صحیح و غلط می‌پردازد. سه حوزه عمده در مطالعات اخلاق، فرا اخلاق، اخلاق هنجاری و اخلاق کاربردی است. اخلاق کاربردی، همان چیزی است که فرد موظف است در شرایط یا در حوزه عمل خاص بدان عمل کند. اخلاق کاربردی در حوزه کسب و کار تکامل پیدا کرده است. اخلاق در گردشگری شاخه‌ای از اخلاق کاربردی محسوب شده و در واقع به وسیله اخلاق، بستری برای مسئولیت‌پذیری مشترک در گردشگری فراهم می‌شود.

روزنامه «دنیای اقتصاد» در گزارشی با عنوان «اثر سوانح هوایی بر تقاضای سفر» نوشت: علاوه‌بر تلفات جانی و مالی تلخ سانحه هوایی هفته گذشته در مسیر تهران به یاسوج و همچنین بهت اجتماعی ناشی از آن، سقوط هواپیمای مسافربری شرکت آسمان این واقعیت را نیز گوشزد کرد که ناوگان حمل‌ونقل هوایی کشور که یکی از ارکان مهم در پذیرایی از گردشگران محسوب می‌شود، با مشکلات و چالش‌هایی جدی روبه‌رو است؛ معضلاتی که اگرچه به باور کارشناسان تعداد گردشگران ورودی به کشور را چندان تحت‌الشعاع قرار نخواهد داد، اما در صورت تداوم و در درازمدت می‌تواند آسیبی جبران‌ناپذیر بر اقتصاد گردشگری ایران وارد و فرصت‌های جدی درآمدزایی از آن را به بنگاه‌های خارج از کشور هدیه کند. کارشناسان اعتقاد دارند گرچه وقوع چنین سوانحی تاثیر چندانی بر تقاضای سفر به مقصد گردشگری که سانحه در آن صورت گرفته نخواهد گذاشت، اما به دنبال چنین حوادثی بدون شک شکل این تقاضا تغییر خواهد کرد که یکی از مهم‌ترین تغییرات در رفتار متقاضیان سفر، بی‌اعتمادی به شرکت هوایی سانحه دیده و چرخش به سمت خطوط هوایی ایمن‌تر و معتبرتر است.

در ادامه این مطلب می خوانیم: بررسی تجربه‌های مشابه خارجی نیز کمابیش موید نکات مطرح شده است؛ در ابتدای سال جاری میلادی یک هواپیما به مقصد کاستاریکا دچار سانحه شد و با سقوط آن، سرنشینانش از جمله تعدادی گردشگر آمریکایی جان خود را از دست دادند. به گزارش «نیویورک تایمز»، بررسی‌های آماری و اظهارنظر کارشناسان بین‌المللی در این باره نشان می‌دهد بروز این سانحه تاثیر چندانی بر روند ورود گردشگر به کاستاریکا که یکی از مقاصد محبوب آمریکایی‌ها به‌شمار می‌رود، نگذاشته و تنها ردپای این واقعه بر صنعت توریسم این کشور آن است که بخشی از متقاضیان سفر، ترجیح می‌دهند به دنبال جایگزین‌هایی برای حمل‌ونقل به این منطقه گردشگری باشند.

روزنامه «جوان» با انتخاب گزارشی با عنوان «زراعت، ظرفیت جدید برای رونق گردشگری مازندران» می نویسد: شرایط اقلیمی استان سرسبز مازنداران در زمینه دارا بودن بافت تاریخی و فرهنگی در کنار وجود جنگل کوهستان، دریا و چشمه های پرآب از جمله دلایلی است که سبب شده تا هر ساله تعداد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی در صول مختلفف سال به این منطقه سفر کنند در کنار این مزایا وجود مزارع کشاورزی و جاذبه های خوب گردشگری روستایی از جمله خانه ها و غذاهای سنتی، ویژگی های منحصر به فرد آنجا است.

در ادامه می خوانیم: وجود شالیزارهای برنج و باغات مرکبات از جمله ویژگی های موجود در استان مازنداران است که بسیاری از گردشگران مشتاقانه خواستار سفر به این مکان ها هستند تا از نزدیک با روند تولید این محصولات و اقامت در این مکان ها لحظات منحصر به فردی را برای خود ایجاد کنند. گردشگری زراعت یک مفهوم اجرایی و عملیاتی گردشگری کشاورزی بوده و این نوع گردشگری می تواند یک منبع و جاذبه باشد. مزرعه بخشی خاص از گردشگری کشاورزی است که در دنیا به لحاظ اقتصادی بسیار حایز اهمیت است و درآمد زیادی دارد.

** خواجه نصیرالدین طوسی؛ متبکر کلام فلسفی و علوم هندسی
محمد بن محمد بن حسن طوسی معروف به محقق طوسی و خواجه نصیرالدین طوسی در 597 هجری قمری در طوس متولد شد. وی شاعر، فیلسوف، متکلم، فقیه، دانشمند، ریاضی دان و منجم ایرانی سده هفتم است. به مناسبت این روز، پنجم اسفند به عنوان روز مهندس نام گذاری شده است. خواجه نصیر با نگارش تجرید الاعتقاد حرکت نوینی را آغاز کرد، او در این کتاب بر خلاف گذشتگان فقط به بررسی گزاره های دینی و تبیین باورهای مذهبی و دفاع از حوزه دین اکتفا نکرد، بلکه به تدوین منطقی و زیر بنای این اندیشه ها پرداخت.

روزنامه »اعتماد» با درج یادداشتی با عنوان «سالروز معلم اخلاق» که به قلم مسعود شفیعی رییس سازمان نقشه برداری کشور نگاشته شد، آورده است: پنجم اسفندماه سالروز تولد دانشمند، فیلسوف، شاعر، متکلم، فقیه، ستاره‌شناس، اندیشمند، ریاضیدان، منجم، پزشک و معمار و مهندس شهیر ایرانی خواجه نصیرالدین طوسی است که به همین مناسبت این روز به عنوان «روز ملی مهندس» نامگذاری شده است. نیک می‌دانیم که مهندسی علم اندازه‌گیری، محاسبه، تجزیه و تحلیل و ارایه راه‌حل‌های بدیع برای مسائل سخت و دشوار است، اما رسالت مهندسان فراتر از ارایه راه‌حل‌های فنی است و چنانچه شخصیتی جامع‌الاطراف چون خواجه نصیرالدین طوسی را به عنوان الگوی مهندسان در دایره تمدنی ایران بزرگ می‌شناسیم، باید روش و منش این معلم اخلاق را نیز سرلوحه کار حرفه‌ای مهندسی در کشور قرار دهیم.

در ادامه این یادداشت می خوانیم: مهندسان اگرچه زمینه‌ساز هرگونه تحول و پیشرفت فنی در جامعه امروز شناخته می‌شوند و بار عبور از مشکلات سخت در عرصه‌های اجرایی عمدتا بر دوش آنها قرار گرفته است، اما آن مهندسی می‌تواند در شرایط محدودیت‌ها و موانع مورد اتکای جامعه خویش باشد و جامعه خود را در مسیری رو به جلو به حرکت درآورد که فراتر از نگاه فردی، به مصالح کلان جامعه و مردم بیندیشد و هرگز رسالت‌های حرفه‌ای خود را فدای نگرش‌های شخصی و صنفی نکند.

روزنامه «مردم سالاری» با درج یادداشتی با عنوان «5 اسفند ماه روز مهندسی» نوشت: پنجم اسفند به یاد دانشمند بزرگ ایران و اسلام خواجه نصیرالدین طوسی به نام روز مهندس نام‌گذاری شده است.
خواجه نصیرالدین محمد بن حسن جهرودی طوسی مشهور به خواجه نصیرالدین طوسی از اهالی جهرود از توابع قم بود که در تاریخ 15 جمادی‌الاول سال 597 هجری قمری ولادت یافت. او به تحصیل دانش، علاقه زیادی داشت و از دوران جوانی در علوم ریاضی و نجوم و حکمت سرآمد بود و از دانشمندان معروف زمان خود شد. خواجه نصیرالدین طوسی ستاره درخشانی بود که در افق تاریک مغول درخشید و در هر شهری پا گذارد آنجا را به نور حکمت و دانش و اخلاق روشن کرد. تاسیس کتابخانه، تاسیس مدرسه علمیه و تالیفات متعدد که ‌‌در تاریخ 18 ذی‌الحجه سال 627 هجری قمری وفات یافت جامعه مهندسی در این روزگار در مرحله آزمون بزرگ قرار گرفته است. روزگای که هر فعالیت اقتصادی و فرهنگی ‌با معیار مهندسی سنجیده می‌شود و هزاران علوم مهندسی که هر کدام حاوی هزاران برگ اطلاعات و اسرار و رموز است که دانش بشری را احاطه کرده و بر زندگی آن تاثیر گذارده و سربازان عرصه فرهنگ و اقتصاد و سازندگی مهندسان را تشکیل داده است مهندسان الان خط مقدم جبهه اقتصادی ‌‌و فرهنگی هستند، آنان هستند که می‌توانند با آمیزه‌های دینی جلوی تهاجم فرهنگی و اقتصادی را به درستی بگیرند به شرطی که به‌ سلاح تقوا و تخصص به خوبی مجهز شوند و جامعه و دولتمردان نیز عرصه را در اختیار آنان قرار دهند.

در ادامه این یادداشت که به قلم منوچهر فریدون نگاشته شد، آمده است: سازمان برای همه مهندسان و در جهت منافع تمام مهندسان کشور. در این زمینه سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز به عنوان جزئی از جامعه مهندسی که چند سالی است بواسطه قوانین مدرن شده در سال 1374 منسجم‌تر از دیگر جوامع مهندسی است بواسطه عدم اصلاح به موقع قوانین دستخوش مشکلات فراوانی است که گریبان اعضای آن را گرفته است و باعث شده مشتی دلال با رسوخ به آن و از این آشفتگی برای خود تخلفات میلیاردی را رقم بزنند و بر همین تلاطم سوار شده و آنرا از رسیدن به اهداف واقعی خود دور سازند و از دولت و مجلس انتظار داریم هر چه سریع‌تر این نواقص و مشکلات را برطرف کنند تا سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان بزرگ ترین سازمان جامعه مهندسی کشور از این بهم ریختگی بیرون آید خصوصا اینکه سال آینده سال انتخاب هیات مدیره‌های سازمان‌های نظام مهندسی استان‌ها می‌باشد و حذف متخلفین و اصلاح قوانین می‌بایست اولویت نخست وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور و متولیان ساخت و ساز کشور باشد.

روزنامه «آفرینش» در سرمقاله ای با عنوان « خواجه نصیرالدین طوسی؛ لزوم 'مهندسی' معضلات درکشور» می نویسد: خواجه نصیرالدین محمد بن حسن جهرودی طوسی مشهور به خواجه نصیرالدین طوسی از اهالی جهرود از توابع قم بود که در تاریخ 15 جمادی الاول سال 597 هجری قمری ولادت ودرسال653 در بغداد وفات یافت. وی درعصرآخرین خلیفه عباسی و در دربار اسماعیلیان و سپس حکومت هولاکوخان مغول فعایت داشت و نقش بسزایی در جلوگیری از کشتار مسلمانان و دستاوردهای علمی آنها همچون کتابخانه ها ازآتش حمله مغولان ایفا کرد. به سبب مقام و جایگاه علمی وی، مغولان ارادت خاصی به ایشان داشتند و درهرکاری از وی مشاوره می گرفتند. به طوری که برچیده شدن خلافت عباسیان نیز به سبب تشویق خواجه برای حمله مغولان به بغداد بود. ازاقدامات شاخص دیگر خواجه نصیرالدین می توان به تالیف کتاب 'اخلاق ناصری'، تاسیس 'رصدخانه و کتابخانه عظیم مراغه' و ' تثبیت دین اسلام' به عنوان مذهب اصلی ایران در زمان مغولان اشاره کرد. خواجه نصیر حدود یکصد و نود کتاب و رساله علمی در موضوعات متفاوت به رشته تحریر درآورد.

در ادامه این سرمقاله می خوانیم: اما درمورد 'مهندسی' نیز؛ علمی است که می‌باید درآن محدودیت‌ها و داشته‌‌‌‌‌‌های مربوطه تشخیص داده شده تا بتوان به دستاوردهای لازم رسید. امروز نظام مهندسی علاوه برشیوه فیزیکی وعلمی آن، درتمامی عرصه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نیز کاربرد پیدا کرده است. درایران نیز ضعف وجود نظام مهندسی درعرصه های گوناگون بعضاٌ مشکل آفرین شده است. تصمیم گیری‌های لحظه ای و مقعطی در عرصه سیاسی کشورمان سبب بروز برخی سایش‌ها و اشتباهاتی گردیده است که علاوه برافزایش هزینه برای کشور، موجب عقب ماندگی از چشم اندازهای مورد نظرگردیده است. عرصه اقتصاد نیزمهمترین بستری است که امروز می توان ضعف نبود یک مهندسی قاعده‌مند را درآن مشاهده کرد. عدم شناسایی صحیح محدودیت ها و بی توجهی به پتانسیل‌های موجود درکشور باعث شده تا کلاف برنامه های اقتصادی کشور درهم تنیده شود و سررشته اصلی درمیان معضلات گوناگون گم گردد. اما برای بهود این وضع نیز چاره ای جز اتکا بر یک مهندسی سازمان یافته و برنامه ریزی براساس نیازها و توانایی‌ها وجود ندارد، که می بایست ازسوی تیم اقتصادی کشورمان موردتوجه قرارگیرد.

*گروه اطلاع رسانی
پژوهشم**9117**9131
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.

انتهای پیام /*

نظر شما