شناسهٔ خبر: 24270103 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

راه فرار جدید ترامپ از برجام/اعتراض شدید ایران

خبرگزاری شبستان: رئیس جمهور آمریکا برای باقی ماندن در برجام سه شرط جدید اعلام کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در ادامه مشکل تراشیدن بر سر راه اجرای برجام در کنار سه شرط گذشته، سه شرط جدید برای باقی ماندن در این معاهده اعلام کرده است.

 

بنابراین گزارش،‌ یک مقام ارشد آمریکایی به واشنگتن پست گفت: ترامپ ماندن در توافق هسته‌ای را به تغییر رفتار ایران در ۶ حوزه مشروط کرده و خواهان همکاری اروپا برای تغییر رفتار ایران در این ۶ حوزه شده است.

 

به گفته این مقام آمریکایی، در حالیکه ترامپ پیشتر توافق هسته‌ای را به «اصلاح بند‌های زوال‌پذیر آن»، «امکان بازرسی از تمامی سایت‌ها از جمله سایت‌های نظامی» و «محدود کردن برنامه موشک‌های بالستیک ایران» مشروط کرده بود، اکنون «نقض حقوق بشر»، «تهدیدات سایبری» و «فعالیت‌های اقتصادی سپاه» را نیز به سه شرط قبلی خود اضافه کرده است.

 

این در حالی است که سید عباس عراقچی نماینده کشورمان در گفت و گو با کشورهای اروپایی به این اقدامات آمریکا اعتراض داشته است.

 

طبق گفت و گویی که معاون سیاسی وزیر امور خارجه با پرس تی وی داشته، عراقچی در سفر خود به لندن با همتایان انگلیسی خود دیدار و درباره مسائل مختلف به ویژه برجام گفتگو و تبادل نظر کرد. او در این سفر در گفتگو با شبکه پرس تی‌وی نارضایتی ایران را از نحوه اجرای این پیمان تاریخی بیان کرد.

 

معاون وزیر خارجه ایران در این مصاحبه درباره بدعهدی‌های غربی‌ها در اجرای توافق هسته‌ای ایران گفت: «ما راضی نیستیم زیرا ما به طور کامل به برجام عمل می‌کنیم، اما طرف دیگر به طور کامل به تعهدات و وظایف خود عمل نمی‌کند. به نظر ما این وضع باید تغییر کند. ما فکر می‌کنیم اروپایی‌ها باید به این نگرانی ما توجه و رسیدگی کنند.»

 

عراقچی گفت: «ما به طور کامل از منافع برداشته شدن تحریم‌ها نفع نمی‌بریم، اما این بدان معنا نیست که ما اصلا هیچ سودی نمی‌بریم. گشایش‌های خوبی در همکاری‌های اقتصادی ما با دیگران حاصل شده است، اما ما کاملا راضی نیستیم؛ زیرا بهره‌مندی از منافع برجام به اندازه‌ای که انتظار داشتیم نبوده است و علت این است که آمریکا تلاش می‌کند جو سازنده‌ای را که برای چنین همکاری‌هایی لازم است، تخریب کند. این مسئله باعث شده است تا برجام به خطر بیافتد.»

 

گفتنی است، اکتبر گذشته ترزا می‌، نخست وزیر انگلیس، از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، خواست که از توافقنامه هسته‌ای ایران خارج نشود. در واقع همه امضاکنندگان این توافقنامه به جز آمریکا بار‌ها بر حمایت کامل خود از این توافقنامه تاریخی تاکید کرده‌اند.

نظر شما