شناسهٔ خبر: 24269771 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فولاد نیوز | لینک خبر

همسایه خود را دریابیم!‏

ترکیه از مهم‌ترین قطب‌های فولادسازی خاورمیانه

صاحب‌خبر -

به نظر می‌رسد در آینده نزدیک می‌توانیم شاهد همکاری بیشتر ایران و ترکیه با یکدیگر در زمینه صنایع مختلف باشیم. درحال‌حاضر ایران و ترکیه در برخی زمینه‌های صنعتی و معدنی نقاط مشترک دارند. امروز می‌بینیم از طرف مقامات ترکیه و ایران نیز بر این موضوع تاکید و اعلام شده که باید مبادلات ایران و ترکیه به ۳۰میلیارد دلار ریال برسد اما به نظر این رقم نیز کم است زیرا ایران و ترکیه دو کشور همسایه هستند که مرز و زبان مشترک(ترکی) با یکدیگر دارند، پس باید از این ظرفیت استفاده کنیم و میزان تجارت خود را افزایش دهیم. این افزایش تجارت می‌تواند در حوزه معدن و صنایع معدنی باشد. اکنون نیت ایران و ترکیه بر افزایش مبادلات است. برای نمونه اکنون در حوزه صنایع معدنی، ترکیه در میان ۱۰ تولیدکننده نخست فولاد در جهان قرار دارد. با این حال می‌توان روی صادرات محصولات فولادی به ترکیه نیز حساب کرد چراکه امروزه شاهدیم تولیدکنندگان بزرگ فولادی در جهان همچون امریکا که در گذشته یکی از تولیدکنندگان بود و دیگر کشورهای اروپایی، امروزه علاوه بر تولید، فولاد نیز وارد می‌کنند. حال اگر نرخ محصولات فولادی در داخل کشور رقابتی شود، ایران نیز می‌تواند یکی از کشورهای هدف برای صادرات محصولات معدنی ایران همچون فولاد باشد. آینده ایران و ترکیه در صنعت فولاد مثبت است و آنها می‌توانند در این حوزه وارد همکاری شوند.

تركیه رتبه هشتم تولید فولاد در سال 2016

صنعت فولاد ترکیه در سال 2016 از لحاظ حجم تولید در رتبه هشتم جهان قرار گرفت. با این حال، تولید فولاد این کشور طی سال‌های پیش از آن، با روند کاهشی رو‌به‌رو بود اما به‌نظر می‌رسد که ترکیه در مسیری قرار گرفته كه بنا دارد جبران سالهای پیش را داشته باشد. این در حالیست كه تولید فولاد ترکیه، در سال 2016 حدود 5.2 درصد رشد داشت.

ترکیه، یکی از مهم‌ترین قطب‌های فولادسازی خاورمیانه به‌شمار می‌رود. این کشور، طی سال‌های گذشته، با تمرکز روی بخش فولاد، سعی در توسعه این بخش از صنعت خود را دارد. این کشور با تولید بیش از 33.2 میلیون تن فولاد خام، هشتمین تولیدکننده فولاد جهان در سال 2016 بود. فولادسازی ترکیه، در 4 منطقه جغرافیایی شامل فولادسازهای ترکیه در منطقه مرمره (Marmara) در شمال غرب، ازمیر (Izmir) در جنوب غرب، کارادنیز (Karadeniz) در شمال و اسکندرون (Iskenderun) در جنوب توزیع شده‌اند. این کشور از 2 تکنولوژی کانورتور اکسیژن بازی و کوره قورس الکتریکی استفاده می‌کند.

امریکا سعی در کاهش واردات محصولات فولادی از ترکیه داشت

طی سال‌های 2012 تا 2016، کشور ترکیه با کاهش تولید فولاد رو‌به‌رو شد. با توجه به اینکه بخشی از فولاد ترکیه به‌صورت محصولات مختلف به کشورهای دیگر صادر می‌شود، اعمال سیاست‌های ضد دامپینگ از سوی کشورهای واردکننده نظیر ایالات متحده آمریکا،  یکی از عللی است که برای این کاهش می‌توان عنوان کرد. ایالات متحده امریکا در راستای حمایت از فولادسازان داخلی و طبق شکایاتی که از آن‌ها طی سال‌های گذشته دریافت کرده، با سخت‌تر کردن مقررات خود، سعی در کاهش واردات محصولات فولادی از ترکیه داشته است.

ظرفیت تولید فولاد ترکیه حدود 2.1 درصد رشد در 2016 داشت

حجم تولید فولاد ترکیه، طی سال‌های 2009 تا 2012 روند افزایشی داشت که بخشی از این رشد تولید، به‌دلیل افزوده شدن واحدهای جدید بود. ظرفیت تولید فولاد ترکیه در سال 2016، حدود 51.5 میلیون تن گزارش شده است که نسبت به سال قبل، حدود 2.1 درصد رشد داشت.

علی‌رغم بهبود نسبی ایجاد شده در سال 2016، صنعت فولاد ترکیه هنوز نتوانسته افت سالهای 2012 تا 2015 را جبران کند. پس از کاهش 12 درصدی تولید فولاد خام در این بازه زمانی، در سال 2016 حجم تولید فولاد ترکیه با حدود 5.2 درصد رشد، به 33.2 میلیون تن رسید. با این همه، هنوز هم تولید فولاد این کشور، از رکورد تولید سال 2012 خود، بیش از 7.5 درصد فاصله دارد، اما به‌نظر می‌رسد که در راه جبران افت تولید سال‌های گذشته است چرا که نرخ بهره‌برداری از ظرفیت‌های فولادسازی در سال 2016، حدود 2 درصد رشد پیدا کرد.

شیوا نیك وظیفه - فولادنیوز

 

 

نظر شما