شناسهٔ خبر: 24268654 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عفو بین الملل:سریلانکا نا امن برای مسلمانان

دهلی نو - ایرنا - سازمان عفو بین الملل در گزارشی سریلانکا را در فهرست کشورهای نا امن برای مسلمانان قرار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری 'کلمبو گزت'، بر اساس گزارشی که به تازگی از سوی سازمان عفو بین الملل منتشر شده است نام سریلانکا نیز به عنوان کشوری که برای مسلمانان امن نیست به چشم می خورد.
سازمان عفو بین الملل در این گزارش تاکید کرده است که در سال های اخیر به دلیل رشد احساسات ملی گرایانه پیروان آیین بودا، رفتارهای خشن علیه مسلمانان افزایش یافته و آنها بیشتر مورد حمله قرار گرفته اند.
عفو بین الملل درگزارش خود به حمله سازمان یافته گروهی از راهبان بودایی به خانه های پناهجویان روهینگیا در جنوب سریلانکا در ماه سپتامبر (شهریور) اشاره کرده و نوشت در نوامبر (آبان) نیز دهها خانه و مغازه مسلمانان باز هم در منطقه جنوب سریلانکا مورد حلمه قرار گرفتند.
در این گزارش که با عنوان 'وضعیت حقوق بشر در جهان در سال 18-2017' منتشر شده ، آمده است: روند حمله به مسلمانان به طور کل در جنوب آسیا در هر حال رشد است چرا که دولت ها در حمله به اقلیت های مذهبی، محدود کردن سازمان یافته آزادی بیان و تهدید جامعه مدنی و تشویق خشونت فعالانه نقش دارند.
بر اساس این گزارش، جنوب آسیا هنوز هم یکی از خطرناک ترین مناطق دنیا برای اقلیت های مذهبی بخصوص مسلمانان است. بطوریکه مسلمانان در هند و سریلانکا ، شیعیان در پاکستان و افغانستان و هندو ها در بنگلادش در سال گذشته مورد حمله قرار گرفته اند. در هر مورد، دولت ها یا از حمایت از این اقلیت ها عاجز بوده اند و یا خود در ایجاد فضای دشمنی مشارکت داشته اند.
10درصد از جمعیت تقریبا 30 میلیون نفری سریلانکا مسلمان هستند. ریشه مسلمانان این کشور بیشتر از هندو است.
مسلمانان در جنوب آسیا در سال های اخیر هدف حملات افراطگرایان و دولت های متعصب قرار گرفته اند به شکلی که حملات ارتش و شبه نظامیان با حمایت دولت میانمار به مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین این کشور به فاجعه انسانی تبدیل شد که سازمان ملل از آن به عنوان نسل کشی منظم یک اقلیت یاد کرد.
شبد**آساق**1424**1010

انتهای پیام /*

نظر شما