شناسهٔ خبر: 24268373 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

آمریکا: در سوریه و عراق به دنبال درگیری با نیروهای هم‌پیمان ایران نیستیم

منبع: فارس

مشاور وزیر خارجه آمریکا در نامه‌ای برای یک سناتور این کشور نوشته واشنگتن در سوریه و عراق سیاست درگیری با نیروهای هم‌پیمان ایران را دنبال نمی‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، یک مقام وزارت خارجه در نامه‌ای که روزنامه نیویورک‌تایمز آن را گزارش داده برای یک سناتور این کشور نوشته نظامیان آمریکایی در سوریه و عراق به دنبال درگیری با نیروهای هم‌پیمان ایران نیستند. 

«مری واترز»، مشاور وزیر خارجه آمریکا در امور حقوقی، این سیاست را در نامه‌ای برای سناتور «تیم کین»، توضیح داده است. 

 سناتور «تیم کین» پیش از این در نامه‌ای (نامه اول در این سند) از دولت ترامپ خواسته بود درباره زمینه‌های حقوقی تصمیم واشنگتن برای نگاه داشتن نظامیان آمریکایی در سوریه برای مدت نامعلوم توضیح دهد. 

این سناتور نوشت:

«نگرانی من از این بابت است که ایالات متحده اعتبار حقوقی‌اش در عرصه داخل و خارج از کشور را از دست‌رفته ببیند، زیرا شاهد آن هستیم که در بیانیه‌های رسمی از حضور ما در سوریه که قرار بود یک عملیات محدود برای مبارزه با داعش باشد به عنوان دستاویزی برای فشار بر دولت سوریه، هدف قرار دادن ایران و نائبانش و تعامل با سایر نهادهایی که در قوانین آمریکا پوشش داده نشده‌اند، استفاده می‌شود.»

«مری واترز»، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور حقوقی در جواب این سناتور مدعی شده که دولت ترامپ برای نگاه داشتن نظامیانش در سوریه، نیازی به اخذ مجوز جدید از کنگره ندارد و اقدام او قابل توجیه است. 

وی در بخشی از این نامه، نوشته که دولت ترامپ قصدی برای درگیری با نظامیان دولت سوریه یا نیروهای تحت حمایت ایران ندارد. 

«واترز» نوشته است: «ایالات متحده به دنبال مبارزه با دولت سوریه یا ایران و یا گروه‌های تحت حمایت ایران در عراق یا سوریه نیست.»

او اضافه کرده است: «با وجود این، ایالات متحده برای استفاده از نیروی ضروری و متناسب جهت دفاع از نظامیان آمریکایی، ائتلاف یا نیروهای هم‌پیمان‌مان که در حال انجام عملیات برای شکست داعش و تضعیف القاعده هستند، تردید به خود راه نخواهد داد.» 

بیشتر بخوانید:

ترامپ، نظامیان آمریکایی را بدون مجوزهای جدید کنگره در سوریه نگاه می‌دارد

«رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا در یک سخنرانی روز ۲۷ دی‌ماه گفت که نظامیان آمریکا برای  «از بین بردن نفوذ آمریکا» در سوریه خواهند ماند. 

منابع آمریکایی مدعی هستند در حال حاضر حدود ۲۰۰۰ نظامی این کشور در سوریه مستقر هستند، در حالی که تقریباً تمامی سرزمین‌هایی که زمانی تحت کنترل داعش بودند آزاد شده‌اند.  

نظر شما