شناسهٔ خبر: 24268340 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

یوسف مهدوی نسب، دکتر هاشم فردانش، دکتر ابراهیم طلایی، دکتر جواد حاتمی

طراحی و اجرای بازی آموزشی درس همسایگان ایران بر اساس اصول سازنده گرایی

بازی کردن فعالیتی لذت‌بخش است که از جذابیت بسیار برای کودکان برخوردار است. بهره ­گیری از بازی ها در آموزش می‌تواند به افزایش انگیزه در دانش‌آموزان و در نتیجه یادگیری بهتر آن ها بینجامد.

صاحب‌خبر -

چکیده

بازی کردن فعالیتی لذت‌بخش است که از جذابیت بسیار برای کودکان برخوردار است. بهره ­گیری از بازی ها در آموزش می‌تواند به افزایش انگیزه در دانش‌آموزان و در نتیجه یادگیری بهتر آن ها بینجامد. هدف این پژوهش  طراحی و اجرای نمونه بازی آموزشی همسایگان ایران در درس علوم اجتماعی با بهره‌گیری از اصول طراحی محیط های یادگیری سازنده ­گرایانه، ارائه چارچوبی برای مراحل فرآیند طراحی بازی آموزشی، تعیین ویژگی های بازی آموزشی و بررسی تأثیر بازی طراحی شده بر یادگیری دانش‌آموزان است. به همین منظور ابتدا منابع مطالعاتی در مورد بازی های آموزشی و اصول آموزشی سازنده گرایی مورد بررسی قرار گرفت، پس از آن یکی از دروس کتاب پنجم ابتدایی با نام همسایگان ایران انتخاب و یک بازی آموزشی بر اساس اصول آموزشی سازنده گرایی برای آن طراحی شد. پس از طراحی، بازی مورد بررسی شماری از متخصصان فناوری آموزشی و معلمان قرار گرفت و بر اساس بازخوردهای دریافتی از آنان، اصلاح شد تا امکان اجرای آن در کلاس فراهم شود. به‌منظور اجرای بازی طراحی شده از روش آزمایشی پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه گواه بهره ­گیری شد. نمونه پژوهش شامل 50 نفر از دانش‌آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهر تهران بود. برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتیجه پژوهش نشان داد که دانش‌آموزان گروه آزمایش (بازی آموزشی بر اساس رویکرد  سازنده­ گرایی) نسبت به دانش‌آموزان گروه کنترل (آموزش با رویکرد سازنده ­گرایی بدون بازی) مطالب بیشتری یادگرفته اند.

کلید واژگان: بازی همسایگان ایران، طراحی محیط یادگیری سازنده گرایانه، بازیهای آموزشی، طراحی محیط یادگیری بازی­ گونه

نویسندگان:

یوسف مهدوی نسب: دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی دانشگاه تربیت مدرس تهران

 دکتر هاشم فردانش: عضو هیات‌علمی گروه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرس تهران، نویسنده مسئول              

 دکتر ابراهیم طلایی: عضو هیات‌علمی گروه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرس تهران 

 دکتر جواد حاتمی: عضو هیات‌علمی گروه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرس تهران

فصلنامه تعلیم و تربیت - سال سی و دوم، شماره 4 (پیاپی 128)، زمستان 1395.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

نظر شما