شناسهٔ خبر: 24268247 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

حفظ سلطه به سبک آل سعود

آل سعود با دشمن‌تراشی منطقه در پی منحرف کردن توجه‌ها از چالش‌های داخلی است.

صاحب‌خبر -

حفظ سلطه به سبک آل سعودبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، بازی آمریکایی– صهیونیستی- سعودی برای تغییر موازنه قدرت در منطقه در طول هفت سال گذشته از سوریه شروع شد و در سال‌های بعد در عراق و یمن و بحرین ادامه یافت و این بار با ناکامی تروریستم تکفیری داعش اجاره‌ای نتیجه‌ای جز شکست نداشت.

در عراق علاوه بر شکست توطئه تکفیری – تروریستی داعش، طرح تجزیه این کشور نیز با محوریت استقلال اقلیم کردستان خنثی شد و نتیجه‌ای جز تحکیم مجدد قدرت مرکزی در عراق نداشت. در یمن، جنگ ۳۲ ماهه ائتلاف سعودی با حمایت آمریکا به جایی رسید که حمله موشکی اخیر یمن به ریاض، تمام هیمنه نظامی و توان تسلیحاتی پیشرفته عربستان سعودی را در برابر توان تضعیف شده ارتش یمن به چالش کشید. در بحران خلیج فارس نیز اتحاد چهار کشور مدعی جهان عرب در برابر قطر کاری از پیش نبرد و ناکامی سیاسی تازه‌ای را برای ائتلاف سعودی رقم زد.  

از نگاه بین‌المللی در مجموع ماجراجویی‌های اخیر عربستان سعودی بخشی از برنامه تنش آفرینی مستمر در خاورمیانه است که با هدف توجیه حضور بلند مدت آمریکا در منطقه و ایجاد حاشیه امن استراتژیک برای رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد.در چنین شرایطی حاکمان عربستان سعودی انگشت اتهام را به سوی ایران و حزب الله لبنان نشانه گرفته اند، و با هدف گشودن جبهه جدید علیه جبهه مقاومت، در اقدامی مداخله جویانه نخست وزیر لبنان را ناگزیر به استعفا کردند. طبعا این اقدام در کنار کوبیدن بر طبل جنگ احتمالی با ایران تازه‌ترین اقدامی است که با هدف سرپوش گذاشتن بر شکست‌های منطقه‌ای حاکمان سعودی صورت می‌گیرد.

در این چارچوب ریاض با تعریف منافع منطقه‌ای مشترک با واشنگتن و تل آویو تلاش می‌کند آتش فتنه‌های قومی، سیاسی و امنیتی را در منطقه همچنان برافروخته نگاه دارد، و مانع از تثبیت قدرت و موقعیت کشور‌های مستقل در منطقه شود.در همین چهارچوب عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی در جدیدترین اظهارات خود بار دیگر در بیانی تهدیدآمیز گفته است امیدواریم که وارد جنگ مستقیم با ایران نشویم.

به نظر می‌رسد که فارغ از مولفه‌های راهبردی در هماوردی با عربستان سعودی مقام‌های سعودی در شرایط کنونی نیاز مبرم به هیاهو و جنجال رسانه‌ای با محوریت ایران هراسی دارند که این نیاز طبعا به شرایط مختلف داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی ان‌ها بر می‌گردد که رژیم آل سعود را در معرض شکست‌ها، چالش‌ها و ابهامات متعدد داخلی و خارجی قرار داده است.

به عبارت دیگر سر پوش نهادن بر مناقشه‌های فزاینده قدرت در عربستان و تمهید شرایط برای سرکوب هر گونه اعتراض و مخالفت در داخل عربستان یکی از نیاز‌هایی است که مقام‌های سعودی را به جنجال آفرینی جدید در منطقه واداشته است.

مطالبات فزاینده اجتماعی به ویژه خواسته‌های اقشار تحصیل کرده و جامعه زنان سعودی حاکمیت سنتی عربستان را با شرایط دشواری مواجه کرده است و طبیعی است که عقب نشینی مقطعی و محدود مانند دادن حق رانندگی به زنان نه تنها پاسخگوی این مطالبات فراگیر نیست که نشانه‌ای از عقب ماندن ساختار‌های حاکمیتی عربستان در برابر تغییرطلبی سیاسی، مذهبی و اجتماعی در این کشور است، و می‌تواند در آینده نزدیک به تزلزل بیشتر در ارکان قدرت آل سعود بیانجامد.

حذف کمک‌های مالی بخشی از اقشار ضعیف جامعه عربستان به بهانه کاهش بودجه عمومی اقدام دیگری است که می‌تواند با مخالفت توده مردم در این کشور مواجه شود، و موج نارضایتی سیاسی و امنیتی را به اعتراض عمومی علیه آل سعود مبدل سازد و طبیعتا در چنین شرایطی با دشمن تراشی با همسایگان و برجسته سازی بهتر می‌توان به افزایش سلطه سیاسی بر کشور و سرپوش نهادن بر چالش‌ها و مخالفان داخلی دامن زد.

منبع: صدا و سیما

نظر شما