شناسهٔ خبر: 24267744 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه خراسان | لینک خبر

رئیس کمیسیون عمران: هواپیما 4 دقیقه قبل از سقوط وضعیت عادی داشته است

پاسخ‌«آسمان»به‌انتقاد‌ها‌درباره‌علل‌سانحه‌سقوط

صاحب‌خبر - در حالی که به دلیل بدی آب و هوا عملیات تجسس و انتقال پیکر های جان باختگان هواپیمایی آسمان در پنجمین روز آن بعد از انتقال حدود 15 پیکر متوقف شده است، تسنیم گزارش داد : در روزهای آینده شاهد بارش بیشتر برف خواهیم بود و اگر شرایط هوایی مساعد شود برای انتقال باقی مانده پیکرها، چهار تا پنج روز دیگر نیاز است البته به شرطی که هوای ارتفاعات مساعد شود.براساس اعلام استاندار اصفهان، تاکنون پیکر 32 تن از سرنشینان در ارتفاعات کشف شده که نیمی از آن ها به پایین دست منتقل شده است. در همین حال هواپیمایی آسمان در واکنش به انتقاد ها و برخی گمانه ها درباره سانحه سقوط توضیحاتی منتشر کرد و همزمان رئیس کمیسیون عمران هم جزئیات بیشتری در واپسین دقایق پرواز هواپیمای ای تی آر ارائه کرد .محمدسعید شرفی مدیرکل دفتر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی در گفت وگو با ایلنا با بیان این که جعبه سیاه هنوز دیده نشده است،گفت: با تحلیل تصاویر گرفته شده اطلاعاتی از محل های احتمالی وجود جعبه سیاه، در اختیار تکاوران قرار گرفته اما نمی‌توان زمان کشف جعبه سیاه و انتقال آن را پیش بینی کرد. در همین حال یک نیروی واکنش سریع هلال‌احمر به تشریح سختی انتقال پیکرهای هواپیمای حادثه‌دیده تهران-یاسوج پرداخت و گفت:با بارش‌ جدید احتمالاً یک متر برف دیگر بر روی اجساد و لاشه هواپیما بنشیند،کما این که شب‌گذشته نیز بارش ۵۰ سانت برف را داشتیم و اجساد پنهان‌تر شدند. هواپیمایی آسمان : با اطلاعات چوپان محدوده سقوط مشخص شد هواپیمایی آسمان توضیحات جدیدی را درباره سقوط هواپیمای تهران-یاسوج که هفته گذشته رخ داد ارائه کرده است که شامل نکات بسیار قابل توجهی است.به گزارش رکنا، هواپیمایی آسمان ادعا کرده خلبان قبل از پرواز، گزارش هواشناسی Meteorology را مشاهده کرده وآن را امضا کرده بوده است. موضوعی که پاسخ به مسئله‌ای است که در چند روز اخیر بسیار مورد انتقاد قرار گرفته بود که چرا آسمان باتوجه به شرایط آب و هوایی پرواز را لغو نکرده بود. نکته دیگر این‌که براساس این توضیحات، ستادی که در روز حادثه Incident در سازمان هواپیمایی تشکیل شده از مدیرعامل آسمان خواسته درباره سقوط Fall اظهارنظر نکند. در این توضیح همچنین آمده است : مدیرعامل آسمان پس از ناامیدی ازگشت زنی هلی کوپترهای سپاه و هلال احمر، ازاطلاعات چوپانی که سقوط هواپیما را مشاهده کرده بود و نیزکمک خلبانی که پروازهای متعدد با مرحوم فولادی به یاسوج داشت، مسیردقیق پرواز را برای خلبان هلی کوپتر سپاه مشخص کرد و او نیز با تبحر، به محل عزیمت کرد و لاشه هواپیما را یافت.در این اطلاعیه با اشاره به این که مدیرعامل دست برخی مدیران را از بیت المال کوتاه کرده و اشکالات مدیریتی بیشترجنبه سیاسی و شخصی دارد اعلام کرده که دلایل احتمالی سقوط که البته گمانه زنی بیش نیست و در روزهای آینده مشخص خواهد شد، "وضعیت آب و هوایی ناپایدار ارتفاعات دنا"، "شرایط فرودگاه" و "عقب ماندن صنعت هوایی کشور از امکانات روز هوانوردی دنیاست" که دو مورد آخر یعنی شرایط فرودگاه و عقب ماندن صنعت هوایی کشور از امکانات روز دنیا در تعارض با صحبت‌های مدیران شرکت فرودگاه‌ها و سازمان هواپیمایی کشور است. توقف پرواز هواپیماهای ATR72 شرکت آسمان در همین حال بنابر اعلام سازمان هواپیمایی کشوری، با توجه به بررسی همه جانبه علل وقوع سانحه هوایی اخیر و به منظور اطمینان از ارتقای ایمنی پروازهای این نوع هواپیما لازم است به طور موقت و تا اطلاع ثانوی پرواز های ATR مدل 200 و 500 شرکت هواپیمایی آسمان متوقف شود، تا سازمان هواپیمایی در فرصت مناسب بررسی های لازم را انجام دهد و پس از حصول اطمینان از ابعاد ایمنی از سرگیری پروازهای مذکور اعلام شود. 4دقیقه پیش از سقوط هواپیمای تهران-یاسوج چه گذشت؟ رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز با بیان این که چهار دقیقه پیش از سقوط هواپیما مکالمه‌ تلفنی یکی از مسافران وجود دارد، افزود: این مکالمه بسیار عادی بوده و نشان می‌دهد که شرایط هواپیما پیش از سقوط عادی بوده و مشکلی وجود نداشته است اما این که چرا به کوه برخورد می‌کند، از ابهاماتی است که باید به آن پاسخ داده شود.به گزارش خبرگزاری خانه ملت، محمّدرضا رضایی کوچی با اشاره به پیدا شدن کپسول آتش نشانی خالی از هواپیمای سانحه دیده آسمان، گفت: این موضوع که چرا کپسول آتش نشانی خالی بوده، از ابتدا به صورت خالی در هواپیما قرار گرفته یا این که داخل هواپیما آتش سوزی رخ داده، از جمله مواردی است که در کمیسیون عمران بررسی می‌شود؛ البته احتمال این موضوع که هواپیما پس از برخورد با کوه دچار آتش سوزی شده باشد، کاملاً مردود است.وی افزود: بزرگ ترین قطعه‌ای که تاکنون از اجساد پیدا شده، بالاتنه بدن یک انسان است که این نشان می‌دهد هواپیما با کوه برخورد کرده و اجساد تکه تکه شده است. خلبان پس از خروج از رادار 6 دقیقه پرواز و با برج مراقبت مکالمه داشته است رضایی فر با تاکید بر این که خلبان پس از این که از رادار محو شده با برج مراقبت مکالمه داشته است، گفت: ساعت 9 و 30 دقیقه آخرین مکالمه خلبان با برج مراقبت بوده و هواپیما ساعت 9 و 25 دقیقه از رادار خارج شده و بعد از این که از رادار خارج شده است توانسته شش دقیقه پرواز و با برج مراقبت مکالمه داشته باشد.رضایی فر گفت: هواپیما در ارتفاع بیش از 18 هزار و600 پا از رادار خارج شده و به کوهی با ارتفاع 13 هزار پا برخورد کرده یعنی پنج هزار و 600 پا کاهش ارتفاع بدون پوشش راداری داشته است.وی در پاسخ به این سوال که آیا پس از این که هواپیما از رادار خارج شده است، در مکالمات خلبان با برج مراقبت اشاره ای به علت خروج از رادار نشده است، تاکید کرد: اساسا آن منطقه فضای راداری ندارد و در اسناد هم آمده است در ارتفاعات بالای 20 هزار پا سرویس راداری باید وجود داشته باشد و برای مرکز کنترل بالای 20 هزار پا سرویس راداری ارائه می شود.

برچسب‌ها:

نظر شما