شناسهٔ خبر: 24267701 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

خطیبان نماز جمعه لبنان:

ثروت‌های ملّی کشور قابل مذاکره نیست/ تاکید بر مشارکت حداکثری در انتخابات

خطبای نماز جمعه لبنان با تاکید بر لزوم مشارکت مردم در انتخابات تاکید کردند که ثروت‌های ملّی کشور به ویژه نفت و گاز قابل مذاکره و واگذاری به بیگانگان نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری رسا، مساله مذاکرات نفتی آمریکا با لبنان، اهمیت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی‌های رژیم صهیونیستی مهمترین محورهای این هفته نماز جمعه لبنان بود که در ادامه متن سخنان خطبای جمعه به تفصیل تقدیم می‌شود:

وظیفه مسؤولان خدمت به مردم است
آیت الله شیخ عفیف نابلسی امام جمعه منطقه صیدای لبنان در خطبه‌های این هفته نماز جمعه که در مجتمع حضرت زهرا(س) برگزار شد، از مردم خواست تا در انتخابات پارلمانی مبنای انتخاب خود را بر شایسته سالاری قرار دهند.

آیت الله نابلسی مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و رای دادن را نشان از آگاهی شهروندان نسبت به حقوق شرعی و قانونی خود،  درک ضرورت ثبات و امنیت، لزوم همبستگی و وحدت، شناخت دوست و دشمن، ضرورت بهبود اوضاع اجتماعی و اقتصادی دانست.

وی با اشاره به ضرورت تلاش مسؤولان در جهت تحقق عدالت اجتماعی و پرهیز از اختلاف و قومیت‌گرایی خاطر نشان کرد: مردم باید بدانند که انتخابات راهکاری برای حرکت به سمت پیشرفت و ترقّی است و کسی نباید بر رأی دهندگان منت بگذارد که از آزادی، عدالت و امنیت در اظهار نظر برخوردارند.

امام جمعه صیدای لبنان ابراز داشت: هر نماینده‌ای که از سوی مردم انتخاب می‌شود وظیفه دارد که به مردم خدمت کرده و فساد، فقر، آسیب‌های اجتماعی، بحران زیست محیطی و ... را از بین برده و سطح رفاه را با فراهم ساختن زیرساخت‌های آبی، برقی، جاده‌ای افزایش دهد.

آیت الله نابلسی در پایان اظهار داشت که هرگاه ارتش، ملت و حزب الله متحد شدند شاهد کشوری قوی، عزّت‌مند، مستحکم در برابر هجوم دشمن و غارتگران ثروت‌های ملی بودیم.

لبنان را به قتلگاه سربازان اسرائیلی تبدیل می‌کنیم
حجت الاسلام شیخ علی دعموش نایب رییس شورای اجرایی حزب الله در خطبه‌های نماز جمعه تلاش اسرائیل برای غارت ثروت‌های ملّی لبنان را محکوم به شکست دانست.

شیخ دعموش گفت: اسرائیل سال‌ها تلاش کرده تا ثروت‌های طبیعی لبنان را به یغما ببرد و اقداماتی که این روزها صورت می‌گیرد در نوع خود جدید نیست بلکه نشأت گرفته از حرص و طمع تاریخی اسرائی به خاک، آب و نفت کشور است.

وی افزود: اسرائیل از آغاز تاسیس تا به امروز همواره چشم طمع به لبنان داشته و با حمله‌های پیاپی سعی در تحقق این آرزوی دیرینه دارد اما با ایستادگی ملت، ارتش و مقاومت، اسرائیل از تحقق اهدافش ناامید شده است.

عالم شیعی لبنان با هشدار به اسرائیل، پاسخ مقاومت به هرگونه تجاوزگری برای دستیابی به ثروت‌های ملی به ویژه نفت را کوبنده توصیف و خاطر نشان کرد: موضع رسمی مسؤولان در برابر هرگونه تعدّی به ثروت نفتی کشور چه در عرصه گفت‌وگوها و مذاکره با آمریکا یا دیگران و چه در عرصه رویارویی مستقیم باید قاطعانه باشد.

نایب رییس شورای اجرایی حزب الله اظهار داشت: دورانی که اسرائیل دست تجاوز به ثروت‌های ملی دراز می‌کرد و کسی پاسخی به این اقدامات نمی‌داد تمام شده است. لبنان امروز به دلیل برخورداری از مسؤولان قوی، ملت بصیر و حزب الله با کشور سال‌های دور تفاوت دارد. اگر اسرائیل فکر تجاوز به خاک لبنان را داشته باشد، جای‌ جای کشور را به قتلگاه سربازان اسرائیل تبدیل می‌کنیم.

مردم نمایندگانی را انتخاب کنند که توانایی اداره کشور را داشته باشند
حجت الاسلام شیخ حسن شریفه دبیرکل اوقاف مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان نیز نسبت به تبعات هرگونه دخالت رژیم صهیونیستی در امور داخلی لبنان و تلاش برای غارت ثروت نفتی کشور هشدار داد.

شیخ شریفه در خطبه‌های نماز جمعه مسجد الصفا بیروت با اشاره به نزدیک بودن ایام انتخابات تاکید کرد: فرصت مناسبی فراهم شده تا مردم نشان دهند که توانایی حمایت از حقوق شهروندی، مبارزه با فساد و تصمیم‌گیری مستقل در امور کشوری را دارند.

وی وفای به عهد، توانایی در تحقق وعده‌ها، حمایت از وحدت و همزیستی مشترک مردم، تقویت عدالت اجتماعی، مبارزه با قومیت‌گرایی و تلاش برای ریشه‌کن کردن افراط‌گرایی و طایفه‌گری را از مهمترین ویژگی‌های یک نامزد انتخاباتی دانسته و از مردم خواست تا با این معیارها به افراد صالح و شایسته رأی دهند.

دبیرکل اوقاف مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان با تجلیل از موضع یکپارچه ملت و مسؤولان در برابر تلاش‌های محکوم به شکست رژیم صهیونیستی در به یغما بردن ثروت نفتی خاطر نشان کرد: آمریکا به عنوان یک واسطه تنها به دنبال جلب رضایت هم‌پیمان خود یعنی اسرائیل است و ما نسب به این امر آگاهی کامل داریم.

شیخ شریفه اظهار داشت: ثروت‌های جنوب لبنان برای گروه، قومیت یا منطقه خاصی نیست بلکه ملک تمام مردم است و هرگونه دست درازی به این ثروت به معنای تعدّی به حقوق تمام ملت لبنان است. همانگونه که مثلث ارتش، ملت و حزب الله توانست در برابر رژیم صهیونیستی ایستادگی کنند اینبار نیز اجازه غارت ثروت‌های ملی را نمی‌دهد.

آمریکا حق دخالت در انتخابات را ندارد
حجت الاسلام شیخ علی یاسین رییس «مجمع علمای صور» لبنان در خطبه‌های نماز جمعه منطقه صور از موضع رسمی مسؤولان لبنان در رد درخواست آمریکا و اسرائیل برای واگذاری نفت منطقه جنوب لبنان تقدیر و تشکر کرد.

شیخ علی یاسین گفت: حقوق نفتی و ثروت‌های ملّی قابل مذاکره نیست. وحدت سه‌گانه ارتش، ملت و مقاومت، کشور را در ابعاد نظامی، اقتصادی و سیاسی مصونیت بخشیده و لبنان را به سرزمین رشد، توسعه، پیشرفت و تربیت رهبران شجاع تبدیل می‌کند.

وی انتخابات پارلمانی لبنان را فرصتی بی‌بدیل برای اثبات وفاداری برخی فرقه‌های سیاسی به کشور، حفاظت از بیت المال و خدمت‌گذاری به مردم دانسته و تصریح کرد: ثمره این انتخابات باید با روی کارآمدن مسؤولانی باشد که از منابع طبیعی کشور مانند نفت و گاز در مسیر ارتقای سطح معیشتی مردم بهره برده و سیاست مدارانی عرصه اجرایی کشور را در دست بگیرند که اجازه لابی‌گری و رخنه فساد در سیستم اداری کشور را ندهند.

رییس مجمع علمای صور لبنان با محکومیت دخالت برخی کشورها مانند آمریکا در انتخابات اظهار داشت: نامزدهای انتخاباتی با ارائه برنامه‌های شفاف و واقعی از سخنان حماسی و وعده‌های پوشالی که سبب تاثیر سلبی بر نحوه انتخاب مردم می‌شود، پرهیز کنند.

شایسته سالاری مبنای انتخاب مسؤولان آینده کشور باشد
حجت الاسلام شیخ احمد قبلان امام جمعه مسجد امام حسین (ع) برج البراجنه بیروت از افزایش فساد در بخش‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و اخلاقی ابراز تاسف کرده و خواستار حل مشکلات معیشتی مردم شد.

شیخ قبلان با انتقاد از توزیع ناعادلانه ثروت در میان مردم و شکاف طبقاتی گفت: در شرایطی که 37% جوانان کشور بیکار هستند شاهد گسترش انواع جرم و جنایت هستیم. دولت باید به وظیفه خود در بازپس‌ گرفتن حقوق مردم از چنگال سرمایه‌داران عمل کند.

وی افزود: دولت موظف است دست موسسه‌های مالی را از بیت المال قطع کرده و علیه فساد اخلاقی که از طریق تلویزیون نسل‌های ما را به نابودی می‌کشاند اقدام جدی انجام دهد. مردم نیازمند حمایت دولت در بحران‌های مالی و اجتماعی هستند.

عالم شیعی لبنان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نزدیک بودن ایام انتخابات خاطر نشان کرد: فرصتی فراهم آمده تا مردم افرادی را انتخاب کنند که پاسدار خون شهدا و امین و دلسوز آنان نسبت به آینده خود و فرزندانشان باشند.

امام جمعه برج البراجنه بیروت با ابراز امیدواری نسبت به خدمت رسانی برابر موسسه‌های حکومتی به تمام شهروندان به دور از تعصبات قومیتی و مصلحت اندیشی فرقه‌ای تصریح کرد: مردم لبنان در نقطه مهمی از تاریخ اصلاح ملی و مسیر رشد و توسعه قرار گرفته‌اند و تنها با رأی دادن است که می‌توان تغییر را شاهد بود.

شیخ قبلان تصریح کرد: آینده با اراده آزاد شما ساخته می‌شود. با تصمیم شماست که وحدت و همزیستی مسالمت آمیز معنا پیدا کرده و لبنان به سوی سرزمین انسانیت و شکوفایی قدم بر می‌دارد از این رو از همه دعوت می‌کنیم که تنها افرادی را انتخاب کنند که سخنانشان با رفتارشان هم‌خوانی داشته باشد./981/ب952/ر

نظر شما