شناسهٔ خبر: 24267685 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

مروری بر پرونده اهدای عضو جانبازان دفاع مقدس

حماسه‌ای که تمام نمی‌شود

قصه فداکاری شان قصه امروز و دیروز نیست؛ روایتی است شنیدنی به قدمت خود تاریخ، تاریخی که این روزهای کشورمان را ساخته است. قصه فداکاری مردمانی که با دست خالی حماسه آفریدند. ایثارگرانه از جان عزیزشان گذشتند، اما مقابل دشمن سر خم نکردند.

صاحب‌خبر -

قصه فداکاری رزمندههای دوران دفاع مقدس، شنیدنی است. روایتی است از ایثار مداوم. ایثاری که درباره اش میتوان کتابها نوشت و حرفها زد. این وسط قصه فداکاری بعضیها، یک جور دیگری ادامه پیدا کرده است. آنها بعد از مرگ شان هم به ایثارشان ادامه دادند. دست خودشان از این دنیا کوتاه شده اما دست خیلیها را گرفتهاند و از مرگ حتمی نجات دادهاند. حالا قلب شان یک گوشه کشور در سینه یک نفر میتپد؛ قلبی که با سخاوت و بخشندگی آشناست.

جانباز، نورا... مرادی

اهدای عضو: دی 1396

اولین ماه زمستان امسال به نیمه نرسیده بود که خبرگزاریها از اهدای اعضای بدن یکی از جانبازان هشت سال دفاع مقدس خبر دادند و از قول معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان یاسوج نوشتند نورا... مرادی که در بیمارستان شهید نمازی شیراز بستری بود براثر سکته مغزی دعوت حق را لبیک گفت. به گفته سیدمنصور موسوی، قلب، ریه، کبد، کلیهها و قرنیههای این جانباز ایثارگر، از بدنش جدا و به هفت بیمار اهدا شد.

جانباز، نگهبان قیامی حور

اهدای عضو: مهر 1396

اولین ماه پاییز امسال هم مسئول پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل از اهدای اعضای بدن یکی دیگر از جانبازان کشورمان خبر داد. شکور مولایی گفت: نگهبان قیامی حور، جانباز اردبیلی مرگ مغزی شده با اهدای اعضایش به بیماران نیازمند، ایثارگری را در جان انسانهای دیگر تداوم بخشید.

جانباز، احمد مصطفوی

اهدای عضو: خرداد 96

دومین اهدای عضو سال 1396 استان بوشهر به نام یک جانباز دفاع مقدس ثبت شد. مسئول مرکز فراهمآوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اعلام این خبر گفت: با اقدام خداپسندانه خانواده جانباز سرافراز زندهیاد احمد مصطفوی که به علت سقوط از ارتفاع دچار مرگ مغزی شده بود زندگی دوباره به دو بیمار در انتظار پیوند بخشیده شد. وی افزود: پس از انجام آزمایشهای لازم و اعلام قطعی مرگ مغزی توسط تیم ویژه پیوند با رضایت خانواده و اهدای کلیه و کبد وی دو بیمار نیازمند به عضو، لبخند دوبارهای به زندگی زدند.

مسئول مرکز فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با انجام موفقیتآمیز عمل، کلیه زندهیاد مصطفوی به آقایی از استان خوزستان و کبد وی به آقایی از استان فارس پیوند زده شد.

جانباز، کاظم جوکار یزدی

اهدای عضو: دی 1395

دی ماه سال گذشته هم خبرگزاریها از اهدای عضو جانباز کاظم جوکار یزدی خبر دادند. جانبازی که براثر واژگونی حادثه اتوبوس زائران یزدی مدتی در کما بود و پس از آن دچار مرگ مغزی شد. اما این پایان زندگی ایثارگرانه او نبود و این جانباز بزرگوار با اهدای اعضای بدنش به سه بیمار نیازمند زندگی دوباره بخشید. براین اساس، کبد و یک کلیه بیمار برای پیوند به بیمارستان شهید نمازی شیراز منتقل و یک کلیه دیگر نیز در بیمارستان شهید صدوقی یزد به بیمار نیازمند دیگری اهدا شد.

گفتنی است حادثه واژگونی اتوبوس زائران یزدی کربلا 18 آبان سال گذشته اتفاق افتاد. این اتوبوس که در حال انتقال زائران یزدی به مرز شلمچه بود، در شمال استان فارس و در محور اقلید به یاسوج، نزدیک روستای کاکان واژگون شد. در این حادثه 21 نفر مصدوم شدند و 26 نفر نیز جان خود را از دست دادند.

جانباز، سید کرامت متولی

اهدای عضو: اسفند 1394

سید کرامت متولی، جانباز 55 سالهای بود که بر اثر نارسایی کلیوی دچار خونریزی و مرگ مغزی شد و در نهایت با موافقت خانوادهاش، نامش در فهرست اهدا کنندگان عضو استان کهگیلویه و بویر احمد در سال94 ثبت شد. به این ترتیب، پیکر این جانباز دفاع مقدس بعد از مرگ مغزی، در بیمارستان شهید بهشتی یاسوج به اتاق عمل رفت و کبد او برداشته و برای پیوند به شیراز انتقال یافت.

جانباز، خلیل مجتهدی

اهدای عضو: دی 1394

زمستان سال 94 هم خلیل مجتهدی، جانباز و آزاده تهرانی هم با اهدای اعضای بدنش به یک بیمار نیازمند پیوند عضو و دو معلول، زندگی دوباره بخشید. پیکر این جانباز تهرانی که دچار ضایعه مرگ مغزی شده بود، 15 دی 94، با رضایت خانواده اش جراحی و اعضای بدنش اهدا شد. خلیل مجتهدی سال 1326 در تهران متولد شد و 13 ماه و 21 روز از عمر خود را در اسارت گذراند.

جانباز، مرتضی معماری

اهدای عضو: دی 1393

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان سمنان، زمستان سال 1393 از شهادت یک جانباز 70 درصد در سمنان خبر داد. حجتالاسلام والمسلمین حسن فریدون با اعلام این خبر گفت: جانباز 70 درصد، حاج مرتضی معماری که بر اثر برخورد ترکش به سر به افتخار جانبازی نائل شده بود و یادگار دوران ایثار را همچنان در سر خود داشت، پس از یک عمل جراحی در تهران به درجه رفیع شهادت رسید.

وی با بیان این که این جانباز از ناحیه دو چشم نیز نابینا بود، گفت: جانباز شهید حاج مرتضی معماری سال 1360 در عملیات بستان بر اثر برخورد ترکش به سر جانباز شدند. ایشان چند عمل جراحی سخت را پشت سر گذاشته بودند که در نهایت پس از عمل جراحی خلعت شهادت پوشید. وی با بیان این که این جانباز شهید پس از شهادت نیز دست از ایثار و جانبازی و از خودگذشتگی برنداشت، ادامه داد: پنج عضو از اعضای بدن جانباز شهید حاج مرتضی معماری پس از شهادت ایشان به پنج بیمار اهدا شد.

نظر شما