شناسهٔ خبر: 24267356 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

روي خط خبر

صاحب‌خبر -

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور خبر داد: رشد ۴۰۰‌درصدی زنان به‌عنوان دهیار
ایسنا| معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از رشد 400‌درصدی زنان به‌عنوان دهیار خبر داد و گفت: « تا ابتدای‌سال ۹۶ و تا پایان دوره چهارم نسبت به دوره قبل حدود ۲۱۶۷ نفردهیار زن داشتیم که تعداد آنها نسبت به دوره قبل ۴۰۰‌درصد رشد یافته و پیش‌بینی می‌کنیم که این تعداد به ۲۵۰۰ نفر هم برسد.» سعیدرضا جندقیان، با اشاره به این‌که در سال‌های آینده خبرهای خوبی در حوزه روستایی شنیده خواهد شد، گفت: «عملکرد سازمان شهرداری‌ها ودهیاری‌های کشور صرفا مبتنی بر آبادی، عمران، احداث آب، برق، گاز و آسفالت نبوده بلکه فرآیند اجتماعی و رشد فرهنگی روستاییان را نیز مورد توجه قرار داده است و آموزش برای دهیاران، شوراها و مردم از نکات اصلی و اساسی بوده است.» او افزود: «تقریبا ۱۱۹‌هزار نفر عضو شورای اسلامی روستا وجود دارند که از این ۱۱۹‌هزار نفر ۳۳‌هزار و ۷۰۰ دهیاری را تشکیل می‌دهند و از مردم هستند.» جندقیان در ادامه با اشاره به این‌که برای بهبود وضع روستاها اقدامات ممتدی را انجام می‌دهیم، گفت: «در حال تجهیز و توسعه دو وظیفه اصلی آتش‌نشانی و پسماند که هیچ‌کس در کشور متولی آن نیست، هستیم، به‌طوریکه در کل دهیاری‌های کشور ۸۲۰ پایگاه آتش‌نشانی وجود دارد و امسال نیز ۹۹ دستگاه ماشین آتش نشانی بین پایگاه‌ها توزیع کرده‌ایم.» او با اعلام این‌که تعدادی ماشین حمل زباله به روستاها اعزام شده است تا نظم لازم برقرار شود، افزود: «ممکن است اعزام ماشین حمل زباله در روستاها منجر به تولید زباله شود. بنابراین قرار است در کنار آن آموزش‌هایی قرار داده شود تا ازحجم تولید زباله‌ کاسته شود. یعنی اگر بسیاری از المان‌های شاخص توسعه ثابت نگه داشته شود و کم‌کم بهبود یابد روشی منطقی خواهد بود.» معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ادامه داد: «این‌گونه نیست که هر روستایی درخواست ماشین آتش‌نشانی کند، فورا ماشین به آن‌جا فرستاده شود. ابتدا نیازها از طریق استان‌ها احصا شده و پس از ارزیابی‌های مشخص و براساس این‌که در کدام استان‌ها بیشترین خسارت ناشی از حوادث و آتش‌سوزی رخ می‌دهد، کمک بیشتری خواهیم کرد. به‌طور نمونه روستاهایی که دارای جنگل بوده، کشاورزی انبوه یا زمینه آتش‌سوزی دارند در اولویت هستند، بنابراین براساس استانداردهای خاصی ظرفیت‌ها را شناسایی و تجهیزات را تخصیص می‌دهیم.» جندقیان همچنین به تفاهم‌نامه‌ای که سال‌گذشته سازمان شهرداری‌ها با پست بانک امضا کرده بود اشاره کرد: « قصد داریم این تفاهمنامه را امسال هم اجرایی کنیم. در حقیقت براساس این تفاهمنامه پست بانک به‌عنوان تنها بانک روستایی به هر دهیاری که طرح کارآفرینی داشته باشد تسهیلاتی خواهد داد. این طرح می‌تواند در زمینه اشتغال‌زایی موثر باشد تا جمعیت روستاها به ثبات برسد. درحقیقت این تفاهمنامه به‌عنوان تمرینی برای دهیاری‌ها برای کاهش وابستگی آنان به منابع دولتی است.»
او با اشاره به این‌که معمولا سازمان‌ها در کشور خیلی انتقادپذیر نیستند، گفت: «برای اولین بار در کشور با یکی از دانشگاه‌های معتبر قرارداد بستیم که دهیاری‌های کشور را مورد ارزیابی، نقد و چالش جدی قرار دهند.»

اختتامیه گردهمایی راهنمایان برگزار شد
جشن گردشگری در استان زلزله‌زده کرمانشاه

شهروند|  یازدهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری کشور این‌بار در کرمانشاه برگزار شد تا این استان زلزله‌دیده برای ‌سال نو رشد اقتصادی داشته باشند. اما این گردهمایی که دیروز به پایان رسید، درحالی ‌که حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی و معاون گردشگری او اعلام شده بود اما این دو مسئول به کرمانشاه نرفتند. مراسم اختتامیه دیروز در غیاب این مسئولان اما با حضور استاندار و مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه و همچنین رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی برگزار شد. در این برنامه اعلام شد که با کمک‌های راهنمایان گردشگری استان‌ها ۱۵‌میلیون تومان برای خرید کانکس جمع‌آوری شد که با این پول ۲ کانکس طی روز‌های پیش و ۲ کانکس تا دو روز آینده به زلزله‌زدگان اهدا می‌شود. همچنین با ۷میلیونی که در دست خیران راهنمایان گردشگری قرار می‌گیرد، دو کانکس دیگر به بومیان سرپل ذهاب داده می‌شود.
به ‌گزارش روابط عمومی یازدهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری، جلیل بالایی، مدیرکل میراث فرهنگی استان در آیین اختتامیه گفت: «با توجه به این‌که استان آسیب‌های جدی و فراوانی در جنگ دیده، ما در این بخش نیاز به زیرساخت داریم.» او با اشاره به این‌که در دو‌سال اخیر دولت به اندازه هفت‌سال قبل در سازمان میراث فرهنگی سرمایه‌گذاری کرد؛ علت خلأهای حوزه گردشگری کرمانشاه را معرفی‌نشدن جاذبه‌های این استان دانست و ادامه داد: «دفاتر خدماتی از مجموعه عواملی است که در کنار سرمایه‌گذاری و تأسیسات به رشد گردشگری کمک می‌کند. با وجود موانعی که برای ورود جوانان و تحصیل‌کردگان این رشته وجود داشت اما امروز توانستیم ۶۲ دفتر گردشگری داشته باشیم.»

نظر شما