شناسهٔ خبر: 24267346 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

وزیر ورزش: مدیران بیش از 3 دوره‌ نمی‌توانند بر رأس فدراسیون‌ها بنشینند

سقف کوتاه ریاست

علی‌نژاد در ووشو، پولادگر در تکواندو و شفیع در‌هاکی دیگر نمی‌توانند به ریاست‌شان ادامه دهند

صاحب‌خبر -

شهروند| با تصمیم جدید وزیر ورزش و جوانان سقف ریاست فدراسیون‌های ورزشی 3 دوره می‌شود تا دیگر شاهد اعداد و ارقام عجیب و غریب در سال‌های مدیریت مدیران ورزشی نباشیم. قطعا اگر تصمیم مسعود سلطانی‌فر و پیشنهاد جدید او در اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی مورد پذیرش هیأت دولت قرار بگیرد، اتفاقات خوبی برای ورزش ایران رخ
 خواهد داد.
بالارفتن بیش از حد سن مدیران ورزشی
تا همین چند وقت پیش و قبل از ایجاد تغییر در برخی فدراسیون‌های ورزشی عددی بالای 58 میانگین سنی مدیران تمام روسای فدراسیون‌ها و مجموعه‌های ورزشی بود. این آمار ‌سال‌به‌سال درحال افزایش بود که یکی از دلایل آن بی‌نهایت‌بودن دوره‌های مدیریت مدیران در فدراسیون‌ها بود. دوره‌های مدیریت در فدراسیون‌های ورزشی ایران 4ساله است اما بی‌نهایت. یعنی یک مدیر می‌تواند درصورت احراز رأی کافی در انتخابات تا هر وقتی که مورد تأیید مجمع فدراسیون باشد، در سمت خود باقی بماند. این درحالی است که عمر مدیریت در اغلب نهادهای دولتی 4ساله است و ایجاد تغییر مناسب می‌تواند باعث پوست‌اندازی سنی در مدیریت ورزش شود. در ‌سال اخیر هم با برگزاری انتخابات فدراسیون‌هایی مثل والیبال با مدیریت 12ساله داورزنی، نجات غریق با مدیریت 30ساله میرسلیم، کبدی با حضور 14ساله مقصودلو، جانبازان با حضور 30ساله خسروی‌وفا، بوکس با مدیریت 28ساله ناطق‌نوری و بسکتبال با مدیریت 16ساله مشحون با تغییر مدیریت روبه‌رو شدند تا نفسی تازه به مدیریت ورزش کشور دمیده شود. آنچه باعث می‌شود امیدوار باشیم که دیگر شاهد این عددهای عجیب در ماندگاری مدیران در فدراسیون‌ها نباشیم.،تصمیم جدید وزیر ورزش و جوانان است.
دوره‌های مدیریت بی‌نهایت شد
همانطور که گفته شد، پیش از این تعداد دوره‌های 4ساله‌ای که مدیران می‌توانستند در فدراسیون‌ها مدیریت کنند، بی‌نهایت بود. وزیر ورزش و جوانان روز پنجشنبه هفته گذشته در جلسه نشست روسای فدراسیون‌های ورزشی در خوزستان اعلام کرد سقف ریاست فدراسیون‌ها 3 دوره می‌شود و هیچ رئیسی نمی‌تواند در مجموع بیشتر از 12‌سال در یک فدراسیون ریاست کند. سلطانی‌فر می‌گوید؛ در اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی به دولت به این موضوع اشاره شده و روی آن تأکید هم شده است: «در اساسنامه پیشنهادی فدراسیون‌های ورزشی که به دولت ارایه کردیم، سقف ریاست فدراسیون‌ها سه دوره است که امیدوارم با تصویب آن به جوانگرایی و طراوت در مدیریت ورزش کشور کمک کنیم.» درحالی‌ که سن مدیریت در ورزش کشور روز‌به‌روز درحال افزایش است، وزیر ورزش تصمیم جدید ذکرشده در اساسنامه را برای کاهش سن مدیران ذکر کرده است: «با گذشت 40‌سال از انقلاب اسلامی و این‌که نسل جوان ما در این سال‌ها مسئولیت نداشتند، باید به مرور وارد عرصه اجرایی کشور شوند. جوانگرایی رویکرد دولت و شخص رئیس‌جمهوری است و همچنان که وزیری جوان را با 38‌سال سن در کابینه دولت قرار دادند، الگو و راه را به ما نشان داده‌اند. وقت آن رسیده تا از مدیران جوان‌تر، باانگیزه‌تر و پرنشاط‌تر استفاده کنیم. در یک‌سال گذشته در ادارات کل استان‌ها مثل خوزستان این رویکرد را اجرا کردیم و قصد داریم این رویکرد را در فدراسیون‌ها نیز دنبال کنیم. از روسایی که سنی از آنها گذشته، می‌خواهم که خودشان به مدیران جوان‌تر فرصت بدهند. در دو، سه‌سال آینده باید فضا و طراوت جدیدی در مجموعه مدیریتی وزارت و فدراسیون‌ها داشته باشیم.» با این شرایط در صورتی که اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی مورد تأیید هیأت دولت قرار بگیرد، علاوه بر این‌که سن مدیریت در ورزش کاهش پیدا می‌کند، دیگری خبری از دوره‌های طولانی حضور مدیران در فدراسیون‌ها نخواهد بود و این خبر خوبی برای ورزش ایران است. ضمن این‌که 12‌سال زمان مناسبی برای ایجاد اصلاحات در یک فدراسیون خواهد بود. با این شرایط و با کاهش سن استخدام مدیران ورزشی از 48 به 40‌سال می‌توانیم امیدوار باشیم که ورزش ایران با مدیرانی با انگیزه و جوان اداره شود.
مدیرانی که باید بروند
با تصویب این قانون مدیرانی که دیگر نمی‌توانند به حضور خود در فدراسیون‌هایشان ادامه دهند، علی‌نژاد در ووشو، پولادگر در تکواندو و شفیع در‌هاکی است که بیشتر از 12‌سال در این فدراسیون‌ها رئیس بوده‌اند و بعد از پایان دوره خود در 3‌سال آینده دیگر نمی‌توانند کاندیدا شوند. البته این قانون درباره پورعلی‌فرد در فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام و مرادی در وزنه‌برداری نمی‌شود، چون آنها به صورت متوالی 3 دوره در این فدراسیون‌ها نبوده‌اند و می‌توانند به ریاست خود ادامه دهند.

نظر شما